Opera Naţională Română Cluj – Napoca

Premiere cu “La vision de Saul” de George Enescu şi “Oratoriul de Paşti” de Valentin Timaru

duminică 14 aprilie, 18. 30

Se anunţă un regal componistic românesc, unul în care se află alături pe afişul de concert, George Enescu şi Valentin Timaru, în ambele cazuri două premiere, cu o singură distincţie pe marginea căreia voi reveni.

Interlocutor mi-a fost Maestrul Gheorghe Victor Dumănescu, cel care va dirija cele două lucrări, cel care s-a oprit asupra lor în date esenţiale, necesare însă. Cel alături de care se află Mihaela Bogdan (regia), Anca Pintilie (scenografia), Emil Maxim (maestru de cor), Corneliu Felecan (dirijor cor), Alina Nistor (regie scenă)

George Enescu – “La vision de Saul” (primă audiţie absolută)

Solişti Cristian Hodrea (‘Saul’), Cristian Mogoşan (‘David’), Irina Săndulescu Bălan (‘Mical’)

Gheorghe Victor DUMĂNESCU: “În primul rând, le mulţumesc celor care s-ai gândit să facă acestă inspirată asociere, George Enescu – Valentin Timaru. Când s-a pornit la drum cu acest proiect dedicat Sărăbătorilor Pascale, în program era inclus doar “Oratoriul de Paşti” de Valentin Timaru. La propunerea Maestrului Cornel Ţăranu, care cu multă dragoste ne-a dezvăluit un mic secret care de fapt este foarte mare, descoperirea în arhiva Muzeului Enescu de la Bucureşti a partiturii La vision de Saul, s-a ajuns şi la cea de a doua lucrare a serii. Este o lucrare mai mult decât inedită. Cei care vor fi prezenţi duminică seara vor asculta performanţa lui Enescu care la numai 14 ani s-a aplecat cu atâta robusteţe asupra unui subiect strict istoric, un moment din viaţa primului rege al Israelului, Saul. La vision de Saul prinde viaţă pe scena lirică clujeană graţie Maestrului Cornel Ţăranu, graţie unui colectiv înm mijlocul căruia sunt bucuros să mă aflu din nou. Cât priveşte lucrarea în sine, ea păstrează o parte din tradiţia operistică clasică. Există un preludiu cu caracter wagnerian, cu multe înlănţuiri de fraze la solişti, cu reminiscenţe de muzică franceză. Nu trebuie uitat faptul că atunci când compune La vision de Saul, Enescu era elevului lui Massenet. Sunt fraze muzi cale bine structurate şi închegate încât acea scenă lirică are o forţă dramaturgică pe care eu nu am întâlnit-o în alte lucrări. Noi o prezentăm sub forma unui concert – spectacol, suplinind prin proiecţii dramaturgia lucrării, a celor două de fapt. Mai departe… Toate cele trei personaje, Saul, Mical, David, se regăsesc în toate variantele istorice. Cu o subliniere, este vorba despre Mical, căreia francezii îi spun Micol, alţii Michal, ea este Mical în ebraică. Momentul ales de Enescu reprezintă ultima strălucire a lui Saul, cel care nu a respectat canoanele impuse de prorocul Samuel, cel care l-a uns ca rege”.

Valentin Timaru – “Oratoriul de Paşti” (primă audiţie clujeană)

Solişti: Petru Burcă (‘Iisus’), Cristian Hodrea (‘Evanghelistul’), Sebastian Bălaj (‘Ioan Botezătorul’), Samuel Barani (‘Petru; Primul tâlhar), Eusebiu Huţan (‘Iuda’; al 2 – lea tâlhar), Liliana Neciu (‘Îngerul’)

Gheorghe Victor DUMĂNESCU: “Vin cu două cuvinte pe care mi le-a spus Maestrul Timaru, cu puţin timp în urmă: “Sunt foarte fericit că sunt asociat într-un program cu Maestrul George Enescu”! Oratoriul de Paşti a avut premiera absolută anul trecut, pe scena Teatrului ‘Nae Leonard’ din Galaţi. După o săptămână de repetiţii, descopăr pe prima pagină a partiturii, o însemnare, “Lui Gheorghe Victor Dumănescu”. Mi-am spus atunci, pe drept, dacă merit eu o asemnea onoare, o asemnea muncă depusă de cineva. Am înţeles că dedicaţia mi-a fost scrisă din toată inima şi cu toată dragostea. Cu Oratoriul de Paşti suntem în zona muzicii religioase, cu sorginte bizantină, cu multe înlănţuiri modale. Tot discursul personajelor e religios – bizantin, în care reîntâlnim momente cunoscute. Şi este vorba despre Tatăl nostru, Christos a – nviat!, care pot fi cântate în orice biserică. Partitura lui Iisus este foarte grea, încât discursul trebuie să fie al unui preot bun cunoscător al muzicii bizantine. Fără să fie vorba despre o partitură cântată, ci în proporţie de 99.9 % vorbită, partitura Evanghelistului va fi rostită de iun preot adevărat, Florin Sâmpelean/Cristian Hodrea. A vem un Prolog care ve pe textul Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât ni l-a dat pe Fiul său, Prolog care e şi Epilog. Urmează în ordine, Botezul Domnului, Apostolii, Predica d epe munte, Tatăl nostru, Cina cea de taină, Prinderea lui Iisus, Cele şapte rostiri pe cruce, Apoteoza şi Epilogul de care am amintit. Ceea ce ne propune Valentin Timaru este de a trăi în rugăciune”.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie