Teatrul Maghiar de Stat Cluj – Napoca

Kafka pe scena teatrală clujeană. O propunere incitantă : “America” !

premiera vineri, 27 noiembrie, 19. 00 * spectacol studio în Sala Mare

America, după Franz Kafka, adaptarea scenică Iva Klestilova şi Michal Docekal * regia Michal Docekal * decoruri Martin Chocholusek * costumele Zuzana Bambusek * muzica Ivan Acher * asistenţi regie Szabo Laszlo, Viola Gabor * regia tehnică Gyorffy Zsolt * în distribuţie : Bodolai Balazs (‘Karl Rossmann’), Bacs Miklos (‘Unchiul’, ‘Servitorul’), Gyorgyjakab Eniko (‘Klara’, ‘Tereza’), Dimeny Aron (‘Primul ofiţer’, ‘Prezentatorul’, ‘Feodor’, ‘Brunelda’), Albert Csilla (‘Ospătarul şef’, ‘Schubal’), Panek Kati (‘Green’, ‘Bucătăreasa şefă’), Viola Gabor (‘Robinson’), Vata Lorand (‘Delamarche’), Orban Attila (‘Vameşul’, ‘Căpitanul’, ‘Pollunder’), Sinko Ferenc (‘Fochistul’, ‘Studentul’)

Dramatizarea romanului America demonstrează un singur lucru, cît de actual este Franz Kafka (1883, Praga – 1924, Viena), cît de actual este scrisul său. Majoritatea lucrărilor sale au parte de dramatizări sau/şi ecranizări, o preocupare constantă pentru unul dintre scriitorii exponenţiali ai secolului trecut.

Kafka scrie America între 1911 şi 1914, romanul neterminat văzînd lumina tiparului abia în 1927, graţie lui Max Brod. Interesul pentru America este mare, dovadă numărul ecranizărilor şi dramatizărilor, cea de pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj – napoca, fiind nouă, inedită, originală.

Regizor este Michal Docekal (director al Teatrului Naţional din Praga), veche cunoştinţă a publicului clujean prin Aşteptîndu-l pe Godot, respectiv O zi nebună sau nunta lui Figaro, spectacole foarte bine primite de public şi critică.

Nu mi-am imaginat niciodată evenimente de genul anexării Crimeii de Rusia …”

Michal DOCEKAL : “Revin la Teatrul Maghiar de Stat clujean cu bucurie şi plăcere. Este ceva deosebit să ajungi să ai mai multe colaborări cu o singură scenă şi cea cu TMS se încadrează în categoria celor care-ţi dau mulţumiri şi împliniri. Cum am ajuns la acest titlu ? Aniversarea a 25 de ani de la căderea Cortinei de Fier mi-a amintit de Kafka şi de scrierile sale şi mă bucur că ideea mea a fost îmbrăţişată de conducerea TMS Cluj-Napoca. Apoi, America este încă o ţară utopică pentru noi toţi, cu un impact mare pentru ultimele două decenii. Apropierea de un text cum este America a fost şi este firească în acest context. Mai mult, … Nu mi-am imaginat niciodată evenimente de genul anexării Crimeii de către Rusia, nici evenimentele ultimelor săptămîni. Emigrarea este una din temele esenţiale ale scrisului lui Kafka şi vedem ce se întîmplă acuma în lume şi cu ce consecinţe. În romanul său, paradoxal sau nu, Kafka vorbeşte mai mult despre Europa decît despre America * Sînt multe dramatizări ale textului, am ştiut de la început că trebuie să vin cu ceva nou şi inedit. Cu atît mai mult cu cît teatrul cehesc în general, susţine dramatizările operelor lui Kafka, există o tradiţie în această direcţie. Textul nostru e îmbogăţiti, face trimiteri la Procesul, la aforisme legate de Kafka, … Sfîrşitul romanului America rămîne deschis. America poate fi considerată ţara relaţiilor interumane automatizate şi instrumentate, dar şi ţara visurilor despre libertatea omului. Astăzi nu mai poate fi evitată întrebarea : oare nu noi înşine ne-am provocat eşecurile şi dezamăgirile pe care le-am trăit în ultimul sfert de secol ? Dacă îl citim pe Kafka în acest spirit , ne apropiem mai mult de varianta scenică a romanului, ceea ce ne-am propus şi am şi reuşit acest lucru”

Premiera cu America deschide gustul lecturii, al lecturii romanului America, aplecare firească spre recitirea lui Kafka în general. Scriitor actual prin temele dezvoltate (naţionalismul, şovinismul, capitalismul, exploatarea, emigraţia, imigraţia, …), prezent pe marele ecran sau în producţii teatrale, unele cu vechime chiar.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie