CJ Cluj ar vrea să continue proiectul Sistem de Management al Deşeurilor

Consilierii judeţeni vor dezbate în şedinţa de astăzi un proiect de hotărâre ce vizează continuarea proiectului Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Cluj cu finanţare prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. Potrivit documentelor ce vor fi supuse atenţiei aleşilor judeţeni pentru a finaliza acest proiect, forul judeţean va trebui să aloce din bugetul propriu peste 52 de milioane de lei, din care 52 de milioane lei reprezintă cheltuieli neeligibile.

Proiectul privind Sistem de Management Integrat al Deşeurilor a fost demarat în 2011, valoarea investiţiei fiind estimată la 107.520.012,54 lei fără TVA, din care 98% sunt fonduri europene, iar restul de 2% e contribuţia CJ Cluj. Până în prezent s-a realizat 65% din proiect. Iniţial termenul de execuţie a fost de 14 luni, din 26 martie 2012, însă ulterior termenul a fost prelungit până în decembrie 2013. Ultimul termen anunţat a fost anul 2019.

În prima fază a proiectului, adică în perioada 2011-2015, s-a reuşit să se facă investiţii: construirea a trei staţii de transfer deşeuri la Huedin, Mihai Viteazu şi Gherla; construirea Staţiei de Sortare a deşeurilor din incinta Centrului de Management Integrat al Deşeurilor, cu o capacitate de procesare de 92.100 t/an, pentru separarea fracţiei uscate în diferite materiale reciclabile (metale, sticlă, plastic şi hârtie), având în prezent un grad de finalizare de aproximativ 75 %; construirea Staţiei de Tratare Mecano-Biologică a deşeurilor în incinta Centrului de Management Integrat al Deşeurilor cu o capacitate de procesare de 206,000 t/an pentru tratarea fracţiei umede; (a fost demarată în faza I având în prezent un grad de finalizare de aproximativ 67%); construirea drumului de acces la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor, având în prezent un grad de finalizare de aproximativ 49 %; achiziţionarea a 7820 pubele de colectare de 1,1 mc; achiziţionarea a 21.000 unităţi de compostare individuale cu capacitatea de 220 l; achiziţionarea de echipamente pentru depozitul de deşeuri, respectiv: un încărcător cu cupă frontală, un compactor pentru gropi de gunoi şi trei autoşasie cu benă basculabilă, livrarea a 17 containere pentru deşeuri municipale periculoase cu capacitatea de 6 mc , ce urmează a fi recepţionate şi livrarea a 46 containere pentru deşeuri voluminoase cu capacitatea de 15 mc, ce urmează a fi recepţionate. Pentru a finaliza acest proiect deosebit de important pentru judeţul Cluj, mai e nevoie de următoarele investiţii: construirea unui depozit de deşeuri judeţean conform, având suprafaţa de 7,7 ha, durata de viaţă de 5 ani şi capacitatea de depozitare de 1.350.000 mc; finalizarea Staţiei de tratare mecano-biologică şi a staţiei de sortare din cadrul Centrului de Management Integrat al Deşeurilor; finalizarea drumului de Acces la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor. Potrivit Consiliului Judeţean Cluj, contractul de lucrări în baza căruia trebuia finalizat Centrul de Management Integrat al Deşeurilor a fost reziliat în octombrie 2014, iar în prezent se derulează procedura de achiziţie publică Proiectarea şi execuţia Centrului de Management Integrat al Deşeurilor în jud.Cluj, în urma căreia se vor atribui lucrările rămase de executat pentru: depozitul de deşeuri, staţia de tratare mecano-biologică, staţia de sortare şi drumul de acces. Tot în faza a doua a proiectului vor mai trebui achiziţionate echipamente pentru Staţiile de transfer. De asemenea, mai trebuie închise şi ecologizate depozitele de deşeuri neconforme din judeţ(Pata-Rât, Turda, Câmpia Turzii, Gherla, Dej şi Huedin) şi construirea drumurilor de acces pentru Staţiile de Transfer Mihai Viteazu, Huedin şi Gherla.

Continuarea acestui proiect impune cheltuieli de 209.219.641 lei. Din această sumă, 2.629.828,09 lei fără TVA reprezintă parte de cofinanţare de 2% a Consiliului Judeţean Cluj iar 128.861.576,45 lei este contirbuţia de 98% a Autorităţii Contractante. Alţi 26.298.281 lei reprezintă TVA-ul aferent cheltuielilor eligibile ale proiectului pentru asigurarea resurselor financiare pe perioada implementării proiectului şi care vor fi rambursate de Autoritatea Contractantă. La aceste sume se adaugă 51.429.956 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile ale proiectului şi TVA-ul aferent cheltuielilor neeligibile şi care vor trebui scoşi din bugetul CJ Cluj.

Precizăm că la mijlocul lunii iulie, preşedintele CJ Cluj, Alin Tişe anunţa că din cauza întârzierilor, există riscul ca proiectul privind Sistemul Integrat de management al Deşeurilor să fie compromis în totalitate, precizând că, pe baza unor studii de specialitate va trebui luată o decizie cu privire la oportunitatea continuării proiectului. “Este o decizie extrem de greu de luat însă nimeni nu va putea spune că trebuie să mergem înainte cu un proiect despre care ştim acum că nu va funcţiona nici în 2022. Este extrem de delicat pentru că sunt bani europeni, însă va trebui să decidem cu toţii ce facem mai departe. “Fie ne asumăm acest eşec şi oprim proiectul în acest moment. Vedem ce se poate valorifica din ceea ce s-a realizat până acum şi restituim banii europeni cheltuiţi, fie mergem mai departe cu el, existând riscul să nu-l terminăm şi să avem cheltuieli neeligibile aproape egale cu valoarea proiectului”, a spus Tişe.

Şeful CJ Cluj arăta că în prezent acest proiect se confruntă cu o serie de probleme, una dintre acestea fiind legată de alunecările de teren. Tişe a adăugat că remedierea tuturor acestor probleme implică costuri neeligibile, care trebuie suportate exclusiv de Consiliul Judeţean Cluj.

C.P.

Articole din aceeasi categorie