Cineclub Querr ajunge la Cluj-Napoca

Programul Cineclub Querr Cluj-Napoca propune o serie de filme documentare, dar și ficțiuni biografice care radiografiază mișcarea queer și reflectă schimbările sociale care s-au produs la sfârșitul secolului 20, care vor fi prezentate la cinema Arta, în acest week-end.

Queer este termen colectiv pentru minorități sexuale și pentru comunități cu practici sexuale considerate non-normative, în română sintagma fiind echivalentă cu minorități sexuale. Cineclub Queer este un proiect de cinema, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, care constă în organizarea unor proiecții cu filme queer arthouse, atât contemporane, cât și clasice.

Filmele vor avea subtitluri în limba română, proiecțiile vor fi urmate de discuții cu publicul moderate de criticii de film Georgiana Croitorul şi Andrei Luca, iar intrarea este gratuită.

Vineri, 11 octombrie, ora 19,30: „Totally F***ed Up” (r. Gregg Araki, 1993), primul lungmetraj al trilogiei „Teen Apocalypse” (care mai cuprinde titlurile „The Doom Generation” și „Nowhere”), prezintă o imagine necosmetizată a tinerilor queer din generația X, fiind puternic ancorat nu doar în angoasele epocii, ci și în contracultura nihilist-contestatară a acelor timpuri. Compus din 15 viniete, filmul urmărește dinamica și stilul de viață al unui grup de tineri din Los Angeles.

Sâmbătă, 12 octombrie, ora 17: „Meeting of Two Queens” (r. Cecilia Barriga, 1991) şi „Tender Fictions” (r. Barbara Hammer, 1996). „Meeting of Two Queens”, un scurtmetraj de 14 minute realizat de Cecilia Barriga, este o ficțiune biografică care construiește prin montaj una dintre cele mai mari fantezii cinefile ale comunității queer, reunindu-le pentru prima dată pe marele ecran pe Greta Garbo și Marlene Dietrich. „Tender Fictions”, un mediumetraj de 58 de minute regizat de Barbara Hammer, este o ficțiune autobiografică cu valoare de manifest intersecțional (feminist, queer, antirasist), care suprapune fragmente din trecutul cineastei peste elemente ale istoriei emancipării LGBTQ+ și ale istoriei filmului.

Sâmbătă, 12 octombrie, ora 19,30: „Tarnation” (r. Jonathan Caouette, 2003).
Despre debutul lui Jonathan Caouette cu filmul „Tarnation” s-a vorbit deseori în termenii apariției unei noi nișe în filmul de non-ficțiune. Documentându-și viața încă de la vârsta de 11 ani pentru aproape două decenii, Jonathan Caouette colează timp de o oră și jumătate momente-cheie ale relației lui cu familia apropiată, ilustrând cauzele și etapele degradării psihice ale mamei lui, Renee.


Duminică, 13 octombrie, ora 19: „The Watermelon Woman” (r. Cheryl Dunye, 1996). În primul lungmetraj din istoria cinemaului realizat de o cineastă lesbiană afro-americană, personajul principal, jucat de însăși regizoarea filmului, visează să-și dezvolte primul ei proiect de lungmetraj plecând de la biografia obscură a unei actrițe afro-americane din anii ’30, distribuită preponderent în roluri de doică pentru familiile burgheze și creditată în industrie doar cu numele de „Femeia-pepene”.

Articole din aceeasi categorie