Artişti în vremea pandemiei

Lucian PETREAN: “această perioadă poate fi una de meditație, de resetare pentru noi toți”

D.Ş.: Ce face şi cum o duce în aceste zile, omul Lucian Petrean? Care-i sunt preocupările, hobbyurile?

Lucian Petrean: În primul rând mulțumesc Bunului Dumnezeu că sunt sănătos și că sunt ferit de acest virus care ne afectează pe toți. Stau acasă și respect cu strictețe Ordonanțele Militare și sfaturile pe care ni le oferă „cei din linia întâi”. Studiez în fiecare zi, ascult voci importante ale liricii mondiale, vizionez filme.

D.Ş.: Cât de grea este depărtarea de scenă, de colegi? Cum o percepe artistul Lucian Petrean?

Lucian Petrean: Este foarte greu să stai departe de scenă, loc sacru pentru artiști. Ultimul spectacol în care am jucat a fost la Opera Națională din București în data de 5 martie. Am fost “Prolog” și “Tonio” în superba operă veristă I pagliacci a lui Ruggero Leoncavallo. Bineînțeles că îmi este dor de colegii mei de la Opera Națională împreună cu care am realizat lucruri deosebite în ultimele stagiuni. Consider că această perioadă poate fi una de meditație si o oportunitate de resetare pentru noi toți, atât din punct de vedere spiritual cât și profesional.

D.Ş.: Cum este viaţa la Bucureşti?

Lucian Petrean: București-ul este foarte dinamic iar eu, fiind o persoană foarte activă, m-am adaptat rapid la intensitatea și provocările pe care ți le oferă viața în capitală. Mai mult decât atât, participând la diferite evenimente sociale, cercul de prieteni și cunoștințe personale s-a extins simțitor. O satisfacție deosebită este să îi recunosc pe mulți dintre aceștia în public, la spectacolele mele de la Opera Națională.

D.Ş.: Lucian Petrean a avut şi are parte de numeroase invitaţii pe scene de peste hotare. Ce s-a pierdut în aceste trei luni?

Lucian Petrean: În data de 6 martie ar fi trebuit să zbor la Catania pentru o nouă producție a teatrului „Massimo Bellini“, unde am fost invitat să interpretez atât rolul “Tonio” din I pagliacci, cât și rolul “Alfio” din Cavalleria rusticana. În țară, urma să particip la o serie de spectacole pe scena Operei Naționale din București printre care Un ballo in maschera și Aida precum și opera Tosca de Giacomo Puccini de la Opera Brașov unde ar fi trebuit să interpretez rolul lui “Scarpia”. Am refuzat alte contracte deoarece am acceptat o mare provocare de la Opera Națională din București, aceea de a debuta în rolul principal din noua producție de Simon Boccanegra de la sfârșitul lunii iunie. Un rol nou necesită întotdeauna o pregătire minuțioasă.

D.Ş.: Cum arată programul de toamnă al Maestrului? Ce rămâne pe picioare din spectacolele pierdute?

Lucian Petrean: În această toamnă ar trebui să debutez în rolul lui “Rigoletto” împreună cu Opera din Parma la „Festivalul Verdi“ de la Busseto. Urmează “Amonasro” într-o nouă producție de Aida la Opera din Karlsruhe. Având însă în vedere situația actuală cauzată de pandemia Covid-19 este posibil să existe schimbări în planurile acestor teatre.

D.Ş.: Cum este un timp al statului în casă, ce roluri sunt în pregătire, roluri noi mă refer.

Lucian Petrean: Așa după cum am menționat, rolul pe care îl studiez momentan este “Simon Boccanegra” din opera cu același nume de Giuseppe Verdi. În același timp am început să studiez și să aprofundez două roluri extrem de dificile atât din punct de vedere muzical cât și dramatic. Este vorba despre rolul “Iago” din opera Otello și rolul “Macbeth” din opera Macbeth, ambele lucrări aparținând lui Giuseppe Verdi.

D.Ş.: Dintre scenele europene pe care ai cântat, unde te-ai simţit cel mai bine? Şi în ce rol? Mă reeîntorc la colegii de scenă…

Lucian Petrean: Vă mărturisesc că pe toate scenele pe care am cântat m-am simțit foarte bine. Mai mult decât atât, întotdeauna am fost apreciat deschis de către public, colegi de scenă, din cor și din orchestră. O emoție aparte am simțit-o pe scena Operei din Tel Aviv, unde am interpretat anul trecut rolul lui “Scarpia” din opera Tosca. Emoția a fost una dublă – în primul rând conducerea muzicală a aparținut Maestrului Daniel Oren, un artist fenomenal care și-a pus amprenta pe interpretarea rolului, iar în al doilea rând, regia coordonată de către Alessandro Talevi a avut la bază desenele originale ale lui Adolfo Lowenstein (1854-1928) care au fost redescoperite de curând la Opera din Roma. Însuși Maestrul Puccini a văzut o punere în scenă identică la premiera din anul 1900 de la actualul „Teatro dell’Opera di Roma“. Bineînțeles că am amintiri frumoase și de la „Deutsche Oper am Rhein“ în Düsseldorf și Duisburg sau „Teatro Greco-Romano“ din Catania tot în rolul lui “Scarpia”, “Amonasro” de la Opera din Nancy, “Renato” în Un ballo in maschera de la Opera din Praga, ca de altfel de la absolut toate teatrele din țară și din străinătate unde am fost invitat. Convins că noi toți vom trece cu bine peste această perioadă dificilă și că în curând ne vom revedea în sala de spectacol, urez tuturor sănătate și bucurii depline. VIVAT

OPERA!

Demostene ŞOFRON

Am avut numeroase ocazii de a-l vedea şi asculta pe baritonul Lucian Petrean, de care mă leagă o lungă şi frumoasă prietenie. Mai mult, am avut ocazia de a fi prezent la Pavia, cu ocazia concursul internaţional de canto “Alfredo Giacomotti”, unde a fosz finalist. Şi tot finalist a fost şi la Concursul internaţional de canto “Hariclea Darclee” de la Brăila.

Lucian Petrean este dublu licenţiat şi mă refer la studiile universitare în teologie ortodoxă/UBB, respectiv Academia Naţională de Muzică “Gheorghe Dima”, ambele din Cluj-Napoca (secţia canto, clasa prof univ dr Ana Rusu/licenţă, prof univ dr Gheorghe Roşu/studiile master). Plusul spiritual vine şi din titlul de Doctor în filologie al Facultăţii de Litere/UBB, cu teza ”Colindatul la români în zona Ardealului”. După o serie de recitaluri şi concerte, a debutat în mai 2010 în rolul lui Rigoletto din opera „Rigoletto” de Giuseppe Verdi în cadrul festivalului „Viva Vox” la Opera Naţională din Cluj-Napoca sub bagheta dirijorului Gheorghe Dumănescu profesor la Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. Repertoriul este vast, cel de operă reţinând rolurile titulare din Paiaţe, Traviata, Rigoletto, Trubadurul, Tosca, Cavaleria rusticana, Falsatff, Nabucco, Bal mascat, Aida…, plusul venind din concertele vocal-simfonice.

Articole din aceeasi categorie