Filarmonica de Stat Transilvania * Turneul BaRockIN Transylvania

Capriciile unui prinţ” pe scena de concert după 300 de ani!

sâmbătă 20 iulie, 19. 00 * Colegiul Academic

Concertul de sâmbătă seara are o istorie a lui, una care trebuie cunoscută. Şi prima menţiune vizează opera Flautul fermecat cu premiera la 30 septembrie 1791, în Viena, la ”Freihaus -Theater auf der Wieden”. Mozart însuși a dirijat orchestra, iar Schikaneder (autorul libretului în germană) a jucat rolul lui ‘Papageno’. Rolul ‘Reginei nopții’ a fost jucat de cumnata lui Mozart, Josepha Hofer.

La foarte scurt timp după premiera de la Viena, Anton Hubatschek, directorul muzical al Bisericii romano – catolice din Sibiu, organiza, în România, prima premieră a operei ”Flautul fermecat”, dovedind că Transilvania era foarte bine conectată la ceea ce se întâmpla în vest.

Mai mult decât atât, Hubatschek a compus apoi și o operă, care este destul de asemănătoare cu cea a lui Mozart la nivel de abordare stilistică, ”Capriciile unui prinț”. Faptul că cele două opere se regăsesc în același registru muzical o dovedește faptul că Hubatschek a organizat un turneu în anul 1797, în Sibiu și Brașov, turneu în care aceste două opere veneau la… pachet. Un afiș al acestui turneu s-a păstrat în arhivele Bisericii Negre din Brașov.

După aproape 300 de ani de liniște, manuscrisul operei ”Capriciile unui prinț” a fost iarăși scos la lumină și retranscris de către dirijorul Gabriel Bebeșelea, iar turneul lui Hubatschek a fost reluat, adăugându-i-se însă și Clujul și Mediașul, pentru că în acea perioadă făceau parte din cele şapte burguri importante ale Transilvaniei. În plus, turneul BaRockIN` Transylvania se va termina laAteneul din Bucureşti, pentru a marca atfel parteneriatul important cu European Union Youth Orchestra, cea mai importantă orchestră de tineret a lumii.

Aveţi ocazia să vedeţi o pagină din manuscrisul „Capriciile unui prinț” de Anton Hubatschek, lucrare compusă în 1797 și cu o importanță deosebită pentru Transilvania, fiind una dintre primele opere care s-au compus pe teritoriul nostru. Manuscrisul a fost descoperit, reiau o idee anterioară, de Gabriel Bebeșelea în Arhivele Naționale din Sibiu. Este scris într-o cheie în care nu se mai cântă, cheia Do pe linia întâi. Gabriel Bebeșelea a retranscris manuscrisul și, alături de ansamblul Musica Ricercata (ansamblul a luat fiinţă în anul 2017, când un grup de muzicieni din întreaga țară au aruncat o privire lungă asupra peisajului muzical din regiune și au decis să ofere o nouă abordare, nu numai în ceea ce privește repertoriul, ci și interpretarea muzicii; de la înființarea, Gabriel Bebeșelea a asigurat conducerea artistică și tehnică a ansamblului, adunând cei mai valoroși instrumentiști și creând programe muzicale diverse și captivante, care se întind de la epoca barocă, la cea clasică și modernă; caracterizată printr-o legătură deosebită între dirijor și muzicieni, Musica Ricercata explorează diferite lumi sonore, folosind instrumente de epocă – flaute din lemn, oboaie baroce, corzi de maț, teorbe – precum și instrumente moderne, în funcție de program, și interpretând fiecare repertoriu în modul potrivit), îl va interpreta în cadrul turneului BaRockIN` Transylvania, care va ajunge la Cluj la finalul săptămânii în curs. Mai mult, instrumentele utilizate pentru a da viață acestei muzici vor fi instrumente de epocă. Solistă va fi soprana Rodica Vica (una din cele mai importante și apreciate soprane de origine română, cu o intensă activitate peste hotare; a debutat la 24 de ani pe scena Operei Naționale București interpretând rolurile principale din Flautul fermecat (‘Regina Nopții’) și Don Giovanni (‘Donna Anna’) de W. A. Mozart, ‘Rosina’ din Bărbierul din Sevilla de .Rossini, ‘Alcina’ de Haendel, L’elisir d’amore de Donizetti; în toamna anului 2012, Rodica Vică a fost invitată să participe la unul dintre cele mai prestigioase proiecte de operă din România, Indiile Galante de J. Ph. Rameau în regia celebrului Andrei Şerban, la Opera Națională Română Iași; colaborează cu importanți dirijori și orchestre cum sunt Filippo Maria Bressan, Ottavio Dantone, Accademia Bizantina,…, concertând pe cele mai renumite scene, de amintit fiind Teatro La Fenice (Veneția), Klassik Festival Schloss Kirchstetten/Austria, Budapest Palace of Arts,…)., recunoscută pentru interpretările sale pe muzică barocă.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie