Premiera „Lacul lebedelor”

opera• Spectacolul clujean de balet care a tăiat răsuflarea publicului din China! •

Scena clujeană se bucură în luna februarie de cea mai nouă şi strălucitoare premieră a spectacolului de balet „Lacul lebedelor” de P.I. Ceaikovski, într-o montare de mare angajament şi care a adus deja faimă internaţională teatrului liric din Cluj. Opera Naţională Română din Cluj-Napoca are plăcerea de a invita publicul miercuri, 10 februarie 2016, ora 18:30, la premiera spectacolului supranumit „Regele baletelor”, unul dintre cele mai îndrăgite şi apreciate titluri ale tuturor timpurilor, capodoperă ce a marcat pentru totdeauna numele compozitorului rus P. I. Ceaikovski şi a stabilit asocierea şcolii de balet ruse cu graţia artei coregrafice.

Plutirea dansantă a Ansamblului de balet clujean va însufleţi una dintre cele mai eclatante creaţii ale tuturor timpurilor, într-un spectacol de o graţie aparte, aducîndu-i pe scenă în rolurile principale pe primii balerini Andreea Jura şi Dan Haja, într-o poveste regizată de maestrul Vasile Solomon şi coordonată muzical de dirijorul József Horváth. În celelalte roluri: Vlad Maier – Bufonul, Lucian Bacoiu – Rothbart, Marius Toda – Profesorul de dans, Anca Opriş Popdan. Scenografia este semnată de Mihai Vălu. Clasica poveste inspirată dintr-o veche şi fascinantă legendă rusă, despre prinţesa Odette, blestemată de un geniu malefic să se transforme într-o lebădă, şi fermecătorul prinţ Siegfried, a cărui iubire sinceră reuşeşte să spulbere vraja, a traversat generaţii, timp şi spaţiu, regăsindu-se azi în repertoriul tuturor marilor teatre ale lumii.

În pofida aprecierii universale a acestei creaţii, istoria spectacolului de balet ”Lacul lebedelor” este una tumultuoasă. Premiera sa mondială, pusă în scenă la Moscova, în anul 1877, a fost primită cu mare scepticism, publicul neînţelegînd şi respingînd bogăţia partiturii lui Ceaikovski. Pînă în acel moment, tradiţia cerea ca muzica de balet să reprezinte un simplu fond pe care se desfăşura acţiunea scenică. Partitura lui P. I. Ceaikovski, însă, constituia de această dată inovaţia, baza şi izvorul dramaturgiei coregrafice. Aplauzele au venit de-abia în anul 1895, odată cu montarea noii concepţii coregrafice, realizată de iluştrii coregrafi Marius Petipa şi Lev Ivanov, care activau la Teatrul Mariinsky din Skt. Petersburg şi care au reuşit, într-o excepţională colaborare, să pună în valoare geniala partitură muzicală. Senzaţionala armonie, sinergia impecabilă dintre muzică şi dans, expresivitatea artiştilor – toate au creat un spectacol sublim, ce avea să schimbe istoria baletului. Simbolul fetei-lebădă a traversat de atunci peste o sută de ani şi a fascinat generaţii de balerini, compozitori şi iubitori ai artei. „Lacul lebedelor” s-a jucat pe scenele tuturor teatrelor din lume, aflîndu-se în repertoriul universal al acestora şi fiind considerat cel mai iubit balet al tuturor timpurilor.

Montarea teatrului liric clujean respectă cheia clasică a spectacolului, purtînd semnătura maestrului coregraf Vasile Solomon, dornic să redea întocmai dramaturgia coregrafică, îmbinată perfect cu muzica plină de expresivitate a lui Ceaikovski. Premiera de la Cluj-Napoca aduce pe scena locală decoruri impresionante, realizate de unii dintre cei mai apreciaţi artizani chinezi, cu care Opera Naţională Română din Cluj-Napoca a împărtăşit viziunea asupra spectacolului în cadrul turneului desfăşurat în China, în lunile septembrie-octombrie 2015. Turneul a fost realizat alături de Bucharest Symphonic Orchestra şi dirijorul Jin Wang, ca parte a proiectului Leo Culture Exchange, sub sloganul ”Teach world more about China and China more about the world”. Montarea clujeană a traversat atunci oraşele Shanghai, Ning Po, Hang Zhou, Su Zhou, Wu Xi, Chang Zhou, Nan Jing, fiind primită cu mare entuziasm şi curiozitate de public, într-o intersecţie multiculturală unică, reîntorcîndu-se acum pentru a fi prezentată în premieră naţională pe scena clujeană.

Articole din aceeasi categorie