Opera Naţională Română Cluj – Napoca

Se reia “Evgheni Oneghin”! Invitata serii mezzosoprana Margarita Mamsirova

duminică 17 februarie, 18. 30

Evgheni Oneghin (1877-1878) este prima dintre cele trei opere scrise de compozitorul rus Piotr Ilici Ceaikovski pe baza textelor lui Aleksandr Pușkin, scriitorul a cărui creație marchează începutul literaturii moderne ruse și trecerea de pe pozițiile percepției romantice a prezentului către o oglindire realistă a subiectelor abordate.

Scenariul operei, alcătuit de Ceaikovski pe parcursul unei singure nopți, pune în evidență tiparele psihologice ale personajelor și evoluția acestora pe parcursul situațiilor întâmpinate la Sankt Petersburg, la Conacul familiei Larin și în împrejurimi. Tatiana Larina – tipul femeii ruse, simplă, timidă, melancolică, înțeleaptă – se transformă dintr-o fată naivă, de la țară, într-o doamnă din înalta societate, cu un puternic simț al moralității, după ce declarația de dragoste pe care ea i-o face lui Evgheni Oneghin – personajul romantic neînțeles de societate, reticent la mediocritatea lumii înconjurătoare – este întâmpinată cu răceală și nepăsare de către acesta. Uciderea, din gelozie, în urma unui duel, a celui mai bun prieten al său – Lenski – îl marchează profund pe Oneghin. După o perioadă de absență îndelungată și încercarea nereușită de a-și alunga regretele faptei săvârșite, Evgheni se întoarce la Sankt Petersburg, unde o reîntâlnește o Tatiana fermecătoare, alături de actualul ei soț – Cneazul Gremin. Inima lui ajunge acum să cunoască sentimentul pe care, cu mult timp în urmă, îl nesocotise, însă este prea târziu. Dragostea lui nu are nicio șansă de împlinire, Tatiana fiind decisă să își onoreze condiția de femeie măritată.

Răceala cu care opera Evgheni Oneghin a fost întâmpinată la început de către public s-a datorat, în opinia criticului rus Serghei Flerov, noutății subiectului care avea în centru personaje din realitatea umană zilnică, în locul ,,îndrăgostiților” sau ,,rivalilor” cu care acesta era atât de obișnuit. Același critic aprecia însă lucrarea lui Ceaikovski ca fiind, din punct de vedere al realizării muzicale, demnă de calitatea textului pușkinian. Vă invităm, așadar, să vă lăsați transpuși în atmosfera societății ruse de secol XIX, în care iubirea candidă sau pasională, orgoliul, gelozia, remușcarea, devotamentul – valențe emoționale integrate cu măiestrie în muzica marelui simfonist Ceaikovski – își lasă amprenta definitivă asupra destinului uman!

Invitata serii este mezzosoprana Margarita Mamsirova (n. Celeabinsk, Rusia). Debutul pe renumita scenă Bolshoi a avut loc în anul 2002, în “The Rake’ s Progress” de Stravinski.

Repertoriul de operă este vast, de amintit fiind Evgheni Oneghin, Boris Godunov, Război şi Pace de Prokofiev, Dragostea celor trei portocale de Prokofiev, Cenuşăreasa, Semiramida, Italianca în Alger – toate trei operele de Rossini, Bărbierul din Sevilla, Samson şi Dalila, Don Carlos, Forţa destinului, Madama Butterfly, Carmen, Cosi fan tutte de Mozart, nu sunt singurele.

În 2002 a cântat rolul ‘Sonya’ din Război şi Pace, la Opera Garnier (dirijor Gary Bertini, regizor Francesca Zambello); în 2004 a fost invitata festivalului Fete de la Musique, Avignon,…

Evgheni Oneghin, muzica I. P. Ceaikovski, regia Mihaela Bogdan, scenografia Viorica Petrovici, coregrafia Vasile Solomon, mişcarea scenică Anca Opriş Popdan, lightning design Mădălina Mânzat, maestru de cor Emil Maxim, dirijor cor Corneliu Felecan, regie scenă Dan Lupea; în distribuţie Florin Estefan (‘Evgheni Oneghin’), Hector Lopez (‘Lenski’), Nadejda Cerchez (‘Tatiana’), Margarita Mamsirova (‘Olga’), Corneliu Huţan (‘Gremin’), Liliana Neciu (‘Larina’), Ruslan Bârlea (‘Triquet’), Molnar Zoltan (‘Zaretsky’), Dan Dumitrana (‘Guillot’); Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet al Operei Naționale Române Cluj – Napoca

Demostene ŞOFRON

Foto Nicu CHERCIU

Articole din aceeasi categorie