Plastică Galeria ‘Paul Sima’, septembrie – octombrie

Itinerarii spirituale cu Liviu Vlad : Veneţia

Nu cu mult timp în urmă, îmi era dat să scriu cronica expoziţiei ‘Muri Transylvani Antiqui’. Şi, mergînd pe firul istoriei recente dacă doriţi, să consemnez personalele sugestiv intitulate ‘Italia retrăită’, ‘Bonţida în clarobscur’, ‘Clujul gotic şi baroc’, ‘Culorile Mediteranei’, cicluri tematice de care ne aducem aminte cu mare, mare plăcere, toate adevărate itinerarii spirituale, ghiduri în istoria unor locuri emblematice.

La aceeaşi dimensiune este şi recent vernisata personală Secvenţe veneţiene, prilej de plăcute readuceri aminte pentru cei care au vizitat-o, de lecturi aprofundate despre oraşul lui Bellini, Canaletto, Albinoni, Marco Polo, Tiţian, Goldoni, Monteverdi, Tiepolo, Tintoretto, Vivaldi sau Veronese, de dorinţi de a revedea pelicule celebre precum ‘Anonimul veneţian’ sau ‘Frumoasa veneţiană’, de recitit cărţi în care Veneţia ocupă locul central (d’ Annunzio, Eminescu, Goethe, Hemingway, Thomas Mann, Shakespeare, Schiller, …) şi nu în ultimul rînd, un demers de a vedea şi admira Veneţia : oraşul pe drept cuvînt numit ‘Regina Adriaticii’, ‘Oraşul Apelor’, ‘Oraşul Podurilor’, ‘Oraşul Luminilor’; Veneţia cu cele şase cartiere, cele peste 100 de insule; cu cele peste 350 de poduri, peste 150 de canale şi, ca amănunt, Veneţia cu cei peste 400 de gondolieri, oraşul în care fiecare clădire, fiecare pod, fiecare stradă are o istorie proprie, fascinantă. Amprenta timpului se face remarcată imediat fie că te afli în Piaţa San Marco, pe Podul Suspinelor sau Rialto, în basilica San Marco sau în Palatul Dogilor. Este istorie vie, istorie care trebuie trăită. Este Veneţia pe care o propune şi Liviu Vlad, secvenţele veneţiene, 40 la număr, însemnînd Canale Grande, Campanile dei Carmini, Chiesa Santa Maria e Donato (Murano), Domul şi Santa Fosca (Torcello), Sestiere San Marco, Sestiere di Cannaregio, Burano (podul de lemn, punţi), Rio San Barnaba, podul Rialto, San Michele in Isola (capela), Santa Maria della Salutte, San Giorgio, Rio San Pantalon, bărci, gondolieri, îndrăgostiţi, palate, punţi, Scuola di San Marco, un tur spiritual extraordinar, care reiau ideea, trebuie făcut.

Liviu Vlad rămîne un artist al culorii şi al artei perspectivei, calităţi remarcate şi cu alte expoziţii. Gama cromatică vorbeşte despre artistul care îşi cunoaşte bine uneltele, culoarea dînd viaţă şi potenţînd istorii de sute de ani, amprenta timpului făcîndu-se simţită în fiecare lucrare în parte. Una care te duce la cele scrise de Thomas Mann, citez, “Veneţia are o frumuseţe flatantă şi suspectă în acelaşi timp. Acest oraş pe jumătate rupt din basme, pe jumătate o capcană turistică, este locul în care pe vremuri arta a înflorit gradat şi voluptos”. Citat care devine îndemn de a vizita Veneţia prin cele 40 de secvenţe pline de culoare şi lumină, Veneţia unui artist la maturitate, Veneţia unui artist care continuă să uimească. Aşa cum uimeşte şi fascinează … Veneţia !

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie