Galeria Quadro

Apparatus”, personala Alexandra Mereuţi

Lucrările expuse sunt rezultatul unui studiu pornit din realitatea imediată, din lucruri comune, aflate la îndemână. Fiind interesată de legătura dintre văz și desen, am ajuns să privesc producerea de imagini în mod general, ca fiind un proces asemănător cu transferul informației de la ochi la creier. Am devenit conștientă de faptul că, indiferent cum ajunge informația să fie translatată de desen, pentru că procesul pornește din realitate și nu doar dintr-un imbold imaginativ, rezultatul translatării va fi în esență același. Astfel, orice semn devine important pentru mine, deoarece este o urmă a informației inițiale.

Dacă, în prima fază a cercetării, desenul este privit ca un martor ce documentează prin semne capacitățile simțului vizual și realitatea, în acest punct aparatul este privit atât ca martor cât și ca propriul său ochi, cu realitatea sa. Acesta nu mai este un servitor al omului, un mecanism ce există doar pentru a ne produce nouă imagini ce seamănă realității, ci este văzut ca un producător aproape independent care citește informația în mod propriu, dar impersonal.

Lucrările video sunt făcute pe parcursul mai multor călătorii cu același mijloc de transport în comun, pe un traseu oarecare, interesul meu fiind concentrat asupra procesului și nu asupra subiectului reprezentat. Intenția lucrărilor este de a accentua proprietățile imagisticii dispozitivului, cu deformările lui, pentru a-i demonstra autonomia în crearea materialului vizual și distanțarea lui față de mimetismul realității.

Studiul desenului își are baza în comportamentul aparatului organic. Vederea este o observare activă, care înregistrează și înmagazinează elemente vizuale ca un comportament obișnuit și non-stop. Am încercat o dezarhivare, prin desen, a informației înmagazinate. Desenele de dimensiuni mari sunt o reacție a aparatului organic la un efort de reamintire. Ele sunt elemente ce au reușit să intre și să iasă prin desen din memoria vizuală a propriului aparat.

Pornind de la argumentul că aparatul fotografic este o imitare a ochiului uman, am inversat rolurile și am încercat să mimez cu aparatul organic funcțiile celui mecanic. Într-un efort de a înțelege prin desen informația vizuală aflată la mare depărtare, am experimentat cu capacitatea ochiului de a imita funcția Zoom a camerei foto  – Alexandra Mereuți
Alexandra Mereuți (n. 1997) este studentă a Universității de Artă și Design Cluj-Napoca, în cadrul secției de grafică. A participat la stagii de practică în cadrul Muzeului de Artă Florean, Baia Mare, iar în anul 2018 a finalizat două luni de ucenicie la Catedrala Episcopală Sfânta Treime, alături de pictorul Alexandru Săsărman, în domeniile frescă şi pictură bisericească. În 2018 a beneficiat de o bursă Erasmus la Accademia di Belle Arti din Bari.

Articole din aceeasi categorie