Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa la Cluj-Napoca

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Teatrul, această invenţie a Europei

19-30 noiembrie

După nu mai puţin de 11 ani, Tompa Gabor, din postură de preşedinte în exerciţiu al Uniunii Teatrelor din Europa, reuşeşte incredibilul prin repunerea în drepturile fireşti ale festivalului UTE, ajuns la cea de a 18-a lui ediţie. Una care anunţă alese prezenţe artistice din ţară (Teatrul Bulandra, Teatrul Nottara, Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca) şi de peste hotare. În acest din urmă caz sunt de amintit spectacolele companiilor teatrale Staatschauspiel Dresda, Piccolo Teatro Milano, Teatro di Roma, Teatrul Naţional al Greciei de Nord, Teatrul Dramatic Iugoslav (Serbia), Teatrul Naţional Sao Joao (Portugalia), Teatrul Naţional Luxemburg, Sfumato Theatre Laboratory (Bulgaria), Stanislavsky Electrotheatre (Rusia), Prague City Theatre (Cehia), Vigszinhaz (Ungaria), Schauspiel Koln şi Teatro d’ Europa e Jolefilm (Italia). Repertoriul ales fiind o punte între drmaturgia clasică şi cea contemporană nouă. Astfel, de notorietate sunt şi rămân titluri precum “Mutter Courage şi copiii ei” de Bertolt Brecht, “Zadarnicele chinuri ale dragostei” de Shakespeare, “Moartea lui Danton” de Georg Buchner, “Nora” de Ibsen, “Iona” de Marin Sorescu, “”Romeo şi Julieta”, respectiv “Furtuna” de Shakespeare. Noutăţile sunt “Revolta obiectelor” de Vladimir Maiakovski, “Lorenzaccio” de Alfred de Musset, “Intoxicaţie” de August Strinberg, “Dictatorul” lui Charles Chaplin, “Eu/Fabre” după Jan Fabre, “Cum să ieşi cu un feminist” de Samantha ellis, “Crazy Grass” de Yordan Radichkov, “Elefantul” de Kostas Vostantzoglou şi chiar “Decăderea egoistului Johann Fatzer” de Brecht, text prea puţin cunoscut nouă.

Mă voi opri în câteva rânduri asupra Uniunii Teatrelor din Europa, organism creat în 1990 de regizorul italian Giorgio Strehler şi Jack Lang (la vremea respectivă ministru al culturii în Franţa). Scopul este mai buna colaborare internaţională dintre teatrele şi ţările Europei, schimburi de spectacole şi artişti, ateliere, încurajarea tinerelor talente (regizori, actori, scenografi…) şi, nu în ultimul rând, festivalul UTE, a cărei primă ediţie a fost să fie în 1992. Festival organizat de teatre membre din Franţa, Suedia, Polonia, România, Ungaria, Rusia, Italia…). România a mai organizat acest festival în 2008, referindu-mă la parteneriatul dintre Teatrul Bulandra din Bucureşti (condus la acea vreme de regretatul regizor Alexandru Darie) şi Teatrul Maghiar de Stat cluj-Napoca (director Tompa Gabor), 2 noiembrie – 22 decembrie 2008.

De data aceasta, Teatrul Maghiar de Stat este singur şi unic organizator, director de festival fiind Tompa Gabor, ale cărui demersuri organizatorice au reuşit din nou, lucru asupra căruia reputatul regizor clujean a stăruit, citez: “Există identitatea culturală europeană, există în toată diversitatea ei. George Banu a scris un eseu extraordinar pentru această ediţie. El scrie în “Teatrul, o invenţie a Europei” următoarele: “Suntem puţini, dar venim de la Atena” şi are perfectă dreptate. Acest festival oferă şansa de a vedea live cum se prezintă cele 16 teatre invitate, membre sau nu UTE. Uniunea rămâne însă deschisă primirii de noi teatre, cum este deschisă şi reprimirii teatrelor care s-au retras din difeite motive, mai ales financiare. Ca şi în cazul festivalului INTERFERENŢE, şi acesta este festivalul clujenilor. Spectacolele sunt titrate în trei limbri străine, iar catalogul de anul acesta este editat în cinci limbi străine. Ne dorim şi îmi doresc ca Festivalul UTE să aibă continuitate, având deja puse pe hârtie ediţiile următoare, Moscova, Porto…”.

Ar mai fi de amintit faptul că bugetul festivalului este de cca 400.000 euro, din care 75.000 euro sunt bani alocaţi de Primăria municipiului Cluj-Napoca.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie