Artă şi Inginerie

L’ Art s’ invite dans l’ industrie 2. 0

Clubul Franceofon de Afaceri din Cluj a propus o nouă întâlnire, a doua sub umbrela generoasă dintre Artă şi Inginerie-prima în ianuarie 2019-, dintre obiectul artistic şi sistemele industriale, o legătură veche, complicată, actuală. Este legătura în care se regăsesc repere diverse, de la ambiţiile “universale” ale Renaşterii la utopiile avangardei interbelice, prelungirile regăsindu-se mai apoi în anii ’60 când, sub vraja modernizării accelerate au loc contaminări complexe şi de durată ale celor două domenii.

Proiectul Arta intervine în industrie 2. 0 vine, potrivit afirmaţiilor lui Horea Avram, “în continuitatea acestei prestigioase istorii, reluând şi extinzând multe dintre preceptele, gesturile şi soluţiile acestei: lucrul cu material industrial, conjucţia manualităţii şi a automatizării, asumarea unei complicate, dar fertile relaţii dintre scara halei industriale şi universul intim al artistului, în fine, întâlnirea dintre raţionalismul inginerului şi subiectivitatea producătorului de artă. Marca “2.0” indică desigur o etapă nouă a întâlnirii dintre artiştii clujeni şi industria locală (petrecută anterior în acelaşi context generos al Energom, la iniţiativa aceluiaşi profesor Ioan Sbârciu), dar în acelaşi timp trimite-în mod asumat de către toţi artiştii implicaţi-la o nouă paradigmă funcţională, la un “update” conceptual care lasă practic deschisă orice posibilă succesiune şi dezvoltarea a proiectului. Potenţialul e uriaş, răspunsul e pe măsură: de la pictură, la instalaţie, obiect şi video, toate lucrările legitmiează şi îmbogăţesc o formulă, iată, inerent actuală, cea a convergenţelor dintre două regimuri de creativitate aparent, dar doar aparent, diferite”.

Expun la cea de a 2-a întâlnire bilaterală artă şi industrie, Toma Bărbulescu, Georgeta Olimpia Bera, Liviu Blea, Kudor Duka Istvan, Cristian Lăpuşan, Gagyi Botond, Mihai Guleş, A lexandra Mureşan, Oana Năstăsache, Ioan Sbârciu şi Christine Widsgowski.

Impactul fluctuațiilor de temperatură asupra culorilor termosensibile

Mă opresc asupra lucrărilor semnate de Mihai Guleş, motivat pot spune. Şi mă opresc deoarece Mihai Guleş propune, cu foarte mult curaj, o abordare nouă, inedită în peisajul artă-industrie, cea a impactului fluctuaţiilor de temperatură asupra culorilor termosensibile, mă refer la ,,IMPOSSIBLE GEOMETRIC FORM UNDER SIX SPOTLIGHTS”, lucrare ce urmăreşte plasticitatea materialității, proiect de cercetare coordonat de prof. univ dr. Ioan Sbârciu, asistența tehnică fiind realizată de către ing. Constantin Miron Mașca.

A fost o seară plăcută, întâlniri spirituale de care toţi cei prezenţi s-au bucurat. 2019 a fost să fie începutul, surprinzător prin locaţia aleasă, Energom, Groupe Gonzales. 2020 nu mai surprins ca locaţie, a surprins însă plăcut prin lucrările expoziţiei L’ Art s- inviete dans l’ industrie, câteva dintre ele, fără exagerare, remarcabile.

Sigur acest demers artistic va avea şi 3.0, expoziţie deja…aşteptată şi mai ales, dorită.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie