Opera Naţională Română Cluj – Napoca. “The Armed Man: A Mass for Peace” în primă audiţie naţională absolută

duminică, 1 octombrie, 18. 30

Cum v-am promis, revin cu date despre concertul – eveniment care deschide oficial stagiunea 2017 – 2018, o lucrare inedită în peisajul liric naţional.

Autor al celor mai des-interpretate compoziţii contemporane, compozitorul galez Karl Jenkins (n. 1944) a devenit celebru mai ales în urma succesului impresionant al lucrării sale vocal-simfonice The Armed Man: A Mass for Peace, datând din anul 2000 şi preluată, după premiera sa de la Royal Albert Hall din Londra (15 aprilie 2000) pe întreg mapamondul. I-a fost comandată de către Muzeul Naţional de Arme şi Armuri (Royal Armouries Museum) al Angliei, iar textul ei, alcătuit de către Guy Wilson – directorul muzeului la acea vreme –, relevă dureroasele consecinţe ale războiului, cu scopul declarat de a sublinia necesitatea păcii.

Cele 13 părţi ale Misei aduc, pe lângă segmentele Ordinarium-ului (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei, Benedictus) şi alte variate surse literare sau muzicale: prima parte este construită pe baza cântecului L’homme armé (de unde şi titlul lucrării) din secolul XV, atât de des folosit în misele compozitorilor renascentişti; cea de-a doua constă în chemarea musulmană la rugăciune – Adhaan –; partea a patra – Save Me from Bloody Men – are la bază două dintre versetele Psalmilor biblici (Psalmul 56:1 şi Psalmul 59:2) intonate în stil gregorian, iar versurile părţii a şasea – Hymn Before Action – aparţin lui Rudyard Kipling; strălucitorul Charge! este, de fapt, semnalul de luptă care precede partea centrală a misei, a VIII-a, intitulată Angry Flames – o evocare a atacului de la Hiroshima prin intermediul versurilor lui Toge Sankichi, poet care a supravieţuit bombardamentului, însă a murit ulterior de leucemie, în urma expunerii la radiaţii. Descrierea scenelor de război continuă şi în partea a IX-a, intitulată Torches, utilizând, de această dată, versuri ale poemului antic indian Mahàbhàrata, iar după calmul Agnus Dei, pe fondul unor sonorităţi plutitoare, o voce feminină solo rosteşte cuvintele scrise de Guy Wilson, subliniind sentimentele de vinovăţie ale supravieţuitorilor Primului Război Mondial la gândul celor care s-au pierdut. Benedictus readuce speranţă şi mângâiere prin timbrul catifelat al violoncelului solo, pregătind concluzia întregului parcurs vocal-simfonic, enunţat în ultima parte a misei prin afirmaţiile lui Lancelot şi Guinevere – ,,mai bună e pacea decât războiul”, având ca suport pregnanta melodie a cântecului L’homme armé din prima parte. Speranţa într-un viitor mai bun îşi găseşte expresia în promisiunile din ultima carte a Bibliei – Apocalipsa (capitolul 21, versetul 4), conform cărora Dumnezeu ,,va şterge orice lacrimă din ochii lor şi moartea nu va mai fi. Nu va mai fi nici jale, nici strigăt, nici durere”.

Interpretarea în premieră naţională pe scena Operei Naţionale Române Cluj-Napoca, avându-i ca invitaţi pe membrii corului Côr Caerdydd din Cardiff, a lucrării The Armed Man: Misă pentru pace – situată pe primul loc în topul compoziţiilor clasice din Marea Britanie (UK Classic Top Ten), de o mare forţă emoţională şi expresivă – ne aduce într-un prim contact cu muzica unuia dintre cei mai celebri compozitori în viaţă – Karl Jenkins. Evenimentul va marca, într-o formă inedită, Ziua Internaţională a Muzicii.

The Armed Man : A Mass for Peace de Karl Jenkins; dirjor Flavius Filip; regia artistică Alina Nistor; scenografia Magdy Hawash; maestru de cor Emil Maxim; dirijor cor Corneliu Felecan; regie scenă Dan Lupea; în distribuţie : Diana Ţugui (soprană), Viktoria Cormoş (mezzosoprană), Cristian Mogoşan (tenor), Sebastian Balaj (bas – bariton), Diana Cânteşanu (solo violoncel), Matei Boja, Andrei Sâncrăian, Alex Petrean; copii din corul Junior – VIP al Colegiului de muzică ‘Sigismund Toduţă’ Cluj – Napoca (dirijor prof. Anca Mona Mariaş); corul Caerdydd (Cardiff), dirijor Gwawr Owen.

Articole din aceeasi categorie