Teatru Zilele ODIN – Pentru o cultură a schimbării, 31 octombrie – 4 noiembrie

Eugenio Barba, Doctor Honoris Causa al Universităţii ‘Babeş – Bolyai’

O personalitate de talia lui Eugenio Barba nu face altceva decît să întărească familia academică clujeană, să-i dea noi valori, să o facă mai bine cunoscută în întreaga lume. În plus, este dovada că selecţiile operate la nivelul facultăţilor din cadrul UBB – Facultatea de teatru şi televiziune în acest caz – sînt juste, motivate şi foarte bine argumentate.

Eugenio Barba (n. 29 octombrie 1936, Brindisi, Italia; naţionalitate daneză) nu-şi arată deloc dar deloc vîrsta. L-am văzut la lucru, l-am ascultat în master class, i-am văzut punerea în scenă la Viaţa cronică, i-am citit cărţile – idei artistice de regie şi dramaturgie bine puse în pagină şi la fel de bine traduse de Diana Cozma, i-am ascultat discursul post decernare DHC – Fame and Hunger/Faimă şi Foame – , am remarcat argumentele, coerenţa ideatică, semne ale unei activităţi febrile, o viaţă trăită şi pusă în slujba artelor spectacolului.

CV-ul este impresionant şi vă veţi convinge de acest lucru : studii de literatură franceză, limba norvegiană şi istoria religiilor la Universitatea din Oslo; colaborator apropiat al lui Jerzy Grotowski, 1961 – 1964; la 1 octombrie, 1964, pune bazele propriei sale companii teatrale, Odin Teatret, la Oslo; doi ani mai tîrziu, în 1966, mută compania la Holstebro, în Danemarca, schimbîndu-i numele, Nordic Theatre Laboratory/Odin Teatret de astăzi; în 1979, fondează ISTA (International School of Theatre Antropology; sesiuni la Bonn, Bologna, Cardiff, Umeaa, Copenhaga, Lisabona, sevilla, Wroclaw,…); în cei peste 40 de ani la Odin Teatret, Eugenio Barba a semnat 75 de producţii artistice, cele mai cunoscute fiind ‘Ferai’ (1969), ‘My Father’s House’ (1972), ‘Brecht’s Ashes’ (1980), ‘Talabot’ (1988), ‘Kaosmos’ (1993), ‘Mythos’ (1998), ‘Andersen’s Dream’ (2004), ‘Ur – Hamlet’ (2006), ‘Don Giovanni all’ Inferno’ (2006), ‘The Marriage of Medea’ (2008), ‘The Chronic Life’ (2011); este membru activ în numeroase asociaţii de profil : Comite Scientifique ‘Laboratoire de Recherchesur les Arts du Spectacles’ (din 1998 şi în prezent), preşedinte al Centre for Theatre Laboratory Studies – University of Aarhus (din 2004 şi în prezent), Visiting Professor al Universităţilor din new York, Montreal, Paris 8, Cairo, Warwick, Buenos Aires, Montevideo,…; autorul înseamnă titluri precum ‘Alla ricerca del teatro perduto’, ‘The Floating Islands’, ‘La corsa dei contrari’, ‘The Secret Art of Performer’, ‘Land of Ashes and Diamonds’, ‘Burning the House. On directing and dramaturgy’,…; premii : Grand Prix la Festival Premio de la Roma, The Mexican Theatre Critics Prize for Best Foreign Production, ‘Gallo de la Habana’ Prize, Gold Medal of Gloria Artis la Wroclaw, Knight of Danish Order of Dannebrog,…; Doctor Honoris Causa al Universităţilor din Bologna, Ayacucho, DHC al Institutului Universitar Naţional de Arte de la Buenos Aires, al Academiei de Muzică din Estonia,…

Discursul lui Eugenio barba a vizat două distincte paliere artistice, Faimă şi Foame, citez, “cele două reprezintă două diferite obsesii, care par să indice o alternativă. Numai par. Ele implică două diferite căi de acţiune : de a scăpa din ceva şi ceva la ce se aspiră şi se doreşte (…) Foamea este praful de puşcă. Faima este punctul atins de cartuş (…) Pentru teatru simt şi am o curiozitate intelectuală, …”. Un discurs interesant despre condiţia actorului şi nu numai, idei care sînt valabile în toate timpurile şi societăţile.

Încă două zile, 3 şi 4 noiembrie

Sîmbătă, 3 noiembrie, sînt prevăzute workshop-ul ‘Relaţia dintre text şi acţiuni fizice’ (orele 9 -13, Centrul Cultural Casino), Barter (ora 12; Aula ‘Cardinal Iuliu Hossu’, catedrala Greco – catolică, Piaţa Cipariu), conferinţa Eugenio barba şi lansarea cărţii sale ‘Casa în flăcări – despre regie şi dramaturgie’ (ora 17, Uniunea Scriiitorilor Cluj), spectacolul ‘Viaţa cronică’ (ora 20, Studioul de Radio Cluj).

Duminică, 4 noimebrie, aveţi ocazia de a asista la partea a doua a workshop-ului ‘Relaţia dintre text şi acţiuni fizice’ (orele 9 – 13, Casino), Barter (ora 12, Turnul Croitorilor) şi de la ora 17, spectacolul ‘Viaţa cronică’ (Studioul de Radio Cluj).

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie