Teatru Zilele ODIN – pentru o cultură a schimbării, 31 octombrie – 4 noiembrie

Undeva în Europa anului 2031…

Prezenţa actorilor danezi de la Odin Teatret, prezenţa distinsului om de teatru (regizor, teatrolog, profesor, critic, eseist) Eugenio Barba înseamnă evenimente care cu siguranţă, nu vor fi uitate.Şi asta deoarece Zilele ODIN aduc la Cluj-Napoca, ateliere de lucru, lansări de carte, conferinţe şi nu în ultimul rînd, spectacole, unul reţinînd atenţia prin frecvenţa programării.

Viaţa cronică – producători Nordisk Teaterlaboratorium/Holstebro, Teatro de La Abadia/Madrid, The Grotowski Institute/Wroclaw – a avut premiera în urmă cu un an, la 12 septembrie, 2011, textul purtînd semnăturile Ursulei Olsen, respectiv Odin Teatret. Dramaturgia şi regia îi aparţin lui Eugenio Barba, reţinînd un staff artistic numeros : dramaturgia Thomas Bredsdorff, consilier lumini Jesper Kongshaug, costume Jan de Neergaard, regia tehnică Fausto Pro, asistenţi regie Raul Laiza/Pierangelo Pompa/Ana Woolf, actori Kai Bredholt, Roberta Carreri, Jan Ferslev, Elena Floris, Donald Kitt, Tage Larsen, Sofia Monsalve, Iben Nagel Rasmussen, Fausto Pro, Julia Varley. Traducerea textului în limba română o datorăm Dianei Cozma, o foarte bună cunoscătoare a universului Eugenio Barba, Diana Cozma căreia îi datorăm aceste Zile ODIN la Cluj – Napoca.

Viaţa cronică are ca spaţiul de desfăşurare a acţiunii, Europa, Europa anului 2031, după cel de al treilea război civil. Nu contează atît anul, povestea este universală, sîntem martorii multor conflicte în ‘n’ părţi ale lumii. În centrul atenţiei este războiul, de aici trebuie pornit, despre traumele provocate, umane, materiale. La urma urmei Viaţa cronică este o piesă despre crize umane şi morale, crize materiale şi financiare, o piesă despre şomaj, ură, dezrădăcinare, înarmare, fugă de răspundere, dorinţe de acaparare de noi teritorii, rase şi religii, suferinţe, milă, iubire, ideologii, armate, moarte, sacrificii, speranţe. Toate le avem în personajele piesei, fie că este vorba despre Madona Neagră, văduva unui ofiţer basc, refugiata cecenă, casnica româncă, avocatul danez, cîntăreţul rock din Insulele Feroe, băiatul columbian, violonistul italian, mercenari. Ei sînt cei care fac cunoscute ideile cu valoare perenă ale Vieţei cronice, piesă dedicată Annei Politkovskaya şi Natalia Estemirova. Sînt două cazuri cunoscute şi mult mediatizate, referindu-mă la o scriitoare din Rusia şi o activistă pentru drepturile omului, ambele omorîte de criminali încă neidentificaţi, în 2006, respectiv 2009, pentru opoziţia lor faţă de conflictul cecen. Iată de ce Viaţa cronică poate fi plasată şi în timpurile noastre… Se pun multe, foarte multe întrebări. Se dau şi răspunsuri. Cred însă că răspunsurile cele mai bune le dau … spectatorii, cei ce vor duce mai departe mesajul Vieţii cronice. O piesă de o actualitate frapantă, pe care trebuie să o vedeţi (Studioul Radio Cluj : vineri, 2 noiembrie, ora 20; sîmbătă, 3 noiembrie, ora 17; duminică, 4 noiembrie, ora 20).

Universitatea ‘Babeş – Bolyai’, Aula Magna, vineri, 2 noiembrie, ora 11

Astăzi are loc ceremonia acordării titlului de Doctor Honoris Causa al UBB, regizorului, teatrologului, criticului şi eseistului Eugenio Barba. Laudatio este rostit de prof. dr. Liviu Maliţa.

Este un alt eveniment al Zilelor ODIN la care trebuie să luaţi parte !

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie