Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca

O nouă premieră, “Cartea bătrînilor”

sîmbătă, 7 mai, 20. 00, sala Studio

Cu toate că din stagiunea curentă au mai rămas două luni, Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca propune o nouă premieră, un nou titlu, Cartea bătrînilor, adaptare după poemul lui Szilagyi Domokos. Poem scris de Domokos, ca să o citez pe regizoarea Mihaela Panainte, “inspirat din desenele lui Plugor Sandor. Versurile sînt numerotate; sînt 699 de versuri, poate 699 de paşi spre marea trecere, un parcurs interior al unui om aflat la sfîrşitul unui drum şi începutul altuia. Poemul are o atmosferă onirică copleşitoare. În spectacol am încercat s – o construim. Spaţiile onirice, fazele de dinaintea somnului, hazardul, nebuni sînt doar cîteva dintre elementele regăsite în poem, care ne-au activat imaginaţia”.

Declaraţia Mihaelei Panainte vine în completarea celei a lui Szilagyi Domokos, citez, “Apropiindu-se de moarte, bătrînul îşi construieşte discursul funerar de parcă ar retrăi fiecare moment în parte. Poate că nici să te desprinzi de viaţă nu este aşa de simplu… Alături de cuvintele care invocă moartea şi de obiectele dragi, se înfăţişează chipurile familiare, cele care îi conturează imaginea cea adevărată şi evocă tot ceea ce va lăsa în urmă”.

Numele regizoarei Miahela Panainte vă este cunoscut. Personal am avut de mai multe ori ocazia să scriu despre spectacolele puse în scenă, de la opera Cavalleria rusticana (în 2007) la Delir în doi în trei … în cîţi vrei (2009), Scaunele (2010), Iona (la Salina Turda; 2013), spectacole care nu se uită deloc. Pot spune că Iona este punerea în scenă care trebuie reluată, succesul fiind unul pe măsură, încă din seara premierei.

Mihaela Panainte are parte de o echipă redutabilă de profesionişti, coregraful francez Yves Marc, de scenografa Carmencita Brojboiu, de compozitorul Şerban Ursachi, de artistul plastic Varga Jaro Ilona şi nu în ultimul rînd, de actorii Dimeny Aron şi Sinko Ferenc.

Yves Marc este fondatorul şi directorul artistic al Theatre du Movement, Montreuil, dar şi fondator al Federaţiei Europene de Mimă şi al Transversales – Academie Europeenne des Arts du Geste. Pe lîngă activitatea bogată de actor şi regizor, a dezvoltat o metodă pedagogică recunoscută la nivel internaţional. A predat în peste 20 de ţări, la cele mai importante universităţi, printre care Ecole Superieure d’ Art Dramatique Paris, Conservatoire d’ Art Dramatique d’ Avignon, Ecole de cirque du Lido, La Mamma (New York), RESAD (Madrid), Institut del Teatre (Madrid), Berlin, Dusseldorf, Rotterdam, Oslo, New Delhi, …

Compozitorul Şerban Ursachi este dublu licenţiat, fizică (1995, UBB), respectiv Academia de Muzică ‘Dima’, în 2004. A colaborat cu mai mulţi regizori de teatru, iar din 2008 a început şi colaborarea cu Mihai Măniuţiu. Cartea bătrînilor este a patra colaborare a lui Şerban Ursachi cu instituţia condusă de Tompa Gabor.

Un nume cunoscut este şi cel al plasticienei Varga Jaro Ilona şi ajunge să amintesc titluri precum Doi gemeni veneţieni, Crima din strada Lourcine, Aşa este (dacă vi se pare) şi Vizita bătrînei doamne.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie