Remus Lăpușan: ”E necesar să-i sprijinim suplimentar pe producătorii noștri locali, până ajungem să ne putem bate cu ceilalți producători europeni, în condiții echitabile”

Rep: Credeți că producătorii locali mai au vreo șansă acum, în condițiile în care lanțurile mari de magazine au ajuns peste tot?

Remus Lăpușan: Da, cu siguranță, dar pentru asta au nevoie de puțin ajutor. Dumneavoastră v-ați referit strict la producătorii de produse agro-alimentare, dar eu mă gândesc la toți producătorii locali, indiferent de domeniul de activitate.

De multe ori, tu, consumatorul, ai vrea să cumperi un produs de calitate, dar nu știi unde să îl găsești. Aici intervine rolul administrației publice locale. La nivel de județ, este imperios necesar să avem o strategie de dezvoltare pentru producătorii locali. Unii nu au buget pentru promovare, și atunci noi, de la Consiliul Județean, le punem la dispoziție un lanț de magazine dedicate exclusiv lor, spații expoziționale unde să își vândă produsele, dar și o platformă online pentru promovare și chiar negociere – practic, un loc în care se întâlnesc cererea și oferta.

Apoi, ar trebui să îi ajutăm pe partea de export – nu toți au capacitate de producție suficient de mare încât să facă față cererii de export, dar cine are e păcat să nu pătrundă și pe piețele externe. Sunt târguri internaționale de profil unde se pot încheia contracte astfel încât să crească piața de desfacere.

.

Rep: La un moment dat, supermarketurile aveau obligația să aibă rafturi cu produse românești. Ce părere aveți de o astfel de măsură?

Remus Lăpușan: Ideea este următoarea: în supermarketuri găsim producție în masă, unde calitatea uneori are de suferit în detrimentul cantității. Dar oamenii încep să pună accent tot mai mult și pe partea de calitate, mai ales în condițiile în care au devenit conștienți că ești ceea ce mănânci; mulți caută, de exemplu, să cumpere legume și fructe de la producători mici, care nu folosesc hormoni de creștere și alte substanțe asemănătoare pentru stimularea artificială a producției. Sau sunt mici procesatori de lapte, care au produse lactate mult superioare celor care se regăsesc pe rafturile din supermarket. Ori produse de panificație făcute după rețete tradiționale – pâinea cu maia de exemplu, coaptă în cuptor încălzit cu lemne, pe foi de ceapă sau de varză. La fel se întâmplă și cu produsele de îmbrăcăminte sau de încălțăminte – parcă e altfel când ai materiale organice sau piele 100%, și nu la prețuri exorbitante.

Sigur, intențiile au fost bune, dar aplicarea e ineficientă. Micii producători trebuie sprijiniți pe plan local, iar consiliile județene pot avea un rol important în acest context. De aceea se vorbește azi atât de mult despre lanțuri scurte de aprovizionare la nivelul UE și de aceea se și acordă bani europeni pentru astfel de proiecte.

Dar nu ar trebui să fie o piață liberă, unde să concurăm direct cu piețele europene?

Ba da, acolo tindem să ajungem. Doar că se pune problema cum concurezi tu, producătorul român, văduvit până acum de sprijin și politici publice coerente, cu producători din țări atente la producătorii lor și care se ocupă constant de sprijinirea producției locale? De aceea e necesar să-i sprijinim suplimentar pe producătorii noștri locali, până ajungem să ne putem bate cu ceilalți producători europeni, în condiții echitabile.

Produs de Casa de Editură Napoca SRL la comanda Partidul Pro România-Cluj. Cod mandatar financiar 21200010

Articole din aceeasi categorie