Ars photographica Centrul de cultură urbană Turnul Croitorilor

Inside Road/Outside Road” cu Gianluca Mantovani. Simplitate, originalitate

Personala Inside Road/Outside Road trebuie văzută. Este întîlnirea cu arta fotografică ridicată la rang de măiestrie artistică, întru bucuria spiritului. Şi lucrările sale, duc cu gîndul la cele scrise şipostulate de Auguste Rodin, citez, “Arta înseamnă contemplare. Este plăcerea spiritului care pătrunde tainele Naturii şi care ghiceşte spiritul de care ea însăşi este însufleţită. Este bucuria inteligenţei care pătrunde legile universului şi care îl recreează făcîndu-l să radieze în jur propria sa conştiinţă (…) Arta mai înseamnă gust. Este reflexul sufletului artistului asupra tuturor obiectelor pe care le modelează (…) Arta este cea mai sublimă misiune a omului, din moment ce este exerciţiul gîndirii care încearcă să înţeleagă lumea şi să o facă înţeleasă”. Sînt cuvinte cu valoare de adevăr, perfect aplicabile artei lui Gianluca Mantovani.

Lucrările sale, şi nu sînt puţine, ilustrează o bună cunoaştere şi stăpînire a mijloacelor tehnico – artistice, a posibilităţilor pe care i le oferă cu atîta generozitate aparatul de fotografiat. Priviţi cu atenţie portretele – ‘Eram …’, ‘Viaţă grea’, ‘Şeful’, ‘Teamă’, ‘Povestea mea’, ‘Trebuie să fie un Înger’, ‘Ascultînd’, Ajutaţi-mă’, Înger & Demon’, …-, priviţi cu atenţie la fel de mare, peisajele. Portretistul posedă ştiinţa pătrunderii sufletului omenesc, redînd stări din cele mai diverse, de la calm la tristeţe, de la melancolie la resemnare, evidenţiind personalităţi şi caractere. Motiv pentru care se poate afirma că Mantovani este şi un bunpsiholog, în sensul corect al cuvîntului. Peisagistul care este Gianluca Mantovani impune prin modul în care redă şi surprinde atmosfera – ‘Zen’, ‘Sinergie’, ‘Casa pescarului’, ‘Urme’, ‘Songur’, Meditaţie’, Lungul drum spre casă’, ‘O zi de muncă’, Opţiuni în verde’, … -, perfecta relaţie om – natură acolo unde este cazul. Reuşitele se datoresc folosirii judicioase a două tehnici majore în fotografia alb – negru, high – Key, respectiv low – Key sau de la alb pur la cenuşiu, de la cenuşiu la negruri puternice.

Se pot scrie multe despre modul în care Gianluca Mantovani foloseşte lumina, de la cea principală la cea de fundal, de efect, de contur, difuză. Se pot scrie la fel de multe despre subiectele alese. În fine, se pot scrie multe despre stil, cel care defineşte artistul. Artistul Gianluca Mantovani pentru care arta fotografică este, citez, “rezultatul unui proiect, al unei curiozităţi anume. Prin limbajul universal, este capabilă să facă vizibilă o idee, asemeni unei lupe cu care observăm în fiiecare zi”.

Acesta este Gianluca Mantovani, artistul a cărui expoziţie trebuie văzută.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie