Baletul, cântecul de bucurie şi durere al corpului

 În meseriile vocaţionale noţiunea de vacanţă practic nu există. Sau există dar numai la nivel teoretic. Pentru că în artele spectacolului, la reuşite se ajunge numai la capătul a sute de ore de muncă intensă, responsabilă. Astfel, un instrumentist (pianist, violonist,…) dedică studiului, zilnic, cinci, şase ore,cu siguranţă mai multe.Şi în aceeaşi situaţie se află şi tinerii care şi-au făcut din arta dansului un scop în viaţă.
Cele mai sus afirmate îşi găsesc cea mai bună expresie în prezenţa celor 40 de tineri, vârste între 10 şi 18 ani, la programul masterclass al Fundaţiei Culturale ‘Simona Noja’, desfăşurat într-o zonă, Someşul Rece, superbă şi în condiţii excelente (‘Vivamonte’) pentru toţi cei prezenţi, cursanţi şi profesori deopotrivă.
Este vacanţă… Perioadă în care cei 40 de tineri lucrează tehnici de poante, turaţii şi sărituri, poziţii de braţe, atitudini corporale, exerciţii de stretching pentru încălzire şi flexibilitate, gimnastică,…, toate pentru a da consistenţă pieselor alese. Şi sunt piese ce ţin de repertoriul clasic şi modern, jazz,… Tot respectul pentru modul în care se implică, o muncă zi – lumină fără exagerare şi sunt nu mai puţin de zece zile! Mă gândesc şi la cele afirmate de Martha Graham, “Baletul e cântecul de bucurie şi durere al corpului”. Se impune o completare, zâmbetele de pe feţele copiilor, bucuria de a dansa, de a – şi exprima stările şi trăirile, împărtăşite fără reţineri.

Profesorii…
Cartea de vizită a Simonei Noja – Nebyla este impresionantă. Spectacolele susţinute, invitaţiile de care a avut şi are parte, cronicile de specialitate, premiile obţinute,… toate la un loc sunt măsura muncii şi a talentului în slujba dansului ridicat la rang de artă.
Boris Nebyla este de un an şi ceva, directorul artistic al ansamblului de balet al Operei Naţionale Române Cluj – Napoca. Este absolvent al Conservatorului de dans din Bratislava (Slovacia). Repertoriul este pe cât de bogat, pe atât de variat şi ajunge să amintesc roluri în Lacul lebedelor, Raymonda, Paquita, Giselle, Don Quijote,… Este de menţionat faptul că în anul 1998 obţine Medalia de Argint în cadrul Competiţiei internaţionale de balet ‘Maya’ de la Sankt Petersburg. Pune bazele şcolii de balet pentru educaţie specializată în arta dansului (Viena); este fondator al Nebyla Dance Company Viena; nu în ultimul rând, trebuie menţionată calitatea de director artistic al European Ballet Grand Prix Viena, două ediţii deja (2017, 2018).
Keisuke Nejime (Japonia) – balerin, coregraf, profesor – este membru al Wienner Staatsbalett, des invitat în susţinerea programelor masterclass.
Gianpiero Tiranzoni (Italia) este cunoscut clujenilor şi nu numai lor. Susţine cursuri de hip – hop, jazz, funky, dansuri latino – americane, tango argentinian. A colaborat cu Prince şi Madona, în cadrul unor turnee/concerte în întreaga lume. Coregraful Tiranzoni a pus în scenă piese precum ‘Cats’ (Hamburg), ‘Miss Saigon’ (Londra), ‘Elvis, a musical – biography’ (Basel), ‘Broadway Goes Dance’ (în dublă calitate, coregraf şi dansator); apariţii în videoclipuri alături de Elton John, Take That,…
Alejandra Franco (Columbia) predă gimnastica şi stretching – ul. S-a făcut remarcată nu numai prin calitatea cursurilor practice susţinute, ci şi prin articolele de specialitate publicate în reviste precum ‘Latinoamericana de Estudios Educations’, ‘Educacion Fisica y Departe’, ‘Latinoamericana de Ciencias Sociales’,…
Tinerii…
Sunt prezenţi câştigători ai concursurilor internaţionale de balet. Dacă e să amintesc nume, atunci mă refer la Cosmin Marinescu (a început studiul baletului la 5 ani; la 11 ani a dansat pe celebra scenă Covent Garden; bursier al Academiei de Balet a Wiener Staatsoper), Darius Grămadă, Maria Ungureanu, Robert Hyland şi Elsa Prinz din Austria, Martina dall’ Asta (Italia), un total de 40 de copii laureaţi, dar şi copii care bat la porţile consacrării. Practic, sunt prezenţi copii ai principalelor şcoli de balet din România, Austria, Italia, China, Columbia, Japonia, Slovacia.

Balet Transilvania în Anul Marii Uniri
vineri 13 iulie, 18.00
Casa de cultură a studenţilor
Cursurile masterclass au ca punct final spectacolul Balet Transilvania în Anul Marii Uniri, moment artistic dedicat Centenarului. Piesele din program sunt atent alese, reprezentative însă pentru repertoriul clasic, contemporan şi de jazz. Cu fiecare spectacol avem parte de surprize, plăcute în marea lor majoritate. Fiecare spectacol propune nume consacrate dar şi noi, aplaudate la scenă deschisă. De fiecare dată, programul este ales cu grijă, ţinându-se cont de vârstă şi nivel atins. De fiecare dată vedem părinţi chiar mai emoţionaţi decât copiii. Câţi vor ajunge stele? Este prematur să ne pronunţăm. Important este să fim alături de ei, să-i sprijinim, să le asigurăm condiţii în urma cărora visele să se împlinească.
Mai trebuie să recunoaştem un lucru… România are în artele spectacolului, copii talentaţi. Ei sunt viitorii seniori ai scenei româneşti şi internaţionale. Iar faptul că ne reprezintă încă de acum cu cinste, nu poate decât să ne bucure şi să ne dea speranţe.

Baletul…
Rămâne pe mai departe “forma de artă incredibil de frumoasă, care necesită mult timp şi muncă grea”, ca să o citez pe actriţa şi cântăreaţa Sutton Foster, îmbinare armonioasă a trei elemente: muzică, pictură, mişcare.

Demostene ŞOFRON
Foto: Traian ANDREIU

Articole din aceeasi categorie