Şcoala de muzică ‘Augustin Bena’ Cluj – Napoca, 24 – 26 martie

Festivalul ‘Johann Sebastian Bach’ la ediţia 31 – a. Cei care vin din urmă …

Palmares 2016 : clasele 0 – 4 : Marele Premiu : Mayer Robert, clasa II -a vioară, Şcoala gimnazială ‘Vaskertes’ Gheorghieni; trofee : David Roland Mozes, clasa III – a pian, Şcoala de muzică ‘Augustin Bena’, clasa prof. Kovacs Hajnalka; Andreea Bodochi, clasa III – a violoncel, Colegiul Naţional de Informatică Hunedoara, secţia muzică; Maria Beteag, clasa a III – a flaut, Şcoala de muzică ‘Bena’, clasa prof. Silvia Salanţă, corepetitor prof. Diana Cojocari * clasele 5 – 8 : Marele Premiu : Nagy Elisabeta, clasa a V – a, pian, Colegiul de muzică ‘Sigismund Toduţă’ Cluj-Napoca, clasa prof. Mara Pop; Marele Premiu : Fekete Tekla, clasa a VII – a vioară, Şcoala de muzică ‘Bena’, clasa prof. Kurucz Olga, corepetitor prof. Adriana Copaciu; trofee : Ştefan Fodolică, clasa a VI – a chitară, Şcoala de muzică ‘Bena’, clasa prof. Lucian Suciu; Borbiro Timea, clasa a VIII – a flaut, Liceul de arte Oradea * clasele 9 – 12 : Marele Premiu : Alecu Ciapi, clasa a XI – a chitară, Colegiul de muzică ‘Toduţă’ Cluj-Napoca, clasa prof. Biro Lajos; trofee : Andra Borz, clasa a IX – a pian, Colegiul de muzică ‘Toduţă’ Cluj-Napoca, clasa conf. dr. Silvia Sbârciu; Salomeea Lois Bodea, clasa a XI – a flaut, Colegiul de muzică ‘Toduţă’ Cluj-Napoca, clasa prof. Ileana Maier, corepetitor prof. Adela Paşca * mini – recital laureata festivalului JS Bach 2015, Cristiana Dragoş Roman, clasa a VIII – a pian, Şcoala ‘Elf’, clasa conf. dr. Cipriana Gavrişiu

Festivalul – concurs J. S. Bach a fost iniţiat de şi la Şcoala de muzică ‘Augustin Bena’, în urmă cu 31 de ani, din iniţiativa profesoarei Cornelia Bătrînca. Un demers artistic continuu, ceea ce mă îndreptăţeşte să afirm că Festivalul – concurs JS Bach poate deveni, oficial mă refer, de talie naţională şi, în timp, chiar de talie internaţională. Are acest drept prin cele 31 de ediţii desfăşurate, prin ţinuta pe care o are şi nu în ultimul rînd, prin adresabilitatea de care se bucură. O dovadă a acestei afirmaţii se regăseşte în ediţia 2016, la care au luat parte nu mai puţin de 408 de concurenţi (193 pian; 115 vioară; 33 corzi grave; 57 suflători şi percuţie, zace formaţii camerale), concurenţi ce au reprezentat şcoli, licee şi colegii de profil, dar şi şcoli şi licee teoretice (Şcoala ‘Elf’ Cluj-Napoca; Şcoala ‘Ioan Bob’ Cluj-Napoca; Şcoala nr. 7 Tg Mureş, Liceul teologic romano – catolic Oradea, Liceul teoretic ‘Bălcescu’ Cluj-Napoca, …), din întreaga ţară şi nu numai, de aici şi dimensiunea internaţională a ediţiei 2016. Pentru că trebuie să menţionez faptul că au fost prezenţi elevi şi de peste hotare (Gyor, Ungaria), respectiv Republica Moldova (Chişinău). Un argument în plus pentru organizator – Şcoala de muzică ‘Augustin Bena, director prof. Claudiu Mărincean – şi partener – Colegiul de muzică ‘Sigismund Toduţă’, director prof. Vasile Ovadiuc Sândean – să regîndească dimensiunea festivalului în anii următori.

Cum în concurs au intrat peste 400 de elevi concurenţi, misiunile celor patru jurii (pian, clasele 0 – 3, clasele IV – XII; vioară şi muzică de de cameră de coarde; corzi grave; suflători şi muzică de cameră) nu au fost deloc uşoare. În condiţiile în care programele de concurs au fost stabilite la nivelul fiecărei categorii de vîrste în parte. Astfel, concurenţii şi-au îndreptat atenţia spre piese precum ‘Menuet’ în sol minor, ‘Mic preludiu’ în re minor, ‘Poloneza’ în sol minor, ‘Invenţiune la 2 voci nr. 8 în fa major’, ‘Invenţiune la 3 voci în si minor’, ‘Preludiul şi Fuga nr. 2 do minor, BWV 847’, ‘Fughetta BWV 902’, ‘Fuga în do major’, ‘Gigue din Partita I’, ‘Fantezia în do minor BWV 906’, ‘Preludiul şi fugă în mi bemol VII, Clavecinul bine temperat’, ‘Allemande şi Sarabande’ din ‘Suita franceză nr. 2’, ‘Gavota în re major’, ‘Musette în re major’, Concertul pentru două viori în re minor p. I, ‘Giga’ din suita pentru violoncel solo nr. 1, … Piese dintre cele mai diverse, care au evidenţiat talentul concurenţilor, abilitatea lor interpretativă la nivel de nuanţe, dar şi preocupările profesorilor şi responsabilitatea cu care s-a muncit şi se munceşte.

Desigur, îmi face plăcere şi mă bucur de cîte ori am ocazia să scriu despre tineri talentaţi, seniorii de mîiine ai artei interpretative în cazul de faţă. Personal, dacă s-ar putea, I-aş aminti pe toţi. Nu se poate acest lucru din păcate, mă rezum la a aminti faptul că au fost acordate 264 de diplome de excelenţă, 121 diplome de merit şi 11 diplome de participare, semn al unor vizibile apropieri valorice.

Ediţia 2016 şi-a atins din plin scopul. A scos la rampă tineri cu un real potenţial pentru arta interpretativă pentru toate instrumentele, tineri care, cu siguranţă, ne vor bucura cu premii naţionale şi internaţionale, care se vor regăsi pe scene de concert în diferite ipostaze, de la solist la membru al orchestrei.

Vreau să cred că Festivalul – concurs JS Bach va cunoaşte dimensiunea naţională, înainte de orice. Arevechimea care îi dă dreptul să aspire la această titulatură. Cea internaţională ve veni de la sine.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie