Opera Maghiară de Stat Cluj – Napoca Stagiunea 2014 – 2015

Deschidere cu două premiere, “Byzantium” şi “Nunta lui Figaro”

Stagiunea 2014 – 2015- director Szep Gyula – anunţă numeroase evenimente, toate interesante şi de urmărit şi sînt ferm convins că multe dintre spectacole se vor juca cu sala de spectacole plină, multe trezind deja un interes legitim.

Nu întîmplător, stagiunea debutează cu o nouă premieră, Byzantium de Selmeczi Gyorgy. Deşi este un nume cunoscut, se cuvin reluate cîteva date relevante. Selmeczi Gyorgy este originar din Cluj-Napoca (n. 1952), oraş în care şi-a început şi studiile muzicale. Au urmat cursuri şi specializări la Bucureşti (cu Halmos Gyorgy şi Tiberiu Olah), Budapesta (studii de componistică cu profesorul Pal Kadosa) şi Paris, în acest din urmă caz cu Pierre Boulez şi Daniel Charles.

Creaţia muzicală a lui Selmeczi Gyorgy cuprinde genuri camerale, simfonice, vocal – simfonice, operă, muzică de film. Din 2002 este directorul departamentului artistic al Academiei de Teatru şi Film din Budapesta, dar şi director artistic al Operei Maghiare din Cluj – Napoca. Scenă pe care am avut ocazii numeroase de a-l vedea şi aplauda la scenă deschisă, graţie multiplelor calităţi artistice, dirijor, regizor, compozitor.

După “Sziren/Sirena”, Selmeczi Gyorgy revine în calitate de compozitor, propunerea fiind Byzantium, operă în două acte, pe un libret de Kapecz Zsuzsa şi Selmeczi Gyorgy, la baza operei aflîndu.se drama cu acelaşi titlu a lui Herczeg Ferenc (piesă cu premiera la Budapesta în anul 1904, prezentată un an mai tîrziu, 1905, şi la Cluj-Napoca, cu un succes enorm).

La 110 ani de la premiera piesei, opera cu acelaşi titlu vede luminile rampei. Nu am să intru în subiectul operei – ultimele zile ale Imperiului Bizantin -, prefer să accentuez actualitatea operei lui Selmeczi Gyorgy şi citez din cele declarate recent, “În Byzantium, în centrul cadrului istoric stă o problematică ce nici în zilele noastre nu şi-a pierdut actualitatea, Această temă este leată de ideea relativizării şi degradării valorilor, lucru care caracterizează întreaga eră contemporană. Parte a acestui fenomen este criza morală, al cărei exemplu edificator este societatea pervertită a Bizanţului, în care trădarea, decăderea etică sînt caracteristice. Este o temă care merită a fi actualizată fiindcă, în ciuda secolelor care au trecut de atunci, putem vorbi şi astăzi despre degradarea valorilor, despre schimbarea sensului moralităţii”.

Byzantium are parte de un colectiv artistic de mare probitate profesională : regia Zalan Zakarias, scenografie şi costume Zeke Edit, dirijor Janko Zsolt, maestru cor Kulcsar Szabolcs, în distribuţie Pataki Adorjan, Egyed Apollonia, Retyi Zsombor, Balla Sandor, Molnar Maria, Szilagyi Janos, Sandor Csaba, Szabo Levente, Sandor Arpad, Covacinschi Yolanda, Pataki Eniko, Kopeczi Sandor şi Albert Ferencz.

Premiera la opera Byzantium are loc duminică, 21 septembrie, ora 19.

La scurt timp după opera lui Selmeczi Gyorgy, va avea loc a doua premieră, la fel de interesantă şi ofertantă ca titlu ales, Nunta lui Figaro de Mozart, premieră prevăzută pentru joi, 9 octombrie, asupra căreia voi reveni la timpul respectiv.

Luna octombrie reţine atenţia printr-o serie de spectacole – eveniment, cum sînt Puccini 90 (concert de gală la 90 de ani trecuţi de la moartea marelui compozitor italian), prezenţa Teatrului de operetă din Budapesta cu atît de cunoscuta Ţara surîsului de Lehar (26 octombrie).

Desigur, surprizele sînt multe. Se anunţă din nou o stagiune pe măsura aşteptărilor publicului meloman, o stagiune din care nu vor lipsi Traviata, Trubadurul, Bal mascat, Luisa Miller, Bărbierul din Sevilla, Boema, Tosca, Carmen, Flautul fermecat, Hunyadi Laszlo, Bal la Savoy, Silvia, Contesa Mariţa, Ali Baba şi vreo 40 de hoţi, Undeva în Europa, Janos Vitez, … Numai enumerarea lor deschide interesul pentru spectacolul de operă de certă valoare artistică.

Demostene ŞOFRON

expl foto : Szep Gyula

Selmeczi Gyorgy

Articole din aceeasi categorie