Fereastră spre Raiul Învierii

În mica galerie a ziarului Făclia, cei care-i calcă pragul descoperă icoanele pe sticlă realizate de domnul Grigore Dejeu. Iconarul de azi care umple de culoare şi credinţă pereţii galeriei este cunoscut pentru pasiunea sa pentru acest gen pictural, intrat de mult între meşteşugurile tradiţionale specifice folclorului nostru.

Inginerul Grigore Dejeu pictează de ani de zile icoane pe sticlă, a expus nu numai în Cluj sau în ţară, dar a primit premii deosebite la festivaluri de artă naivă, de folclor, din Europa şi nu numai. Aşa că, este o sărbătoare să-i admirăm icoanele, să ne bucurăm de ceea ce simţim urmărind organizarea motivelor creştine şi candoarea curată a unui suflet bun. De altfel, în avalanşa de tehnologii vizuale computerizate, icoana este de partea bună a „imaginii”, ea fiind o fereastră spre Raiul Învierii. „Icoana este Împărăţia lui Dumnezeu deschisă lumii, şi lumea îndreptată spre Împărăţia lui Dumnezeu” (1989, Protos. Conf. Dr. Daniel Ciobotea, Iconografia Ortodoxă, în Ortodoxia, 3, p. 115).

La fel ca la ultima sa expoziţie de icoane, din preajma Crăciunului (la galeria Studio-Imagine), şi acum icoanele sale se „rânduiesc” asemeni mătăniilor pe care ne rugăm noi,  românii, din vechime. De dimensiuni potrivite, numai bune de a fi închinate cu o candelă, în aşteptarea Învierii, privindu-le simţim puterile minunate ale acestor gingaşe şi delicate imagini. Da, icoanele fac minuni, tămăduiesc suflete, întăresc trupurile… Şi nu sunt aceleaşi icoane expuse în decembrie 2018 de domnul Dejeu. Frumosul pe care-l admirăm şi în aceste icoane are mai cu seamă expresivităţi cerebrale, compoziţionale, ca în icoana Sfântului Gheorghe, dinamică şi echilibrând suprafeţele colorate dominate de Soare − Dumnezeul cel ce este sus şi ne dă viaţă. Frumoasă şi deosebită de alte variante expuse la alte expoziţii este icoana Intrării Domnului în Ierusalim, expresivă, frumos colorată, sugerând şi vitalitatea naturii, a creşterii spre lumină, cu un personaj urcat într-un copac, tehnică bună pentru cei mici şi ambiţioşi. Deosebită este şi icoana Răstignirii. Dominând dimensiunea verticală, raporturile compoziţionale devin sugestive, crucea organizând totul într-un mod simbolic de susţinere a înălţării interioare. Norii fantastici (îngrijit pictaţi în alb) dau aripi întregii compoziţii. Cu răbdare să privim fiecare dintre aceste bijuterii: Predica de pe corabie, Sf. Pavel la Atena (templele şi atenienii sunt fondul compoziţiei, centrul spiritual şi cromatic fiind Apostolul Neamurilor, Pavel din Tars), Un luminos aureolat Sfant Mucenic Dimitrie, Samarineanca la fântană, expresivă compoziţie circulară. Toate icoanele strălucesc prin simbolistică şi, mai ales, prin culoarea-emoţie şi afecte.

E bine să vedem icoane acum în post, pentru că văzând acest gen de imagini ne curăţim simţirile şi îl vedem pe Iisus Hristos strălucind în neapropiata lumină a Învierii. Să aşteptăm sărbătorile rugându-ne pentru ca vieţile noastre să crească înălţându-se. Şi să mulţumim pentru minunatul dar al vieţii sperând la înţelegere şi bunăvoinţă în lume.

Felicitări domnului Grigore Dejeu însoţite de Sărbători fericite!

Margareta CATRINU

Articole din aceeasi categorie