„Chiar dacă nu promovează clasa, toţi elevii de clasa a VIII-a trebuie să susţină evaluarea naţională”

Deputatul independent, Adrian Dohotaru a depus un proiect legislativ – semnat de colegi din coaliţia de guvernare, dar şi din opoziţie – privind accesul tuturor elevilor din clasa a VIII-a la înscrierea în procesul de evaluare naţională. Potrivit acestuia, toţi elevii care termină ciclul gimnazial trebuie să susţină evaluarea naţională, indiferent dacă promovează sau nu clasa a VIII-a. „Ne confruntăm cu un fenomen naţional foarte nedrept: elevii care riscă să obţină notele cele mai mici la testare nu sunt înscrişi în evaluare, în speranţa că media şcolilor la aceste examene – care încep în data de 11 iunie – va fi mai ridicată. Ne minţim şi ascundem gravitatea problemei pentru că nu dorim să atragem atenţia că ne confruntăm cu o situaţie dramatică”, spune Dohotaru, precizând că la fiecare generaţie de elevi, mai puţin de 39% dintre cei care sunt înscrişi în clasa I ajung să promoveze examenul de Bacalaureat, în timp ce sub 20% nici nu ajung să promoveze clasa a VIII-a. „Elevii pe care nu îi includem în prezent în evaluare sunt cei despre care nu vrem să ştim că există. Sunt copiii pe care îi abandonăm încă dinainte să înceapă şcoala. Prezenţa lor în sistem ne incomodează, pentru că ne arată cât de puţin facem pentru a corecta din nedreptăţile şi inechităţile existente. Îi excludem din evaluări pentru că notele mici pe care le iau ei sunt cel mai grăitor indicator pentru politicile educaţionale şi sociale din România”, consideră parlamentarul clujean. Potrivit acestuia, rolul unei evaluări este de a ne da seama dacă sistemul este bun, iar dacă nu este, să avem un mecanism prin care să putem identifica problemele şi un punct de plecare pentru găsirea soluţiilor. „Ce facem însă, este să folosim aceste evaluări pentru a stresa elevii, pentru a-i ierarhiza şi blama, individualizând ceea ce este, de fapt, un eşec sistemic”, arată deputatul.
Potrivit proiectului propus de Dohotaru, toţi elevii de clasa a VIII-a vor fi înscrişi şi vor susţine evaluarea naţională, indiferent dacă promovează sau nu clasa a VIII-a. „O practică des întâlnită este de a-i lăsa corigenţi pe cei care riscă să scadă media şcolii. Modificarea propusă nu îi va mai exclude pe aceşti elevi din evaluare: o vor susţine toţi elevii, urmând să promoveze în clasa a IX-a doar cei care îndeplinesc condiţiile de a fi absolvenţi ai clasei a VIII-a. Dar la evaluare se vor prezenta cu toţii, aşa cum se prezintă şi la evaluările naţionale din clasele a II-a şi a VI-a. Echitatea trebuie extinsă la nivelul societăţii, căci problema nu este doar la şcoli”, subliniază Dohotaru. Potrivit acestuia, studiile arată că cel mai bun indicator al succesului educaţional al unui copil este statutul socio-economic al familiei. „Rezultatele cele mai slabe la examenele de tip PISA, spre exemplu, se înregistrează în rândul copiilor care provin din familii sărace. În medie, în UE, o treime dintre copiii săraci obţin rezultate slabe la PISA, în vreme ce în România procentul lor trece de jumătate”, punctează parlamentarul clujean.

A.S.

Articole din aceeasi categorie