Şcoala Conservatorului de Muzică din Cluj. 1819 – 1919

Nu putem trece peste recent vernisata expoziţie Şcoala Conservatorului de Muzică din Cluj. 1819 – 1919, organizată de Biblioteca Academiei Române Cluj – Napoca, în parteneriat cu Societatea Muzeului Ardelean şi Colegiul de muzică ‘Sigismund Toduţă’.
Cei 100 de ani sunt reflectaţi printr-un număr mare de documente, de la partituri originale la fotografii (profesori şi foşti studenţi ai Conservatorului clujean; sala Reduta din incinta Muzeului Etnografic al Transilvaniei), cărţi autografate, diplome, manuscrise (‘Noţiuni de teoria muzicii’ ca să dau un exemplu din cele multe existente în expoziţie), caiete program, postere ilustrative, instrumente, mărturii ale începuturilor şi dezvoltării Conservatorului de Muzică din Cluj.
Între partituri sunt de menţionat ‘Bazele cântatului la contrabas’, ‘Scurtă metodă de vioară’, ‘Metodă de pian’ (de Ruzistska Gyorgy), ‘Metoda de vioară’ (de Joseph Bloch), ‘Metodă de canto’,…
Două piese reţin atenţia. Este vorba despre o vioară de sfârşit de secol XIX, respectiv un cordar vioară, unicat în materie.
Dacă e să amintesc câteva nume de absolvenţi ai Conservatorului de Muzică din Cluj, atunci mă opresc asupra figurii compozitorului şi baritonului Nicolae Bretan, apoi Mimi De Caux (mezzosoprană, actriţă), exemplele sunt multe şi edificatoare, motiv pentru a vizita expoziţia.
Vernisajul s-a bucurat şi de un moment muzical, un trio – Feher Zselyke/flaut, Kiss Jolan/flaut, Konczei Eszter/pian; profesor Kallay Lilla; Colegiul de Muzică ‘Sigismund Toduţă’ –, în compania căruia ne-am bucurat de ‘Adagio şi rondo pentru două flaute şi pian’ de Doppler.

Demostene ŞOFRON
Foto Traian NECHITA

Articole din aceeasi categorie