Filarmonica de Stat Transilvania

In memoriam Emil Simon

vineri 15 februarie, 19. 00 * Colegiul Academic

Vă propunem un concert eveniment, în prezența a două din cele mai cunoscute branduri pe care le-a dat muzica clasică românească în ultimele două decenii: dirijorul Gabriel Bebeșelea, dirijorul principal al Orchestrei Filarmonicii de Stat ”Transilvania”, care se întoarce după o absență de două luni de pe scena Filarmonicii, și violistul Răzvan Popovici, fondatorul festivalului ”Sonoro”. Concertul este dedicat memoriei lui Emil Simon, unul dintre cei mai apreciaţi şefi de orchestră din România, fost dirijor principal al Filarmonicii de Stat ”Transilvania” timp de 40 de ani. Gabriel Bebebșelea va dirija concertul cu o baghetă care a aparținut maestrului Emil Simon și pe care a primit-o în dar de la soția acestuia, Edith Simon, cu ocazia acestui concert.

Programul serii este construit în jurul a două lucrări importante pentru istoria muzicii, Simfonia nr. 41 în Do major, KV 551, Jupiter, de Wolfgang Amadeus Mozart, și, mai ales, Harold în Italia de Hector Berlioz, cunoscută fiind pasiunea lui Emil Simon pentru muzica franceză.

Simfonia Jupiter a lui Mozart este ”ultima dintre ultimele trei simfonii” din viața lui Mozart. Povestea acestora ocupă un întreg capitol al acestei vieţi ca un roman. La mai bine de două secole de la compunerea lor, ele continuă să stea în prima linie a repertoriului simfonic. Ce este fascinant e că toate trei au fost compuse într-o perioadă de doar nouă săptămâni, în vara anului 1788, şi reprezintă, fără îndoială, vârful realizărilor lui Mozart în domeniul muzicii simfonice. Simfonia nr. 41 Jupiter este considerată unanim una dintre cele mai importante lucrări de gen scrise vreodată. A devenit cunoscută cu denumirea de Jupiter, titlu pus probabil de faimosul impresar londonez Johann Peter Salomon”

În a doua parte a serii, publicul va călători alături de Harold în Italia, printr-o lucrare de Berlioz, al cărei fundal a fost construit pe amintirile acestuia legate de hoinărelile prin Abruzzi, între care a introdus viola ca pe un fel de visător melancolic, în stilul lui Childe Harold al lui Byron.

Berlioz a fost cel care a introdus, pentru prima dată în reprezentarea muzicală, distincţia între subiect şi obiect. Este întocmai cazul simfoniei Harold în Italia, unde utilizarea violei soliste şi modul în care Berlioz exploatează la maximum potenţialul expresiv al timbrului acestui instrument creează o diferenţă foarte clară între personajul principal, cu suferinţele, emoţiile şi bucuriile sale, şi lumea din jurul său. Simfonia a avut prima audiţie în noiembrie 1834, la Paris. Nimeni nu a înțeles-o atunci. „Am primit o scrisoare anonimă în care, după o revărsare de insulte grosolane, mi se reproşa că nu am fost suficient de curajos să-mi zbor creierii!”, scria mai târziu Berlioz. Dar marele Paganini i-a scris într-o felicitare: „Beethoven fiind mort, doar Berlioz îl poate face să trăiască din nou”.

În memoriam Emil Simon; dirijor Gabriel Bebeşelea, solist Răzvan Popovici (violă)

Oana ANDREICA/Geanina SIMION

Articole din aceeasi categorie