Premiere cinematografice

Când toată lumea ştie…

Un regizor cum este Asghar Farhadi este de văzut. Este pentru că regizorul şi scenaristul de origine iraniană este pe val, filmele sale – The Salesman, The Past, Nader şi Simin,… – făcând obiectul şi subiectul multor selecţii, nominalizări sau premii internaţionale.

Asghar Farhadi este de văzut şi acuma, când propunerea sa este Toată lumea ştie/Todos los saben (Statele Unite, 2018), poveste cât se poate de spaniolă. Poveste încâlcită până la un punct, tensionată, dramatică până în final.

O revenire pe plaiurile natale se termină trist, răpirea fiicei ducând până în final la dezgroparea multor secrete de familie, pe cât de dureroase, pe atât de supărătoare.

Drama de familie este bine, foarte bine materializată graţie interpretărilor şi meritul revine actorilor Penelope Cruz, Javier Barden şi Ricardo Darin. Plusul îi revine, trebuie să recunoaşte, regizorului Farhadi, autor al unei pelicule adulate de unii, contestată de alţii. Pentru că mulţi văd în Toată lumea ştie, o poveste lacrimogenă, un film comercial şi nimic mai mult, ceva de genul Love Story al zilelor noastre.

Este mai mult şi este datorită modului în care Farhadi construieşte personajele, atent la detalii, dezvăluind publicului spectator caractere umane în toată complexitatea lor. Acesta este câştigul peliculei, cel care ar fi trebuit să plaseze Toată lumea ştie pe lista scurtă a premiilor Oscar. Nu a fost plasat şi acest lucru constituie o mare dezamăgire pentru întreaga echipă artistică, pentru fanii actorilor şi ai regizorului, pentru critici chiar.

Regăsim însă în film, notele definitorii ale regizorului: construcţie dramaturgică liniaă, ritm moderat, construcţia riguroasă a personajelor, un thriller psihologic de impact.

Mă opresc aici. Un Asghar Farhadi nu se refuză, indiferent de programul unei zile sau a unui week – end. Un Asghar Farhadi se vede şi nu oricum, ci cu atenţie. Atenţie mărită, pentru ca toată lumea să… ştie!

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie