Să ne amintim de Profesorul NICOLAE JURCĂU, aşa cum a fost…

 Excepţional pregătit profesional, admirabil dascăl şi partener de dialog, jovial şi bonom, cultivat, cu o operă ştiinţifică şi o carieră didactică exemplare. Prieten. Om. Model. „Calm, echilibrat, cu (bun)simţ al umorului, spirit critic şi mai ales autocritic, perseverent, tenace, cu dragoste de adevăr şi de armonie între oameni, empatic şi inteligent – iată chipul unui om hărăzit să fie dascăl. Un om care nu şi-a îngropat talantul, ci l-a folosit pentru a dărui celorlalţi un rod însutit”, notează, într-un amplu „cuvînt înainte” la volumul ce va fi lansat astăzi Prof. univ.dr. Adrian Opre.

Familia, colegii şi discipolii au organizat, în amintirea regretatului profesor universitar dr. NICOLAE JURCĂU, un dublu eveniment: comemorarea a şase luni de la trecerea sa din această lume şi lansarea volumului PSIHOLOGIE PEDAGOGICĂ – In memoriam Prof. univ. dr. Nicolae JURCĂU. Manifestările vor avea loc astăzi, 9 aprilie 2012, în Amfiteatrul „Alexandru Roşca” al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei (UBB), Str. Sindicatelor nr. 7, Cluj-Napoca, potrivit următorului program: ora 13.30 – slujba religioasă de pomenire; ora 14 – lansarea de carte.

Despre volumul PSIHOLOGIE PEDAGOGICĂ (UTPRESS, Cluj-Napoca, 2012).

Potrivit autorilor – Ramona Niculina Jurcău, Ioana Marieta Jurcău, Rodica Mihaela Niculescu, Emilia Jurcău, NICOLAE JURCĂU – una dintre preocupările majore ale domniilor lor o constituie sublinierea interdisciplinarităţii psihologiei generale şi abordarea în acest spirit a ramurilor sale aplicative din domeniul educaţional. Structurată în trei părţi, lucrarea prezintă, în partea întîi – Introducere în problemele fundamentale ale psihologiei – drumul psihologiei către instituţionalizare, principalele sale ramuri aplicative şi o scurtă privire asupra dezvoltării sale viitoare. Capitolele doi şi trei analizează adaptarea umană, cu premisele şi mecanismele ei şi conştiinţa umană, a cărei înţelegere este o condiţie necesară în abordarea activităţii umane, conştientă prin excelenţă. Partea a doua – Procese esenţiale în dezvoltarea umană – analizează dezvoltarea umană ca proces complex, a cărui înţelegere necesită abordarea din perspectivă genetică, fiziologică, biologică, antropologică, sociologică şi, evident, psihologică. Comunicarea, socializarea, învăţarea şi educaţia sînt considerate a fi cele mai importante dintre procesele al căror rezultat este structurarea şi dezvoltarea personalităţii umane, menită să facă faţă unui mediu complex şi turbulent. În fine, partea a treia – Învăţămîntul şi problemele sale – abordează şcoala predominant din perspectiva psihologiei sociale, organizaţionale, manageriale şi economice. În aceste condiţii, eşecul şcolar şi abandonarea studiilor nu mai sînt doar o problemă a elevului şi a familiei sale, ci şi o oglindă a disfuncţiilor sistemului de învăţămînt.

Este limpede că această carte conţine idei de reformă şi de schimbare în învăţămîntul nostru, acestea presupunînd „mai mulţi factori conjugaţi, între care pe primul loc se află capacitatea de a inova (şi nu de a imita), precum şi disponibilitatea de a coopera, de a interconecta activităţi performante şi competitive din sfera cunoaşterii din industrii şi servicii, din viaţa comunităţilor. Conţinutul novator al acestei forme noi de educaţie universitară, propusă de profesorul Jurcău, constă în proiectarea unui curriculum flexibil şi creativ, aplicat într-un mediu social cu responsabilităţi împărţite, cu tehnologii de învăţare interactive şi cu o largă mobilitate a actorilor procesului didactic”, subliniază într-un comentariu „după lectură” dl Prof.dr. ing. Radu Munteanu – Rectorul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca. Şi mai spune Prof. Munteanu: „Înconjurat de ingineri şi studenţi politehnişti, dar nu numai, pentru valoarea operei sale, profesorul Nicolae Jurcău a fost recunoscut pretutindeni, iar atunci cînd vorbim despre excelenţă, „vremurile sînt sub oameni”. Un om dintre aceştia a fost şi Nicolae Jurcău, căruia i se potriveşte sintagma de < creator de şcoală > sprijinită pe o educaţie solidă, pe rigorile bunului simţ şi pe eleganţa raporturilor cu cei din jur”.

Acesta a fost şi rămîne pentru noi toţi, cei care l-am cunoscut, profesorul NICOLAE JURCĂU, personalitatea care a îmbinat la modul ideal vocaţia de pedagog cu aceea de psiholog, savantul de factură clasică întors cu faţa spre modernitate, spre imperativele viitorului în educaţie.

Michaela BOCU

m.bocu@ziarulfaclia.ro

Articole din aceeasi categorie