Retrospectiva primei săptămâni a Academiei Sighişoara, ediţia 24

Prima săptămână a Academiei Sighişoara, desfăşurată în perioada 1-7 august 2017, în cetatea medievală de pe râul Târnava Mare, a fost „inundată” de multiple manifestări artistice specifice şcolii de vară: cursuri de măiestrie la instrumentele vioară, pian, violă, violoncel, contrabas, clarinet, harpă, canto şi muzică de cameră, workshop-uri de compoziţie şi tehnica Alexander, zilele culminând cu concerte susţinute de profesorii şi artiştii invitaţi din ţară şi străinătate.

Primele trei concerte au fost dedicate celebrării compozitorilor Veress Sándor şi Dinu Lipatti, de la a căror naştere se împlinesc în acest an 110, respectiv 100 de ani. Concertele au dorit să surprindă atât personalitatea artistică a celor doi compozitori legaţi de pământul românesc prin naştere – Veress Sándor s-a născut la Cluj, iar Dinu Lipatti la Bucureşti – cât şi legătura lor cu Elveţia – ţara care i-a adoptat şi unde şi-au atins desăvârşirea artistică. Prin tematica aleasă, concertele au subliniat încă o dată legătura helveto-română a proiectului Academia Sighişoara, proiect ajuns la cea de-a 24 ediţie şi fondat 1993 de violonistul elveţian de origine română Alexandru Gavrilovici, împreună cu flautista elveţiană Heidi Indermühle.

Ziua a patra a găzduit, în Sala Barocă a Primăriei Sighişoara, Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească Icoane, acompaniat de Trio Transilvan compus din Ovidiu Barteş – ceteră, Traian Covrig – contră şi Zenu Zanc – gordună. Ansamblul Icoane este format din studenţi şi absolvenţi ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima”, alături de care se află tineri de la alte facultăţi, pe care îi uneşte pasiunea pentru folclorul autentic. Ansamblul este coordonat de profesorii Ioan Bocşa şi Alina Stan. Sub genericul „Praguri”, protagoniştii serii au prezentat prin muzică momentele importante ale treceri omului prin viaţă. Repertoriul a fost anume ales să surpindă aceste praguri, fiind constituit din: cântec de leagăn, cântece din repertoriul de nuntă, cântece de cătănie, cântece de muncă, cântece din repertoriul funebru, dar şi piese individuale şi suite instrumentale. Evenimentul s-a desfăşurat sub formă de concert-lecţie, o idee binevenită pentru spectatorii din străinătate, cărora li s-a facilitat astfel apropierea faţă de folclorul româneasc.

Ziua de sâmbătă, 5 august 2017, a continuat sub semnul vocalităţii: 11 studenţi ai clasei de canto, instruiţi cu dăruire de profesoara Irina Gavrilovici şi acompaniaţi cu măiestrie de Mira Gavriş, au încântat publicul cu arii de Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Giacomo Meyerbeer, Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Ambroise Thomas, Jules Massenet.

Seara zilei de duminică, 6 august, s-a desfăşurat sub titulatura de „Muzica rusă a secolului XX”, unind artişti din întreaga Europă (Elveţia, România, Spania, Austria, Republica Kosovo, Finlanda): Adelina Oprean – vioară, Alexandru Gavrilovici – vioară, Sonia Vulturar – vioară, Teodora Buia – vioară, Cvartetul Gernika: Andrea Duca – vioară, Marta Hernando Jiménez – vioară, Alicia Salas Ruíz – violă, Joaquín Fernández Díaz – violoncel, Anton Kernjak – pian, Mira Gavriş – pian, Marie Trottmann – harpă, Flaka Goranci – soprană şi Rasa Martisiute – soprană . Programul artistic ales din repetoriul compozitorilor ruşi a străbătut graniţele dramatismului, tragismului, jovialităţii şi ale puternicului sentiment de identitate naţională prin piese de Igor Stravinsky, Serghei Rahmaninov, Aram Haciaturian, Nikolai Medtner şi Aleksandr Glazunov.

Un concert inedit – din punctul de vedere al sonorităţii instrumentului de epocă fortepiano şi din punct de vedere interpretativ – a avut loc în 7 august. Sub titlul forte+piano = Fortepiano, artiştii Tobias Schabenberger – fortepiano, Alexandru Gavrilovici – vioară şi Alexandre Foster – violoncel au prezentat publicului sighişorean lucrări de referinţă din creţia lui Joseph Haydn şi Franz Schubert.

Programul următoarelor concerte anunţă varietate în tematicile alese, fiecare seară propunând altă idee poetico-filosofică, pe care aşteptăm, cu nerăbdare, să se materializeze pe portativul artei muzicale. Concertele, cu intrare liberă, se desfăşoară zilnic începând cu ora 20.

***

Concertul Pierdut pentru această lume…

„Pierdut pentru această lume…” este titlul celui de-al zecelea concert din cadrul festivalului-şcolii de vară Academia Sighişoara. Joi, 10 august 2017, începând cu ora 20, în Sala Barocă a Primăriei Sighişoara vor evolua studenţii cursului de muzică de cameră participanţi la academia de vară, într-o formulă de orchestră de cameră. Iniţiatorul şi coordonatorul acestui proiect, muzicianul Vladimir Lakatos, surprinde atmosfera concertului astfel: „Ce reuneşte un program cu un titlu atât de profund filosofic? Muzica compozitorilor care căutau refugiul într-o lume plină de pace, de dragoste, de armonie, de linişte sufletească. Paul Hindemith descrie în Trauermusik (compusâ la moartea regelui George al V-lea al Angliei) trecerea dintr-o lume într-alta şi drumul spre Paradis. Gustav Mahler vorbeşte în lied-urile pe versuri de Friedrich Rückert despre universul profund şi infinit al dragostei, despre despărţirea de lumea reală, materială şi refugiul în lumea ideală a muzicii. Gedeon Klein, internat în timpul celui de-al doilea Război Mondial în lagărul de concentrare Theresienstadt, se luptă cu problematica morţii brutale şi inutile, exprimându-şi dorinţa de a părăsi această lume în care demnitatea umană nu mai există. Pierdut pentru această lume… regăsit în lumea ideală a muzicii.”

După cum am mai scris, Academia Sighişoara se desfăşoară anual, în perioada 1-14 august, programul cuprinzând cursuri de măiestrie, ateliere interactive şi work-shop-uri pentru tineri muzicieni şi concerte zilnice cu intrare liberă pentru melomani şi publicul larg.

M.B.

Articole din aceeasi categorie