Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei

Cornul abundenţei. Luxul în lumea nobiliară transilvăneană premodernă

Mă opresc asupra expoziţiei Cornul abundenţei. Luxul în lumea nobiliară transilvăneană din mai multe motive, egale ca importanţă. Să le iau în ordine… Expoziţia inaugurează programul expoziţional Anul comorilor la MNIT, proiect care îşi propune să prezinte, unitar, piese care fac mai puţin obiectul unor expoziţii curente. Mai departe… Expoziţia se va închide la finele lunii în curs, 29 august mai precis. În fine, aveţi ocazia să vedeţi exponate de o frumuseţe rară şi mă refer nu numai la piesele de design vestimentar, ci şi la cele de mobilier, podoabe, arme, vase, veritabile opere de artă ale secolelor XVI, XVII, XVIII şi XIX. Este greu de făcut delimitări şi este greu dintr-un singur motiv, toate merită atenţie, asupra tuturor trebuie să te opreşti, să le observi cu atenţie, fiecare detaliu în parte având importanţa lui.

Designul vestimentar înseamnă, ca să amintesc câteva piese, costum de femeie (brocart auriu), un alt costum de femeie (corset şi mâneci detaşabile, din muselină), fustă (mătase cu broderie bogată la nivelul poalelor şi al brâului), costum de femei realizat din mătase şi decorat cu dantelă din fir cu miez de aur). De amintit în acelaşi context al costumelor pentru femei, sunt accesoriile şi atunci trebuie amintite fileele de păr, broşele, inelele, mănuşile, cataramele, brâurile, colierele cu fundă, verighetele, bonete şi benzi de catifea, corsete, cercei, evantaie, nasturi, brăţări, lanţuri, pandantive, ace de păr, podoabe pentru pălării, căciuli, paftale din argint sau/şi aur, piese emailate în stil transilvănean sau în tehnica niello (niello este denumirea tehnicii de gravare si patinare cu o pulbere realizata prin alierea oxizilor sufurosi de argint, cupru si litarg), alte piese decorate cu pietre preţioase/semipreţioase.

Mobilierul este prezent prin măsuţă şi fotolii pentru lucrul de mână (stil neoclasic; mahon), birou cu manşon semicilindric, o garnitură de salon în stil victorian. Rămân la încăperi pentru un candelabru în stil veneţian (Murano, secolul XVIII), pentru tăviţe decorative, recipeinte pentru doamne, recipiente pentru chibrituri/tutun/pomadă,… Nu în ultimul rând, armele şi atunci scriu despre arbalete, puşti de vânătoare (sfârşit de secol XVI; decorată cu fildeş, scene de vânătoare, ca să ofer un exemplu), buzdugane de paradă, sceptru, dispozitive pentru praful de puşcă,…

Piesele se bucură de prezentări care trebuie, reiau această idee, citite cu atenţie. Şi trebuie pentru că fiecare piesă în parte are o poveste a ei, povestea fastului lumii nobiliare din Transilvania premodernă.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie