Opera viva, Opera aperta! CONCERTUL DE PREZENTARE A STAGIUNII 2015-2016 la Opera Naţională Română Cluj-Napoca – un succes

poza opera 1  Într-adevăr, un succes, ce s-a pliat pe un concept proaspăt, tineresc, dar de nivel artistic ridicat – acela de a apropia instituţia Operei de public, de a o face cunoscută în comunitate, nu doar în rîndul melomanilor „înrăiţi”, care oricum o frecventează. Iar a prezenta, în avanpremiera viitoarei stagiuni, principalele titluri, evenimente speciale şi acţiuni culturale conexe, precum şi pe o parte dintre protagoniştii acestora, ni se pare o idee inspirată, mai ales că a fost deja „rodată” de alte mari scene lirice ale lumii, precum Roma, Paris, Londra, Viena, Berlin sau Bucureşti. Aş
a încît, concertul în aer liber „La Operă”!, oferit clujenilor în seara zilei de 12 septembrie 2015, de colectivul Operei Naţionale Române Cluj-Napoca trebuie să intre în firescul evenimentelor de tradiţie, să devină un brand al instituţiei şi al Clujului, a cărui supravieţuire (din punct de vederpoza Nicu cherciue financiar, căci despre acest aspect este vorba) să nu fie pusă vreun moment sub semnul incertitudinii. Scurt şi la obiect cuvîntul introductiv al noului director al Operei, artistul liric Florin Estefan, care a explicat motivele pentru care acest concert trebuia să aibă loc, mulţumind publicului, dar şi susţinătorilor locali şi naţionali, care au făcut posibilă întreaga desfăşurare de forţe. Salutară renunţarea la prezentatori, titrarea pe marile ecrane amplasate de ambele laturi ale scenei fiind mult mai ingenioasă.

Un program lung, dpoza florin estefanens şi divers a încîntat asistenţa, deschiderea revenind, triumfal, Rapsodiei nr. 1 de Enescu, mai ales că ne aflăm într-un An Enescu, marcat de desfăşurarea, la Bucureşti, a Festivalului Internaţional „George Enescu” şi de comemorarea a 60 de ani de la moartea marelui violonist, pianist, compozitor, pedagog şi dirijor român. La succesul general a contribuit, fără îndoială, „cea mai recentă achiziţie a Operei clujene”, potrivit directorului Estefan, este vorba despre tînărul dirijor Gabriel Bebeşelea, licenţiat în Dirijat-orchestră la Academia de Muzică „Gh. Dima”, la clasa Maestrului Petre Sbârcea, consacrat pe scenele lirice şi ale filarmonicilor din ţară, graţie unui simţ al baghetei cu totul special.

Dacă în prima parte au putut fi ascultate coruri, arii şi duete din opere, operete şi musical semnate de: P.I. Ceaikovski – Evgheni Oneghin, aria lui Lenski, „Kuda, kuda”, în interpretarea lui Cristian Mogoşan; G. Verdi – Il trovatore, Corul Ţiganilor; G. Verdi – Il trovatore, aria Azucenei, „Stride la vampa”, cu Liliana Neciu; R. Rodgers – Sunetul Muzicii – „Do, re, mi” (Maria) – Iulia Merca & Corul de copii „Junior VIP”; Corul final din Ana Lugojana de Filaret Barbu; F. Lehar – Văduva veselă, „VilBebeseleaja Lied” (Hanna Glavari) – Ştefania Barz, Corul; Laurenţiu Profeta – Peter Pan, aria „Eu sînt crocodilul”(Crocodilul) – Bogdan Nistor; Florin Comişel – Fata moşului şi fata babei, aria „C-aşa-s eu, nu pot să stau în loc” (Ilenuşa) interpretată de Oana Trîmbiţaş; G. Rossini – Il barbiere di Siviglia, duetul Rosina, Figaro „Dunque io son”, cu Iulia Merca şi Geani Brad; W.A. Mozart – Flautul fermecat, aria „Chiar eu sînt Păsărarul” (Papageno) – Bogdan Nistor; G. Puccini – La bohème, aria „Si, mi chiamano Mimi” (Mimi) în interpretarea sopranei Diana Ţugui; J. Massenet – Werther, aria Pourquoi me réveiller” (Werther) interpretată de tenorul Hector Lopez; G. Puccini – Tosca, Te deum (Scarpia) – Oleg Ionese, Corul, în partea a doua, un alt tur de forţă, deschis de Uvertura operei La forza del destino de G. Verdi, cu coruri, arii, duete, terţete, cvartete din: G. Puccini – Il Trittico (Gianni Schicchi), aria Laurettei, „O mio babbino caro” – Lucia Bulucz; G. Verdi – Rigoletto, „Un di, se ben rammentomi, Bella figlia dell’amore (Il Duca, Maddalena, Gilda, Rigoletto) – Sorin Lupu, Lisa Kadelnyk, Diana Ţugui, Oleg Ionese; G. Verdi – Rigoletto, aria „Cortigiani vil razza dannata” (Rigoletto) – Fülöp Martin; F. Loewe – My Fair Lady, „With a little bit of luck” (Doolittle), cu Simonfi Sandor, Corul; G. Verdi – Un ballo in maschera, aria „Re dell’abisso, affrettati” (Ulrica), cu Andrada Roşu, Corul de femei; R. Wagner – Tannhäuser, aria lui Wolfram „O, du, mein holder Abendstern”, în interpretarea lui Geani Brad; G. Verdi – Il trovatore, aria lui Manrico „Di quella pira” – Hector Lopez, Corul; Corul sclavilor din Nabucco de G. Verdi; G. Verdi – La traviata, „Parigi o cara (Violetta, Alfredo) – Lucia Bulucz, Sorin Lupu; G. Bizet – Carmen – „Votre toast” (Escamillo) – Geani Brad; G. Puccini – Turandot, aria „Nessun dorma” (Calaf) în interpretarea celor trei tenori Hector Lopez, Sorin Lupu, Cristian Mogoşan, Corul de femei, pentru a încheia, în entuziasmul general, cu Liliacul de J. Strauss – „Trăiască! Trăiască Şampania”!

Şi-au dat concursul Corul şi Orchestra Operei Naţionale Române Cluj-Napoca.

Nu vom face ierarhizări – deşi au fost interpretări care s-au detaşat – întrucît va fi timp suficient pentru aceasta de-a lungul întregii stagiuni care debutează în 4 octombrie a.c. cu premiera operei Werther de J. Massenet.

Între ceilalţi realizatori artistici: regizoarea Mihaela Bogdan, Corul de copii „Junior VIP” – dirijor Anca Mona Mariaş; regia tehnică: Cristina Albu & Dan Lupea.

Avanpremiera la noua stagiune lirică a reprezentat o reuşită a întregului colectiv al Operei clujene, o ştachetă la înălţimea căreia trebuie să se înalţe toate spectacolele viitoare. Sau chiar mai sus!

Michaela BOCU

m.bocu@ziarulfaclia.ro

Articole din aceeasi categorie