Arte Expoziţia absolvenţilor Universităţii de Artă şi Design Cluj – Napoca, 2015

Foto – video – procesare computerizată a imaginii : dimensiunea excelenţei

An de an m-am oprit asupra Deparatmentului foto – video – PCI – prof. dr. Feleki Karoly, prof. dr. Dorel Găină, conf. dr. Eugen Moritz, conf. dr. Eugen Savinescu -, departament de forţă al UAD – ului clujean, dovadă şi inserţia rapidă pe piaţa muncii a absolvenţilor, indiferent de linia finalizată, licenţă sau master.

Promoţia 2015 stă sub semnul valorii. Valoarea dată şi celor 25 de ani de existenţă a departamentului, “ o adevărată şcoală de fotografie, generată de o activitate febrilă a secţiei încă din anii începutului. Şcoala de fotografie de la Cluj – Napoca e generos reprezentată şi exemplificată de valoarea lucrărilor de licvenţă. Aplicaţiile cercetărilor şi investigaţiilor teoretice prezente în fiacere din susţinerile lucrărilor de licenţă stau sub semnul excelenţei prezenţei şi prezentificării pe simezele expoziţiei”, am citat din prof. dr. Feleki Karoly.

Nivelul licenţă înseamnă anul acesta 24 de absolvenţi : Claudiu Revnic (‘Creator şi creaturi’), Valentina Cozma (‘It’), Maria Cucu (‘Ethnogenesis – Pubertas – Oblationem – Mortem’), Dan Gocan (‘The Very Last Supper sau Fluturaşi, crize şi Adio’; reinterpretare artistică a Cinei cea de taină; “există experienţe cărora nu poţi să le spui pe nume (…) Într-un fel, sînt experienţe tragice, chiar şi atunci cînd sînt experienţe de fericire intensă, de bucurie fără margini sau de plăcere răvăşitoare. Ele sînt tragice, pentru că printre toate cele ce ne sînt la îndemînă, cuvîntul ştie să facă travaliul de doliu”), Alexandra Man (‘Progres’), Flavius Fulea (‘Ecce Woman’), Ileana CichindelMaier (‘Caligrafia cortinei de catifea’), Szabo Timea (‘Autoportretele’), Jambor Anita (‘Re: Vertigo’), Jakab Robert (‘Spedlight’), Miriam Mitre (Mi Mundo’), Adina Antoce (‘Fiinţa umană în infuzie de ceai’), Ştefana Preda (‘Demon’), Ina Lunganu (‘Elemente’), Andra Crăciun (‘Re : formare’), Maria Bărbos (‘Identitatis’), Iulia Lăzărean (‘Trivial’), Alexandru Cozaciuc (‘Serviete pentru neant’), Lilla Leopold (‘Oraşul culorilor’), Gyori Erika (‘Dincolo de chip’), Naghi Bernard (‘Acelaşi Altfel’), Oana Simition (‘Trup şi suflet’), Andreea Nechita (‘Nomazii’; album fotografic excelent, cu o temă şocantă de-a dreptul, bine realizată, lumea celor care trăiesc şi lucrează în spaţiul Pata Rît; sînt de părere ca acest album să fie editat şi lansat oficial), Emanuela Văscan (‘Satul maramureşean azi’; album fotografic la fel de bine realizat, ce şi-a propus să prezinte situaţia actuală a satelor maramureşene “în contextul globalizării. Aceasta oferă o privire de ansamblu asupra factorilor care determină modernizarea satelor … În satul maramureşean se simte o tensiune, izvorîtă din lipsa echilibrului între vechi şi nou”).

14 sînt absolvenţii liniei master : Diana Bouroşu (‘Frîngere şi răsfrîngere’), Maria Bubuioc (‘Texturi paralele’, “fragmente ale lumii, miniaturi de realitate, o altefl de materialitate a lumii, văzută prin asumarea dintre compoziţii şi structuri”), Adriana Catarig (‘4’), Alina Chiş (‘Despre oameni’; selecţia de fotografii realizate între 1932 şi 1972, imaginile familiei marcată de apropieri şi abandonuri, pe axa Cambodgia – Casablanca – Marken – Quimper/Franţa), Teodora Cocişiu, Maria Alexandra Creţu (‘Provizoriu/şi ce dacă-s superficială ?’), Kerekes Lajos, Ioana rada Nastai, Pastor Dorottya Abigel, Laura Seucan, Andreea Mădălina Ştefan (‘Fetish’; temă îndrăzneaţă, temă ce poate fi materializată într-un album independent), Varri hanna Imola, Leonard Viziteu (‘Contratimp’), Radu Zan (‘# LYF’; imagini definite de tag – uri : dangerous, performance, plastic wonderland, visitus, Sasha, not gay, hot body, …). Dacă am un regreat acela ţine d efaptul că multe alte lucrări nu erau deloc personalizate (nume, titlu, prezentare lucrare) pentru înţelegerea demersului artistic.

Prof. dr. Dorel Găină a fost coordonatorul nivelului master, citez “Starea şi statutul expoziţiei absolvenţilor master îşi are o agregare complexă, situată în intervalul dintre nostalgia despărţirii,probabil definitive a şcolii, şi excepţionalele prezenţe ale lucrărilor ce ilustrează calităţile cercetărilor teoretice. Spaţiul expoziţional – Casa Matei, n. D. S – onorează, dar este şi onorat de calitatea lucrărilor expuse. Dimensiuni ale celebrării fotografiei directe stau alături de explorări şi exploatări ale parteneriatului cu ofertele şi tentaţiile laboratorului de modelare digitală a imaginii. Gesturi de autor ce celebrează imersional propriul mit auctorial îşi împletesc energia mesajului şi a expresiei cu recuperări ale imensităţii teritoriilor de fotgrafie vernaculară (reprezentări dincolo de concept, dar mai ales disnpre suflet şi inimă). Imaginile fotografice prezentificate în ceremonii ale definirii stau alături de propuneri scenografice care pun în valoare dimensiuni de excelenţă ale artelor instalaţioniste”.

Demostene ŞOFRON

Fotografii : Andreea Nechita (‘Nomazii’)

Emanuela Văscan (‘Satul Maramureşean azi’)

Articole din aceeasi categorie