Filmul, această scriere în imagini

Da, TIFF 2018 şi-a deschis porţile. O deschidere care mă duce cu gândul la cele scrise de Juliette Binoche, citez: “Filmele sunt uşile deschise, iar la fiecare uşă schimb personajul şi viaţa”. Afirmaţie adevărată, care poate fi extinsă cu schimbi personaje şi viaţa deopotrivă.
Este ceea ce ne aşteaptă timp de zece zile, zece zile cu peste 200 de filme (lungimetraje, scurtmetraje; ficţiune, drame, comedii, documentare, educative,…), zece zile în care avem parte de programe unul şi unul. Mă refer nu numai la proiecţiile propriu – zise, ci şi la concerte, expoziţii, lansări de carte, conferinţe, spectacol zilnic spre care se îndreaptă aproape toţi ochii. Îndreptăţit să fie aşa atâta timp cât între 25 mai şi 3 iunie, în ‘n’ locaţii, vom avea parte de suprize. Şi ce surprize…
TIFF 2018 s-a deschis cu Foxtrot, film asupra căruia nu mai zăbovesc acum, am făcut-o de mai multe ori. Urmează zile de întâlnire cu filmul, acel film despre care Jean Cocteau scria, “Un film este o scriere în imagini”.
De sîmbătă 26 mai, intră în cinematografe filmele din competiţia pentru Trofeul Transilvania, acordat celui mai bun film. Vom putea vedea Moştenitoarele (Paraguay, regia Marcelo Martinessi), Ancora şi speranţa (Marea Britanie, regia Carlos Marques Marcet). Şi tot sâmbătă 26 mai, interesul trebuie canalizat spre cine – concertul Grădina plăcerilor (1926, primul film regizat de Alfred Hitchcock; Castelul Banffy, 21. 45), respectiv spre Focus Bulgaria (cu Sătenii), spre Umbre (Sacrificiul), spre Fără limite (Când copacii cad, InvaziaHeavy Trip), spre Supernova (Nuntă post – mortem, Donbass, Zagros, Printre rafturi) sau spre Close – up Bergman cu Sarabanda.
Duminică 27 mai, sunt programate 38 de filme ! La Castelul Bonţida este prevăzut un nou cine – concert cu Tokyo Vampire Hotel (producţie Japonia, regia Sion Sono; 21. 45). Ca filme de văzut şi mie îmi este greu să mă pronunţ. Optez pentru Fata morgana (România, regia Elefterie Vociulescu, în secţiunea România 100), Ticăloasa (Coreea de Sud, regia Jung Byung – gil), Nexus (Cehia, regia Jose Maria Forque, H33, 18. 30), Cenuşă şi sânge (Franţa) în secţiunea Close – up Fanny Ardant, Cum să devii Cary Grant (Franţa, regia Mark Kidel, în secţiunea What’ s up Doc?) şi documentarul România neîmblânzită (România, regia Tom Barton – Humphreys; Piaţa Unirii, 21. 45) şi, în competiţie Iarna trădării (Danemarca, regia Hlynur Palmason), Casa (Iran, regia Asghar Yousefinejad) şi Vinovatul (Danemarca, regia Gustav Moller).
Luni 28 mai, atenţia se poate îndrepta spre Fragii sălbatici (cinematograf ‘Florin Piersic, 13. 30; regia Ingmar Bergman), Exodus to Shanghai (H33, Marea Britanie, 18. 30), Fantoma de la Operă (cine – concert la Biserica Sf. Treime; 21. 30; acompaniament la orgă Samuel Liegeon(Franţa), iar din secţiunea competiţie producţiile Căsătoria (Kosovo, regia Blerta Zeqiri).
Marţi 29 mai, competiţia propune filmele Ancora şi speranţa (Marea Britanie, regia Carlos Marques – Marcet), Viaţa şi nimic altceva (Spania, regia Antonio Mendez Esparza), Vinovatul (Danemarca, regia Gustav Moller) şi Mila (Grecia, regia Babis Makridis). Alte filme de văzut sunt, ca părere personală, Dragoste şi gloanţe (Italia, regia Antonio Manetti), Maria by Callas (Franţa, regia Tom Volf; secţiunea Proiecţii speciale), Fanny şi Alexander în regia lui Ingmar Bergman, În căutarea nevrotică a serenităţii (Brazilia, regia Paulinho Caruso şi Teodoro Poppovic), Dacii liberi (regia Monica Lăzurean Gorgan şi Andrei Gorgan; în secţiunea Zilele Filmului Românesc).

Expoziiţii la TIFF
Sunt multe, asta este sigur şi încep cu Ingmar Bergman and His Legacy in Fashion and Art (Muzeul de Artă), care cuprinde fotografii, instalaţii multimedia, accentul căzând pe The Seventh Seal, Persona, Scenes from a Marriage, Fanny and Alexander; sunt incluse în expoziţie şi lucrările a 13 designeri vestimentari, lucrări elaborate în jurul a trei concepte cheie din filmele lui Bergman, simbolic – modern – sofisticat) * Afişul polonez de teatru, film şi operă (tot la Muzeul de Artă), care reuneşte lucrările uneia dintre cele mai bune şi reprezentative şcoli de afiş din lume * Hometown (Galeriile Minerva) înseamnă cele mai de succes albume de fotografie locală semnată de Dragoş Hanciu * la Galeria Quadro se anunţă două vernisaje, luni 28 mai : Alexandru Antik cu Latent Diagrams şi şi Paul Meseşan cu Ai de capul meu * Partidul te vrea tuns (la H33, strada Horea) este expoziţia – explorare vizuală a istoriei comunismului din România) * Invocations on the Seven Hills (Urania Palace) este incursiunea în imaginarul vizual al muzicii metal underground, semnată de Luciana Nedelea; a fost colaborarea artistei cu formaţii precum Dark Funeral, Mre Cognitum, Ghost Bath, Highland,…

Juriul secţiunii competiţia oficială
Are următoarea componenţă : Dagur Kari s-a născut în oraşul francez Aix-en-Provence; părinţii săi sunt de origine islandeză şi s-au întors în Islanda când Dagur avea trei ani; Dagur a ales o carieră în film după descoperirea lui Jim Jarmusch, Aki Kaurismaki şi François Truffaut. A absolvit Şcoala Naţională de Film din Danemarca în 1999, cu scurtmetrajul premiat Lost Weekend * Rebecca Lenkiewicz a scris scenariul filmului Ida (Cel mai bun film la premiile Academiei Europene de Film şi Oscarul pentru Cel mai bun film străin în 2015) împreună cu regizonul acestuia, Pawel Pawlikowski. A scris scenariul pentru Nesupunere împreună cu regizorul filmului, Sebastian Lelio, şi scenariul pentru Colette împreună cu Wash Westmoreland şi Richard Glatzer. Ambele filme vor fi lansate în acest an. De asemenea, Rebecca a scris scenariul pentru The Disciple, un film ce va fi turnat în Slovacia în acest an, împreună cu Ivan Ostrochovsky, regizorul filmului, şi Marek Lescak * director de casting pentru peste 60 de lungmetraje (regizate de Godard sau Woody Allen), Stéphane Foenkinos este de asemenea scenarist pentru televiziune şi cinema. Împreună cu romancierul David Foenkinos, fratele său, a regizat scurtmetrajul Foot Story, şi apoi Delicacy (2011), lungmetrajul lor de debut cu Audrey Tautou în rol principal. Acesta a fost nominalizat la două premii César şi lansat în 35 de ţări. În 2017 şi-au lansat cel de-al doilea film, Gelozia * Vlad Ivanov a terminat recent filmările pentru rolul principal Victor Ganz în filmul Hier, noua peliculă a regizorului maghiar Balint Keneyres. A avut roluri în trei dintre filmele prezente în cadrul Festivalului de la Cannes în 2016: Toni Erdmann, regizat de Maren Ade, Bacalaureat (Cristian Mungiu) şi Câini (Bogdan Mirică). Recent a jucat rolul lui Piotr, şeful lui Jim Carrey în filmul True Crimes * Născută la Budapesta, Ágnes Kocsis a absolvit Facultatea de Arte a Universităţii Eötvös Loránd cu o diplomă în Limba şi literatura poloneză, Estetică şi Teoria filmului. În 2005 a absolvit şi cursurile de regie ale Academiei de Teatru şi Film Maghiare din Budapesta.

Demostene ŞOFRON

 

Articole din aceeasi categorie