Festivalul internaţional de film TRANSILVANIA, 29 mai – 7 iunie

Patru propuneri pentru miercuri, 3 iunie. De la politică la sport

35 sînt filmele zilei de miercuri, imposibil de văzut toate. Lor li se adaugă cele trei serii de scurtmetraje româneşti, alte 18 pelicule. În competiţia scurtmetrajelor se află şi Ramona, regia Andrei Creţulescu, film recent distins cu premiul Canal + în secţiunea ‘Semaine de la Critique’ a prestigiosului festival de la Cannes 2015.

Patru sînt propunerile pentru această zi,trei de film politic, unul sportiv, toate, veţi vedea, interesante şi de văzut neapărat.

Ambasadorul din Berna (producţie Ungaria, 2014; Ziua Maghiară), regia Szasz Attila, repune în discuţie un caz real peste care s-a aşezat uitarea. 16 august 1958, rămîne o zi de neuitat în istoria Elveţiei, Ungariei, Europei în general. Este ziua în care doi tineri maghiari – Nagy Sandor şi Papp Laszlo – au intrat în ambasada Ungariei de la Berna, într-o tentativă de a-l răpi pe ambasador. Sîntem la doi ani de la înăbuşirea Revoluţiei ungare, rănile sînt proaspete şi de neuitat. Atacul eşuează, urmările se cunosc.

Szasz Attila reuşeşte un film documentar şi artistic bun, dovadă şi cele trei premii obţinute (Golden Oosikar la Anchorage; Bronze Zenith la Montreal; Federico fellini la Tiburon), plus alte trei nominalizări şi includeri ale filmului în selecţiile diferitelor festivaluri de film. Chiar dacă materialul arhivistic rămas este puţin şi slab, Szasz construieşte un thriller politic credibil, chiar dacă începutul derutează (“ Poate că evenimentele s-au derulat altfel, poate chiar aşa”).

De ce eu ? (România, 2015; Zilele Filmului Românesc), regia Tudor Giurgiu, este a doua propunere. Am scris despre film înainte şi după premiera de la Cluj-Napoca, apreciind curajul de a se apropia de o temă incomodă – sinuciderea tînărului procuror Cristian Panait în 2002 -, generatoare încă de multe semne de întrebare.

Tudor Giurgiu abordează cazul Panait într-un moment sensibil pentru actuala clasă politică din România, dovedind încă odată că lucrurile nu s-au schimbat aproape de loc din 2000 încoace. Politicienii de azi nu diferă deloc faţă de cei de acum 20, 25 de ani, oameni politici puşi pe căpătuială, arivişti, tot tacîmul. Şi dacă politicienii sînt aceiaşi, pe acelaşi plan se situează şi reprezentanţii justiţiei. Este pe cît de trist, pe atît de adevărat.

De la Cagliari la Hitler (Germania, 2014; Ce se întîmplă documentarule ?), regia Rudiger Suchsland, are la bază cartea cu acelaşi titlu de Siegfried Kracauer. Este o analiză în patru capitole a filmului german (1895 – 1918; 1918 – 1924; 1924 – 1929; 1930 – 1933), prin filme precum ‘Cabinetul Dr. Cagliari’ (1920; regia Robert Wiene), ‘The Golem’ (1915, regia Paul Wegener şi Henrik Galeen), ‘Dr. Mabuse’ (1922, regia Fritz Lang), ‘Metropolis’ (1927, regia Fritz Lang), ‘Fraulien Else’ (1929, regia Paul Czinner). Avem ocazia de a-i vedea sau revedea pe Marlene Dietrich, Elisabeth Bergner, Asta Nielsen, Fritz Lang, Henny Porten, , FW Murnau, Ernst Lubitsch, Emil Jannings, Billy Wilder, …

Pe malul celălat (Statele Unite, 2013, Ce se întîmplă documentarule ?), regia Timothy Wheeler, readuce în atenţia generală numele celebrei înotătoare pe distanţe lungi, Diana Nyad (n. 1949). Este povestea reuşitei curse între Havana şi Key West(Florida, 110 mile/180 km, performanţă reuşită de Nyad în 2013, la vîrsta de 64 de ani. La baza reuşitei însă, stau alte patru încercări, alt lucru de reţinut.

Finaliştii Competiţiei locale TIFF 2015

Competiţia locală – juriul format din Gabriel Achim/regizor, Cătălin Olaru/critic de film, Adrian Silişteanu/director de imagine – este deja o tradiţie a TIFF – ului. Pentru ediţia 2015au fost trimise peste 50 de filme, şapte fiind finaliste, toate putînd fi văzute miercuri, 3 iunie, 19.30, la cinema ‘Arta’.

Filmele selectate sînt : ‘A treia zi’ (regia Demes Hanna), ‘Ceea ce cred despre voi’ (regia Ugron Reka), ‘Client’ (regia Halmen Jozsef), ‘Colecţionarul’ (regia Nagy orsolya), ‘Ridică-te şi umblă’ (regia Ban Jozsef), ‘Sorin’ (regia Sofia Iulia Nelega) şi ‘Spînzurătoarea’ (regia Szkely Elod).

Retrospectiva Mircea Daneliuc

Două sînt filmele propuse, Patul conjugal şi Senatorul melcilor.

Patul conjugal (1993) – în distribuţie Gheorghe Dinică, Coca Bloos, Valentin Teodosiu – a fost selecţionat la cea de a 43 – a ediţie a Festivalului de la Berlin.

Senatorul melcilor (1995) – distribuţie Dorel Vişan, Clara Vodă, Cecilia Bârbora, Florin Zamfirescu, Madeleine Thibeault – a fost nominalizat la Palme d’ Or/Cannes 1995; pentru actor în rol principal, Dorel Vişan a fost distins cu Premiul UCIN.

‘Paris, Texas’, proiecţie specială în onoarea actriţei Nastassja Kinski

Tot astăzi este programat şi filmul Paris, Texas (1984; regia Wim Wenders), proiecţie specială a unui film special.

Filmul lui Wenders a fost distins cu nu mai puţin de trei premii la Cannes 1984 (Palme d’ Or, FIPRESCI, Premiul Juriului Ecumenic), apoi Rene Clar Award, Bodil Award, German camera Award pentru Robby Muller. Şi-l amintesc pentru că filmul merită văzut şi pentru imaginile superbe ale peisajului texan.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie