Aristoteles Workshop – Beliş, 1 – 31 august

Pe urmele Adinei Pintilie!

Preţ de aproape cinci săptămâni, Belişul a devenit Capitala creatorilor de film documentar şi afirmaţia nu este deloc hazardată. 12 oameni, nu furioşi cum sunt cei ai lui Reginald Rose, lucrează împreună. Sunt patru echipe angrenate într-un program intens, masterclasses, scouting, filmări, montaj, se lucrează la foc… intens. Au trecut deja 14 zile (data vizitei mele), mai sunt alte 17, vor trece repede, prea repede în raport cu ce şi-au propus profesorii şi cursanţii.

Un drum spre Beliş este o adevărată aventură. Una pe care a încercat – o, nu spre Beliş e drept -, un maestru al reportajului românesc, Calistrat Hogaş, în “Pe drumuri de munte”, pe potecile spre Valea Sabasei, Pipirig, Agapia, Văratec, Munţii Neamţului… Odată însă ajuns la Beliş, te bucuri de tot ceea ce îţi oferă zona: te bucuri de oamenii pe care-i întâlneşti şi îţi dau bineţe la tot pasul, te bucuri de mica piaţă din centrul comunei. Te bucuri de aer, de soare, te bucură căldura cu care eşti întâmpinat. Te bucuri de tot drumul şi de tot ce vezi, îmbietor şi atrăgător picior de plai românesc.

Suntem la cea de a 14 – a ediţie a atelierului creatorilor de film documentar, a doua în parteneriat cu UBB – ul clujean. Au trecut 14 zile în care cursanţii au mers pe teren, au filmat, au identificat subiecte sub atenta îndrumare a lui Isidore Bethel (regizor, producător, la prima lui prezenţă la atelier). “A fost, ca să o citez pe regizoarea Charlotte Mik Meyer (Copenhaga; profesor de film documentar şi studii de televiziune), un proces incredibil şi nu pot decât să mă declar mulţumită de potenţialul artistic al fiecărui cursant în parte. Ei vin din medii diferite, au experienţe diferite, este diversitatea culturală care se traduce printr-o varietate de perspective asupra lumii”. Cu o completare din partea lui Arne Bro (Copenhaga; şef al Departamentului de film documentar şi studii TV, Şcoala Naţională de Film din Danemarca): “studenţii în general abordează filmul într-o manieră foarte jurnalistică. Aici însă am avut de-a face cu o adevărată colecţie de artişti”.

Scriam în rândurile de mai sus de căldura cu care eşti întâmpinat şi trebuie să-i mulţumesc pentru datele oferite, inimoasei gazde Mihaela Stănescu, cu date pertinente pentru tot ce înseamnă ediţia 2019. Cu mai multe menţiuni…

Aristoteles Workshop au fost iniţiate de către Dan Nuţu şi Cristina Hoffman în anul 2006, cu sprijinul televiziunii franco – germane Arte. Targetul este de a îndruma tinerii cineaşti români şi străini în profesia aleasă, respectiv de a pregăti o noup generaţie de cineaşti de film documentar. Cu anul trecut, reiau o idee mai sus exprimată, AW eeste organizat în parteneriat cu Universitatea Babeş – Bolyai, Facultatea de teatru şi film, masterul de film documentar.

Atelierul pentru creatorii filmului documentar se bucură de sprijinul unor importanţi creatori şi ajunge să amintesc nume precum Tudor Giurgiu, Stere Gulea, Andrei Creţulescu, Laurenţiu Damian, Irina Margareta Nistor, Răzvan Penescu, Cristi Puiu, Gloria Sauciuc, Oana Suciu, Nuţu Cărmăzan, sunt mulţi, regret sin cer că nu pot fi toţi amintiţi, toţi având merite în susţinerea practică a atelierului. Ca foşti cursanţi sunt de amintit Ioana Pop (Cluj, cameraman, fotograf), Sofia Iulia Nelega, Dragoş Hanciu (documentarul său Ionaş Dreams of Rain/Ionaş se gândeşte la ploaie” a primit Premiul Juriului la Herceg Novi Film Festival, Muntenegru!), Mihai Bauman, Alexandru Belc, Mara Trifu, Gregorz Brzozwski, Raluca Gorgos, Ionuţ Piţurescu, Corina Radu, Agnieszka Kowalczyk,…

12 pe urmele Adinei Pintilie

Patru sunt regizori şi mă refer la David Power (Italia; născut în Marea Britanie; a realizat o serie de filme de scurtmetraj în Finlanda, Franţa, Italia; lucrează în prezent la un lungmetraj documentar despre o familie din România), Sam Basset (Marea Britanie; este interesat de formele inedite de cinematografie, care combină discursul narativ ficţional cu tehnica documentară), Bronte Stahl (Statele Unite; este coordonator de producţie la Lumiere Pictures New York), Vasile Todincă (România, student UBB; recent a lucrat ca sistent de regie în cadrul unui proiect regizat de profesorul său, Radu Jude).

Cei 12 sunt, trebuie să repet, pe urmele Adinei Pintilie şi în interviul pe care i l-am luat lui Dan Nuţu, veţi vedea şi de ce. Pot să vă ofer un amănunt… Adina a fost în prima serie de cursanţi, a devenit un nume în sensul adevărat, cu premii la Berlin, Leizig (pentru documentarul “Nu te supăra…”/2007, un premiu la Miami, Menţiune Specială la Trieste,…)

Directorii de imagine: Olya Chernykh (Ucraina; cel mai recent proiect, lungmetrajul “Generation ’91” a fost selecţionat la DOXA/Canada), Maciej Thiem (Polonia; lector la Universitatea de Arte din Poznan), Bence Prokop (România, student master UBB; scurtmetraje selecţionate în competiţii naţionale şi internaţionale), Lorenzo Fabbro (Italia; a studiat cinematografie şi inginerie media la Torino).

Editori sunt Julia Elger (Germania; experienţă vastă în domeniile editare şi producţie; selecţionată la festivaluri precum Locarno, Munchen, Los Angeles), Ieva Sakalyte (Lituania; a studiat regia la Academia Lituaniană de Teatru şi Muzică; premiată în cadrul Festivalului Film Lab), Claudia Alexandru (student UBB, cinematografie şi media), Voicu Mureşanu (România, stuxdent UBB, imagine; şi-a des chis propriul studio de producţie; şi-a propus, printre altele, să promoveze atracţiile locale din Transilvania!).

Orice alte comentarii sunt de prisos. Aceştia sunt tinerii pe care i-am întâlnit, o parte dintre ei, la Beliş. Spun o parte pentru că mulţi alţii erau pe… teren. Întorşi seara, obosiţi la capătul unor drumuri şi unor noi experienţe. Pregătiţi însă pentru focul de tabără de sâmbătă… Plini de idei de pus pe hârtie şi în imagini. Să tot fii cursant Aristoteles Workshop!

Tutorii…

Câţiva am amintit deja. Arne Bro a venit din Copenhaga; a fondat în 1988 PENTA FILM, companie axată pe producţia de film documentar; a fost producător executiv la filmele Wild Horse Island, Rasmus on the Route şi Unde the Same Sky).

Charlottte Mik Meyer (producător danez de film; studii la International Development and Media, Uniersitatea din Copenhaga; ultimii 15 ani a fost director de film documentar şi televiziune în Danemarca, Vietnam, Statele Unite,…; filmografia reţine “Return of a President – After the Coup in Madagascar” (2017), apoi “What We See”, “Drawing”, “Tolerance and Participation”, “A Meeting and a Kiss”).

Isidore Bethel este regizor franco – american; a studiat la Harvard şi la Art Institute Chicago; este editor şi producător pentru Muzeul de Artă Modernă şi Centrul Pompidou de la Paris; a primit Premiul Academiei Mexicane de Film, a fost nominalizat la premiile Academiei Europene de Film; a predat la Sarah Lawrence College and Parsons, Paris.

Laurent Becue – Renard este regizor şi producător francez; do cumentarul său War – Wearied/De guerre lasses a fost selecţionat în peste 50 de festivaluri, primind la Berlin, Peace Film Award, 2001; este documentarul realizat la Sarajevo, în timpul războiului din fosta Iugoslavie, poveste axată pe viaţa a trei văduve într-un centru de terapie recuperaţională post război.

M-am despărţit greu, foarte greu de gazdele mele, generoase, atente. M-am despărţit promiţându – le revenirea, la finalul lunii august, pentru a vedea cele patru filme. Pe drumuri de munte continuă… Pentru că nu-i aşa, viaţa la ţară are farmecul ei.

Demostene ŞOFRON

Foto Rareş TABACU

Articole din aceeasi categorie