Gala Universităţii de Artă şi Design Cluj – Napoca Fashion Design 24. Profesionalism, responsabilitate, diversitate, viziune, originalitate

Gala Fashion Design – “serioasă şi ambiţioasă rampă de lansare a absolvenţilor”/prof univ dr Elena Basso Stănescu – şi – a consemnat cu două zile în urmă, 30 iunie, cea de a 24 – a ediţie, una care a stat sub semnele profesionalismului, responsabilităţii, diversităţii, viziunii şi originalităţii. 2018 însemnând înainte de orice, modele extrem de îndrăzneţe, de la croi la cusături, materiale folosite, culori nu în ultimul rând. Şi pot spune, 2018 a fost altceva, ceva nou dar ceva ancorat în tendinţele actuale ale modei. Şi tocmai acest nou anual, face din Departamentul modă – design vestimentar unul nu numai căutat (de absolvenţii liceelor de specialitate şi nu numai, de companii de profil din ţară şi de peste hotare,…), ci şi unul extrem de apreciat, dovadă şi multele premii naţionale şi internaţionale, dovadă şi invitaţiile la mari festivaluri (Italia, Anglia, Franţa,…), dovadă şi criticile de specialitate, respectiv inserţia pe piaţa muncii a majorităţii absolvenţilor studii de licenţă şi master, unii chiar din anii studenţiei. Şi, subliniez acest ultim aspect, mulţi dintre absolvenţii departamentului modă – design vestimentar lucrează sau colaborează cu mari branduri de pe întreg mapamondul.

Departamentul modă – design vestimentar este un brand al Clujului fără îndoială, între cele mai reprezentative pot afirma fără să greşesc. Cele 24 de gale sunt dovada calităţii muncii la nivel de cadre didactice – profesorii Elena Basso Stănescu, Anca Pia Rusan, Ioana Antoniu, Lucian Broscăţean, Anca Luiza Zaharia, Alina Andreica – şi departament tehnic – Mariana Rus, Maria Pogăcian, Simona Mărginean -, respectiv a organizatorilor experimentaţi cum sunt Asociaţia Culturală Pro Transilvania, Transilvania Fashion, Libero Events, caz în care sunt de amintit dr. Matei Miko, doamna Monica Miko, dr. Liana Martin, Diana Flore şi Evelyne Lorincz, Kiss Gyongyver, un aparat artistic bine închegat, cu performanţele cunoscute şi recunoscute.

2018 a adus un spaţiu nou, Platinia Shopping Center, spaţiu inedit, în ton cu evenimentul. Mă gândesc numai la spaţiul oferit şi modul de amplasare a scaunelor, posibilitate pentru toţi cei prezenţi de a vedea modelele în cele mai bune condiţii. Motiv pentru care ediţiile următoare se pot bucura de aceeaşi locaţie, pe cât de spaţioasă, pe atât de generoasă.

21 de colecţii (14 licenţă; 7 master) au fost prezentate în cadrul Galei. Voi începe cu cele la nivel licenţă semnate de Bogdan Benea (‘În afara Cutiei’, melanj între excentricitate şi stilul străzii, între băiatul străzii dar şi păpuşi), Alexandra Burtiuc (‘Divergent’, colecţie frumoasă, în care cuvintele de ordine sunt comoditate şi confort), Paula Clitan (‘În grădina mea secretă’ sau simplitate, romantism, preţiozitate), Diana Cojocariu (‘Funkey aka MonKey’, cu inspiraţie în cultura mexicană), Frigy Nora (‘Nomad’, populaţiile nomade în relaţie directă cu natura de ieri şi de azi), Radu Hăşmăşan (‘Be.have’, decăderea socială prin senzualitate puerilă), Nora Larcher (‘Manifestarea tăcerii’, izolare dar şi introversiune), Andrada Morunţan (‘Debandada’, alienare şi dezumanizare, degradare şi kitsch), Ştefan Toma (‘Zaz Zuh Zas’; exprimarea în timp a două culturi total diferite, două atitudini şi două forme diferite de exprimare socială), Vlad Pavel (‘Salba/Neagra’, colecţie de inspiraţie romă), Paul Păduraru (‘Power’, între interioritate, depresie şi mister), Alexandru Pop (‘the virAGOs’, femeia în societate, femeia emancipată, duală), Diana Turc (‘E personal!’, frumuseţe şi eleganţă prin croiuri şi culori), Naomi Turcu (‘Alarmă’; accentul cade pe efectele negative ale implicării omului în natură, de la poluare la defrişare). Acestea sunt cele 14 colecţii alese de comisia de specialitate pentru a fi prezentate public. Lor li se adaugă alte şapte colecţii marca Ajtai Izabella (‘Înflorire’), Ana Dascăl (‘Bildungsroman’), Cynthya Dragnea (‘Negură urbană’), Jakab Andrada (‘Petale misterioase’), Kurjatko Orsolya (‘Sinele copilăresc’), Madacsy Anna (‘Umbrele Denimului’) şi Maria Năstase (‘Venus. Ro’).

 Master 2018 înseamnă colecţiile realizate de Smaranda Buc (‘Psycho Kitsch’, decupaje, imprimeuri digitale, benzi, volane), Ferenc Borbala (‘The return of the shreds’; plastic, transparenţă, color blocking), Bogdana Firu (‘Roşul este noul negru’, cu punct de plecare în romanul Margaretei Atwood, ‘Povestea servitoarei’, de aici şi stilul victorian, amestec inspirat de roşu şi negru), Bianca Ilonca (‘Aproape faimos’, colecţie dinamică, tinerească), Raul Lazăr (‘Anarhia Glam’, demers asupra esteticilor punk şi neo – punk), Mădălina Stan (‘EON’; Mădălina a fost bursieră a Fundaţiei Principesa Margareta; amestec de vis, reflexii, subconştient, vis în vis). Trebuie deasemenea amintiţi Carina Breban (‘În culise’) şi Honcz Lilla (‘Xhype!’).

Premiile acordate de companii/branduri au fost multe şi însemnate. Ele atrag atenţia asupra tinerilor creatori Alexandru Pop, Paula Clitan, Mădălina Stan, Raul Lazăr, Bogdan Benea, Veronica Tomoş, Smaranda Buc, Ştefan Toma, Paul Păduraru, Vlad Pavel, Alexandra Burtiuc.

 “O femeie ar trebui să fie două lucruri: “classy” şi fabuloasă!” obişnuia să spună Coco Chanel. Prin prisma celor afirmate, femeile şi bărbaţii ce vor purta modele prezentate în cadrul Galei UAD Fashion Design, vor fi şi classy şi fabuloase. Pentru că nu-i aşa, “Ceea ce porţi este felul în care te prezinţi in faţa lumii, mai ales în ziua de azi, când contactele între oameni sunt atât de rapide. Moda este un limbaj instantaneu” ca să citez pe Miuccia Prada.

 

Demostene ŞOFRON

Foto: Mihnea COVACI

Articole din aceeasi categorie