Muzeul de Istorie a Transilvaniei

‘Muri Transylvani Antiqui’. În catedralele spiritului cu Liviu Vlad

Am avut multe, foarte multe ocazii de a vizita personalele semnate Liviu Vlad – ‘Italia retrăită’, ‘Bonţida în clarobscur’, Clujul gotic şi baroc’, ‘Culorile Mediteranei’ –, asupra cîtorva pronunţîndu-mă în paginile cotidianului nostru, făcînd calde invitaţii de vizitare a expoziţiilor. O fac din nou deoarece Muri Transylvani Antiqui, prin cele 120 de lucrări, este şi rămîne ilustrativă pentru artist şi operă.

Liviu Vlad este personalitatea bine cunoscută publicului prin cele două dimensiuni profesionale practicate – chirurg, artist plastic -, ambele de succes. Avem de a face cu un spirit cultivat, de o generozitate rar întîlnită, fiecare întîlnire transformîndu-se într-o sărăbătoare. O sărbătoare a spiritului desigur, din care nu lipsesc oameni importanţi, cărţi de referinţă, citate celebre, un schimb de idei care nu fac altceva decît să menţină treaz interesul şi viu dialogul. Cultura generală şi cea de specialitate frapează şi nu este deloc o exagerare. Cele două potenţează fiecare prezenţă a Maestrului în Cetate, de aici şi dorinţa de a-l asculta sau/şi de a trece pragul expoziţiilor.

Un artist complet este, înainte de orice, un bun, foarte bun desenator. Este deasemenea, un bun şi fin observator al lumii înconjurătoare, un expresiv colorist, un arhitect prin abordarea exactă a elementelor arhitectural – geometrice, un spirit sensibil la frumuseţile trecutului. Să adăugăm celor menţionate o foarte bună cunoaştere a istoriei şi a stilurilor arhitecturale şi avem imaginea artistului care este Liviu Vlad. Se poate afirma fără exagerare că geometria este prezentă în fiecare dintre cele 120 de lucrări – ‘Vestigii la Mănăstirea’, ‘Castelul din Coltău’, ‘Neogoticul’, ‘Cetatea Devei’, ‘Goticul iarna’, ‘Biserica Sf. Mihail’, ‘Triptic cu sculpturi baroce’, ‘Neogotic şi baroc’, ‘Encadramente gotice’, ‘Portal baroc’, ‘Ziduri vechi la Dealul’, ‘Bastionul Croitorilor’, ‘Ruine la Lăzarea’, … -, remarcînd o riguroasă organizare compoziţională a imaginilor plastice, un echilibru între lumini şi umbre (treceri lente şi gradate de la un ton la altul), reprezentări spaţiale la diferite ore ale zilei, potenţate de culori şi proiectări ale detaliilor.

Sînt 120 de lucrări, fiecare meritînd aplecări aparte. ‘Privire dintre ruine’ a fost realizată la … 16 ani, anunţînd deja talentul pentru pictură. ‘Porţile de la Sf. Mihai’ – Arhanghelul, Protectorul Cetăţii, Portalul de sud – obligă la cunoaşterea exactă a valorii care este Biserica romano – catolică Sf. Mihail. După cum ‘Sighişoara’, ‘Cîrţu – fronton romanic’, ‘Aiud – zidul cetăţii’ sau ‘Palatul Banffy’ obligă la lecturi şi vizite de specialitate, reflexe ale spiritelor fine şi alese.

Nu pot să nu mă folosesc de un citat al unui alt celebru spirit, Radu Ionescu, citez, “Sînt expoziţii care au loc într-o sală pe care o înfrumuseţează, dîndu-i viaţă, dar sînt şi altele – foarte rare – care transformă sala, înglobînd-o operelor de artă”. Este sentimentul pe care l-am avut şi îl am, amplificat şi de sălile care găzduiesc fericit Muri Transylvani Antiqui, cele ale Muzeului de Istorie a Transilvaniei.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie