Artişti clujeni în expoziţii naţionale şi internaţionale

Gavril Zmicală la Bienala internaţională de sculptură de la Agger
Agger (Danemarca) este gazda unui festival de mare amploare, îmbinare a artelor plastice cu muzica, cu teatrul, cu dansul, nu în cele din urmă. Este cadrul cel mai nimerit şi fericit ales în care diversitatea este sărbătorită cu artişti din peste 25 de ţări de pe întreg mapamondul, plus 50 dintre artiştii danezi cei mai cunoscuţi. Sunt expuse în patru locaţii, peste 350 de lucrări de artă plastică, tot atâtea ocazii de a explora şi experimenta stiluri, materiale, forme şi expresii din cele mai diverse.
“Tête-à-Tête” cu Dana Fabini & Gavril Zmicală
Galateea Contemporary
Art * Bucureşti
Vara anului în curs, este şi rămâne exemplară pentru mulţi artişti plastici, majoritatea fiind prinşi în diferite proiecte naţionale şi internaţionale. Sunt dacă admiteţi ideea, semne ale recunoaşterii valorii şcolii de arte frumoase clujene, dar sunt şi semne ale recunoaşterii şi notorietăţii de care se bucură plasticienii clujeni, dovadă invitaţiile primite.
Despre Dana Fabini şi Gavril Zmicală am mai avut prilejul să scriu. O fac din nou cu mare, mare bucurie, mai ales că scriu despre doi artişti extrem de activi în spaţiul public.
“Expoziţia “Tête-à-Tête” – Dana Fabini & Gavril Zmicală presupune o conversaţie artistică cu mai multe conţinuturi şi înţelesuri decât simpla alăturare „între patru ochi” a lucrărilor celor doi artişti în Galeria Galateea (…) În anumite privinţe Gavril Zmicală şi cu mine avem o biografie asemănătoare, aparţinem aceleiaşi generaţii şi aceluiaşi tip de formare profesională. Născuţi în anii ’60, amândoi am studiat ceramica la Liceul de Artă şi mai apoi la Academia de Artă din Cluj. Am avut aceiaşi maeştri şi am trecut prin aceleaşi studii artistice. Ne cunoaştem de pe vremea când aveam doar 14 ani şi ne portretizam reciproc, după cum era obiceiul atunci în atelierele artistice din şcoală, din lipsă de modele profesioniste dar şi din dorinţa de a aprofunda studiul portretului prin observarea şi redarea fidelă a fizionomiilor diverse. Se poate spune că deja în acei ani a existat un dialog tête-à-tête: acela de a parcurge împreună drumul cu obstacolele inerente începutului de formare artistică, dar şi acela de a (se) observa şi exprima în ipostaza reciprocă de model şi de artist (…) Ne aflăm în expoziţia noastră tête-à-tête în incinta Galeriei Galateea, într-un spaţiu cu nume predestinat poveştilor de iubire dintre oameni, zei şi artefacte. Un spaţiu cu un nume predestinat, în care opera de artă prinde viaţă prin iubirea ce li se arată, în care dialogul tête-à-tête se naşte în primul rând între autor şi opera sa, însufleţind-o prin har divin în faţa propriilor ochi şi în văzul tuturor.”, am citat din prezentarea făcută de Dana Fabini, prezentare a unei expoziţii în doi, de mare efect şi de interes din partea iubitorilor de artă. Şi mai adaug câteva rânduri, scrise de criticul Lucian Călin Florea: “Ei bine, aceste lucrări cereau să îşi facă cunoscută povestea, şi să poposească şi în alte locuri…Li s-a făcut voia! Şi nu aveau de unde să ştie că întâlnirea se va produce foarte curând, la Galeria Galateea. Acolo, artiştii plastici Dana Fabini şi Gavril Zmicală şi-au reunit lucrarile în expoziţia intitulată « Tete-a-tete ».Aparent chipuri de lut, în sensul static, statuar, personajele din ceramică ale artistului Gavril Zmicală au primit grai poetic, în texte scrise de artista Dana Fabini.Un dialog deschis, care trebuie să rămână deschis.Cuvintele întotdeauna fac casă bună cu imaginea, iar artista Dana Fabini caută, şi găseşte o lingvistică vizuală, termenul îi aparţine”.
Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie