Premiere cinematografice

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Marele Uriaş Prietenos”, parcurs literar – artistic de la Roald Dahl la Spielberg

Sunt mulţumit, foarte mulţumit când am ocazia să scriu despre filme care au la bază romane şi nu orice fel de romane, romane care trezesc interes, care sunt citite, scrise de autori originali, inventivi.

Din această categorie face parte şi britanicul Roald Dahl (1916 – 1990), autorul unor cărţi de mare succes pentru copii. Ajunge să amintesc James şi piersica uriaşă (1961; ecranizare în 1996), Fabrica de ciocolată a lui Charlie (1964; două ecranizări, 1971, respectiv 2005), Danny, the Champion of the World (1975; ecranizare în 1989), Uriaşul Bun şi Prietenos (1982; două ecranizări, 1989 – film animat, respectiv 2016), Vrăjitoarele (1983; ecranizare în 1990), Matilda (1988; ecranizare în 1996), … Mai trebuie amintit faptul că Dahl a fost şi un scenarist de top, trei dintre filmele sale făcând furori, Chitty Chitty Bang Bang (1968), 36 Hours (1965) şi The Night Digger (1971). Mai ar fi de amintit scenariile pentru televiziune, romanele pentru adulţi, poezia şi avem imaginea scriitorului prolific prin genurile abordate, dar şi imaginea scriitorului tradus în foarte multe limbi de circulaţie internaţională.

După filme de diferite facturi şi teme – Lincoln, Bridge of Spies, Amistad, Lista lui Schindler, … – Steven Spielberg schimbă macazul orientându-se spre un film pentru copii, pentru toate vârstele ca să fiu corect. Cu un singur amendament …, filmul, potrivit criticilor de specialitate, este departe de aşteptările marca Spielberg, considerat mai mult un pariu pierdut. Este pelicula căruia îi sunt aduse multe reproşuri, de la casting la realizarea artistică în ansamblul ei, deşi Spielberg are alături o echipă de profesionişti, numindu-i pe John Williams (partitură originală), Janusz Kaminski (imagine), Michael Kahn (montaj), speclialişti pe axa efecte speciale – efecte vizuale – cascadorii – animaţie, o echipă care ar fi trebuit să aducă succesul. Spielberg rămâne tributar filmelor istorice, politice, dramelor, greu de schimbat registrul peste noapte.

Personal, personal Marele Uriaş Prietenos (producţie Statele Unite, 2016) este un film de văzut. De văzut pentru temele mari propuse : copilărie, sărăcie, prietenie, încredere, răbdare, toleranţă, iniţiere, maturizare, perseverenţă, curaj. Ajungi să empatizezi repede cu personajele, să te apropii de ele, să le înţelegi, să le aprobi gesturile şi acţiunile.

Pentru Sophie, orfana de numai 10 ani, viaţa alături de Big Friendly Giant devine iniţiere în tainele vieţii, acesta un prim şi mare câştig al filmului. Spielberg cunoaşte reţeta prin care să-şi apropie personajele, cu toate diferenţele dintre ele. Ştie şi cum să-şi apropie spectatorii, mai ales pe cei mici, chiar dacă acţiunea se desfăşoară pe un teren ostil, Tărâmul Uriaşilor, şi vă veţi convinge de contrariul situaţiilor.

Marele Uriaş Prietenos – în distribuţie Ruby Barnhill/’Sophie’, Mark Rylance/’BFG’, Rebecca Hall, Penelope Wilton, … – este un bun film despre visele care prind viaţă. Totul e să fii perseverent, ambiţios, răbdător, ascultător. Şi mica Sophie poate deveni un model pentru mulţi copii, model de comportament şi atitudini. Acestea sunt marile câştiguri ale peliculei lui Spielberg, regizor altfel din nou surprinzător (cinematografe ‘Victoria’ şi ‘Florin Piersic’)

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie