Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca

Despre condiţia artistului în “Las meninas/Domnişoarele de onoare” de Anaya

premiera vineri 29 martie, 20. 00

Ne aflăm în faţa unei noi premiere pe scena instituţiei condusă de Tompa Gabor, un text extrem de ofertant, Las meninas/Domnişoarele de onoare de Ernesto Anaya, în regia lui Andrei Măjeri.

Revin la o idee mai sus exprimată, este un spectacol ofertant, care pune în discuţie condiţia artistului, a omului de geniu, citez:punând în dialog secolul de aur spaniol și post-modernitatea. În ambele: „lumea este imagine”, iar „imaginea este totul”. Structura și mecanismele textului abundă în originalitate. Într-o societate istorică, dar semnificativ ficționalizată, aflată în cel mai înalt punct înaintea căderii, capriciul suprem este dorința de nemurire. O pictură genială se dovedește a fi singura salvare. Numai că protagonistul și ținta tuturor, Diego Velázquez, percepe altfel respectul posterității. Renunță la job-ul de pictor (neconsiderat artă în epocă), alege o meserie serioasă – administrator al palatului – și așteaptă ani buni să i se acorde un important ordin. Infanta și ceilalți vor să fie  imortalizați într-un tablou „mai frumos decât Mona Lisa”. Și astfel, cele două universuri se ciocnesc repetitiv, în tonuri de tragic, de comic sau de parodic. Fascinația erotică pe care o suscită Inchiziția pentru două fete imature sexual, salturile mortale pe care le face o prințesă devalorizată apelând la absolutismul absolut, profețiile din viitor ale unei pitice în travesti, dar mai ales mania persecuției aici la curtea regală, toate acestea provoacă un domino de farse care duc la reaprinderea inspirației în genialul pictor. Se apelează la șantaj, denunț, trafic de influență, ritual și magie. Regia introduce o distribuție neconvențională și montarea în spațiul gol. Sclavi și stăpâni, în perpetuă schimbare de rol, reflectă nuanțele unor ființe diforme. Noi ne aflăm în mijlocul lor, interogați, oglindiți, provocați. Totul este moarte renăscută. O călătorie către pieire, către sfârșit.”

Personajul central este Diego Velasquez, cel care este gata să dea lumii o nouă capodoperă, Las meninas/Domnişoarele de onoare, picată în 1656, lucrare din colecţia celebrului Muzeu Prado de la Madrid.

Suntem în Spania secolului al XVII – lea, în timpul domniei regelui Filip al IV – lea. Suntem în Spania cea catolică, rasistă, depravată,… şi mă opresc aici.

Andrei Măjeri este deja prea cunoscut publicului clujean şi nu numai. Pe scena Naţionalului clujean de exemplu, a pus în scenă Meşterul Manole de Blaga (2018), Agamemnon (2016), Nu, mulţumesc (2016), Moartea şi reîncarnare într-un cowboy (tot 2016), Cutia Pandorei (2014), iar pe scena Teatrului ‘Aureliu Manea’ din Turda, Ivona, prinţesa de Burgundia.

Las meninas de Ernesto Anaya; regia Andrei Măjeri; costume Lucian Broscăţeanu, decoruri Irina Chirilă, sound design Adrian Piciorea, accesorii Diana Flore, sunet Makai Andras, asistent costume Carmen Cherecheş, asistent regie Fogarasi Alpar, conducerea muzicală Incze G. Katalin, ilustraţii şi imprimări Keszeg Agnes, mişcarea scenică Bordas Attila; în distribuţie Szucs Ervin (‘Velasquez’), Imre Evaq (‘Infanta Margarita’), Sinko Ferenc (‘Maribarbola’), Kicsid Gizella (Menina1′), Kato Emoke (‘Menina 2’); corul Vindis Andrea, Farkas Lorand, Vass Robert Laczko, Marosan Csaba

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie