Festivalul MOZART, ediţia aniversară XXV: CONCERTUL DE DESCHIDERE. Un regal MOZART – HAYDN – MOZART

mozart landscapeAşa a şi fost, un regal al muzicilor frumoase, înălţătoare, de puternică trăire, alcătuit, la cele două extreme, din Kyrie în re minor KV 341 (368a) şi Missa în Do major KV 167 Trinitatis de Mozart, respectiv din Concertul pentru violoncel şi orchestră în Re major op.101 de Joseph Haydn în interpretarea violoncelistului Valentin Răduţiu (Germania).

Concertul pentru violoncel de Haydn – unul dintre cele mai cunoscute din creaţia concertantă a compozitorului şi mai des interpretate – a oferit solistului ocazia de a-şi demonstra tehnica atent studiată, mulată pe varietatea de nuanţe şi formule ritmice ale lucrării. Remarcabilă calitatea sunetului, care a îmbrăcat frazele muzicale cu timbruri extrem de fumoase şi de calde, calitate regăsită şi în cadenţele din finalul părţii I (Allegro moderato) şi din partea a III-a (Rondo. Allegro), respectiv în Adagio-ul median, senin şi meditativ.

Orchestra şi solistul „s-au ascultat” reciproc, completîndu-se admirabil.

La bis, tînărul violoncelist (care cîntă pe un violoncel al cremonezului Francesco Ruggieri, 1685) a venit în faţa publicului cu o interpretare interesantă şi foarte personală, în cea mai pură manieră jazzistică, a celebrei melodii „Somewhere over the Rainbow” de Harold Arlen, de pe coloana sonoră a filmului „Vrăjitorul din Oz”.

Cu un dirijor al Corului Filarmonicii „Transilvania” de calibrul lui Cornel Groza, evoluţiile ansamblului clujean se situează, întotdeauna, în categoria superlativelor, fapt reconfirmat şi de această dată de sonorităţile expresive ale sopranelor şi tenorilor (v. Kyrie), regăsită în puritatea aceloraşi voci clare, penetrante din Gloria, Credo, respectiv ale celor bărbăteşti, grave, în fabuloasele crescendo-uri din Benedictus, pînă la finalul grandios Agnus Dei, ce încununează Missa în Do major KV 167 Trinitatis.

Sub bagheta sensibilului dirijor Ferenc Gabor, deja o prezenţă familiară la pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” şi un mozartian înnăscut, care a indus ansamblurilor şi solistului precizie, sobrietate şi exuberanţă, echilibru şi armonie, mişcările cele mai potrivite atmosferei discursului muzical şi spiritului clasicismului vienez s-au evidenţiat la modul ideal.

***

MOZART şi-a ales cîştigătorii!

În Sala Studio a Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” s-a desfăşurat, în zilele de 5 şi 6 decembrie, cea de-a XXII-a ediţie a Concursului de Interpretare din cadrul Festivalului Mozart. La această ediţie, dedicată Sonatelor pentru vioară şi pian, au participat 17 formaţii.

Juriul a fost alcătuit din personalităţi artistice de anvergură internaţională: Marialena Fernandes (Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena), Ştefana Ţiţeica (Münchner Rundfunkorchester), Diana Moş (Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti), Adriana Bera (Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca), Melinda Béres (Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca), Sorin Dogariu (Universitatea de Vest din Timişoara), Nicolae Făgărăşan (Colegiul de Muzică „Sigismund Toduţă” din Cluj-Napoca).

S-au detaşat în cîştigători următorii: Maria Marica-vioară şi Cadmiel Boţac-pian, Premiul I (4000 lei); Dan-Iulian Druţac-vioară şi Marcel Lazăr-pian, Premiul II (3000 lei); Dora Lăpuşte-vioară şi Diószegi Benjámin-pian, Premiul III (2000 lei); Racz Estera-vioară şi Ştefan Macovei-pian, Premiul special Rotary Visio pentru cea mai tînără formaţie admisă în etapa a doua, nepremiată de juriu (1000 lei); Paul Moldovan-vioară şi Luca Pulbere-pian, Premiul special din partea juriului (1000 lei). De asemenea, laureaţii celor trei premii au primit din partea editurii Bärenreiter partituri ale sonatelor pentru vioară şi pian de Mozart în ediţia Neue Mozart Ausgabe.

***

Festivalul îşi continuă parcursul cu alte evenimente de mare interes, atît pentru publicul meloman, cît şi pentru cercetătorii fenomenului Mozart.

• Astăzi, 8 decembrie, de la ora 19, în Sala Studio a Academiei de Muzică „Gh. Dima”, Recital cameral susţinut de pianiştii americani Robert Levin şi Ya-Fei Chuang. Pentru a cincea oară oaspete al Festivalului, muzicologul, compozitorul, pianistul, pedagogul şi improvizatorul Robert Levin va interpreta, în primă audiţie românească, lucrarea „Träume”, dedicată lui de compozitorul clujean Hans-Peter Türk. În programul serii mai figurează: W.A. Mozart – Sonata pentru pian la patru mîini în Sol major KV 357 (497a); Fr. Liszt – Sonata în si minor S.178; W.A. Mozart – Sonata pentru două piane în Re major KV 448 (Allegro con spirito – Andante – Molto Allegro).

• Miercuri, 9 decembrie, de la ora 10, în Sala Studio a Academiei de Muzică „Gh. Dima”, cursuri de măiestrie cu Robert Levin şi Ya-Fei Chuang. Intrarea este liberă.

• Joi, 10 decembrie, este ziua operei, o tradiţie reluată după 10 ani de absenţă de pe afişul Festivalului Mozart. Opera Maghiară de Stat va prezenta, cu începere de la ora 18.30, capodopera Nunta lui Figaro de W.A. Mozart, la pupitru Janko Zsolt, în regia semnată de Novak Peter (Ungaria). În distribuţie: Marian Pop, solist al Operei din Kassel – Contele Almaviva; Barabas Zsuzsa – Contesa Rosina; Yolanda Covacinschi – Susanne; Arpad Sandor – Figaro; Veress Orsolya – Cherubino; Hary Judit – Marcellina; Szabo Levente – Basilio; Szilagyi Janos – Bartolo; Kovacs Ferenc – Antonio; Fülöp Timea – Barbarina; Robert Plesa – Don Curzio.

• În fine, vineri, 11 decembrie, începînd cu ora 11, în Sala Studio a Academiei de Muzică „Gh. Dima”, conferinţa cu tema Mozart mereu în actualitate – Noua ediţie a Catalogului Köchel, ce va fi susţinută de dr. Ulrich Leisinger, reprezentant al Fundaţiei Internaţionale Mozart.

Seara, de la ora 19, la Casa Universitarilor – Concert Simfonic de închidere a celei de a XXV-a ediţii a Festivalului MOZART, avîndu-l la pupitru pe Tiberiu Soare; solişti: Robert Levin – pian, Ya-Fei Chuang – pian. În program: W.A. Mozart – Concertul pentru două piane în Mi bemol major KV 365 (Allegro – Andante – Rondo Allegro); Fr. Poulenc – Concertul pentru două piane în re minor FP 61 (Allegro ma non troppo – Larghetto – Allegro molto); W.A. Mozart – Simfonia nr. 39 în Mi bemol major KV 543 (Adagio. Allegro – Andante con moto – Menuetto – Allegro).

Ne aflăm în faţa unui eveniment care revelează miracolul că, după un sfert de secol de existenţă neîntreruptă, Festivalul MOZART vorbeşte limba comunităţii în care s-a născut, Cluj-Napoca, 1991-2015, glorios arc peste timp.

Michaela BOCU

m.bocu@ziarulfaclia.ro

Articole din aceeasi categorie