Filarmonica de Stat Transilvania

Jocuri şi rime sub bagheta Maestrului Cristian Mandeal. Solistă Rodica Vică

vineri 12 aprilie, 19. 00 * Colegiul Academic

Evenimentul de vineri seara este realizat în parteneriat cu organizatorii Festivalului Cluj Modern. Sub bagheta dirijorului Cristian Mandeal, seara se va desfășura într-o alternare de ”Jocuri și rime”, un program inedit prin concept și abordare, îmbogățit de prezența sopranei Rodica Vică, care va interpreta Poemes pour Mi de Olivier Messiaen.

Stilul muzical al lui Messiaen cuprinde trei elemente principale: adevărurile teologice ale credinţei catolice, dragostea umană ca cea dintre Tristan şi Isolda şi natura reprezentată de cântecele păsărilor (pe care le nota peste tot pe unde mergea). În 1932, Messiaen s-a căsătorit cu violonista şi compozitoarea Claire Delbos. În 1936, şi-au construit o casă de vacanţă lângă un lac din apropierea oraşului Grenoble, cu o superbă panoramă spre munţi. Acesta a devenit locul preferat de retragere al lui Messiaen şi aici, în mijlocul naturii, prima lucrare pe care a scris-o a fost un cadou pentru soţia sa: nouă lieduri pentru soprană şi orchestră, pe versuri scrise de el însuşi.

De la poemele lui Messiaen se trece la Jocul de pehlivani al compozitorului György Selmeczi, tot un poem simfonic, de altfel. Joc de pehlivani face parte dintr-o trilogie simfonică alcătuită din lucrări de sine stătătoare – Joc de pehlivani (titlul în engleză Clown Games and Passions), Play CasanovaArlequin et Désirée. Compozitorul se focusează pe figura și problematica clovnului, figură care, conștient sau instinctiv, persistă statornic în centrul atenției artistului creator.

Jocul pehlivanilor este o punte excelentă de lansare în energia jocurilor lui Sabin Păutza Jocuri II. Concerto grosso pentru orchestră. Compusă în anul 1978, această lucrare face parte dintr-un ciclu de nouă lucrări diferite intitulat Jocuri, care, cu mici excepții, se bazează pe un material specific folclorului românesc, exclusiv din Banat și Ardeal. Jocuri II folosește unele citate din Béla Bartόk și George Breazul, alături de unele melodii compusede Sabin Păutz, în caracter popular românesc sau păstrate în memorie din copilăria petrecută în inima Banatului Montan.

Soprana Rodica Vică a debutat la Opera Naţională din Bucureşti, unde a interpretat apoi roluri din operele Flautul fermecat şi Don Giovanni de Mozart, Bărbierul din Sevilla şi Cenuşăreasa de Rossini, Alcina de Haendel, Elixirul dragostei de Donizetti. Rodica Vică este câștigatoare a numeroase premii la concursuri naționale şi internaționale: Premiul I la Concursul Internaţional de muzica barocă „La Stravaganza” Cluj- Napoca, Premiul II la Concursul Radiodifuziunii Române „Drumul spre celebritate”, Premiul pentru cea mai Buna Interpretare Muzicală în cadrul Trofeului „Ion Dacian” pentru Tineri Interpreţi.

După un mentorat de 12 ani cu soprana Eleonora Enăchescu, Rodica Vica se află în prezent sub îndrumarea profesională a sopranei Krassimira Stoyanova.

Repertoriul extraordinar de vast al dirijorului Cristian Mandeal (atît în domeniul simfonic, cît şi în cel de operă) se concentrează, în special, pe secolul al XIX-lea şi prima jumătate a secolului al XX-lea. A dirijat peste şaizeci de prime audiţii absolute, lucrări ale compozitorilor români, dar şi ale unor compozitori străini, în parte dedicate dirijorului însuşi. Este un promotor neobosit al creaţiei lui George Enescu, promovînd-o pe toate meridianele. Un capitol aparte îl reprezintă opera Oedipe, pe care a prezentat-o în primă audiţie britanică – la Festivalul de la Edinburgh (2002) – şi italiană – la Teatro Lirico din Cagliari (2005). În anul 2008, a devenit Preşedintele Societăţii „George Enescu” din Londra.

Geanina Simion/Oana Andreica

Articole din aceeasi categorie