Centrul de Interes (strada Fabricii de Chibrituri 9). Şase expoziţii noi de artă contemporană

Centrul de Interes îşi lansează programul pe 2018 cu prima serie de evenimente dedicate artei contemporane. Expoziţiile aduc în atenţia publicului 11 artişti care trăiesc şi lucrează în România (Cluj, Sibiu, Bucureşti), iar filmul e o ocazie unică de a păşi în universul artistic al unuia dintre cei mai influenţi pictori în viaţă, Luc Tuymans.

Galeria BARIL prezintă expoziţia ”Well, Well, believe it or not / She covered every last inch of the entire sidewalk”, care cuprinde cele mai recente picturi şi obiecte din ceramică, realizate de Natalia Lazurca în timpul rezidenţei artistice de la Centrul de Interes. Vorbind despre lucrările sale, artista susţine că se gândeşte la ele ca la nişte lucruri: ”Ideea de lucru mi se pare ceva foarte interesant. Cuvântul poate avea atâtea înţelesuri. Lucrurile sunt fundamentale în alcătuirea lumii, fiindcă orice chestie e un lucru. Aşadar, acestea sunt lucrurile cu care-mi trec vremea. Şi există momente când doar construirea lor mă umple de încântare.”

Artiştii galeriei BAZIS Contemporary: Szabolcs Belényi, Zsolt Berszán, István Betuker, Dan Măciucă, Daniel Nagy şi Szabolcs Veres, prezintă expoziţia de grup ”On paper”. Cel mai important pas al procesului artistic e transpunerea unui gând sau a unei idei pe hârtie. Acesta e şi motivul pentru care desenul pe hârtie e şi va rămâne o formă de exprimare primordială pentru fiecare artist, indiferent de mediu în care lucrează. Prin diferite moduri de intervenţii pe hârtie: desen, grafică, colaj sau pictură, se conturează o expoziţie complexă atât din punct de vedere textural, cât şi al tematicii.

A treia expoziţie personală a artistului Vlad Nancă la SABOT, ”În peisajul natural omul este un intrus”, cercetează aspecte mai puţin evidente ale modernismului secolului XX. Spaţiul galeriei e împărţit în două. Pe de o parte, o lume a imaginarului populată cu siluete dezumanizate şi în egală măsura post-umane, micro-făpturi descinse din schiţe arhitecturale şi readuse la viaţă prin mărire la scara 1:1. În a doua parte a expoziţiei, trei coloane placate cu faianţă 15/15 plasează vizitatorii, prin “grid”, direct în modernitatea secolului XX, unde se discută teme legate de sculptura modernă, cursa spaţială, modernism ca accelerator al Antropocenului.

În CAMERA clujeană, artista Ada Muntean simulează într-o manieră ironică un spaţiu de locuit fictiv, în care elementele constitutive devin simbolice pentru condiţia omului de secol XXI. Expoziţia ”SABOTAGE: Deconstructing the Unforeseen” analizează existenţa omului contemporan văzută ca o consecinţă mai mult sau mai puţin directă a unor acte de sabotaj asupra condiţiei ei originare, de la mediul artificial creat pentru a-şi desfăşura existenţa, la nevoia de consum excesiv. Muzica ce însoţeşte expoziţia a fost special compusă de Răzvan Apostol.

Spaţiul non+ULTRA găzduieşte instalaţia ”Sculpture for the mind” a Roxanei Ionescu. Artista urmează studiile doctorale în cadrul Universităţii de Artă şi Design din Cluj iar, prin acest proiect pilot, divulgă câteva din temele de cercetare abordate în teza de doctorat. Diferite tehnici şi medii artistice (fotografie, video, sculptură) ne vorbesc la unison despre felul în care limbajul transmite, formează şi modelează fiinţa umană.

La Galeria Nano, artista Axenia Roşca şi curatorul Gabriel Marian deschid expoziţia ”How to grow your own gods”. Proiectul se prezintă sub forma unui kit care conţine câteva elemente de bază pentru ca oricine să-şi poată crea un mic univers. Cu ajutorul lui, fiecare e liber să-şi descopere câte un zeu interior sau mai mulţi, la alegere, şi să-i invite să crească împreună cu spaţiul colonizat. Aşa se naşte un cosmos personal, ordine si armonie dintr-un aparent haos iniţial.

Articole din aceeasi categorie