Academia de Muzică “Gheorghe Dima”

Portrete ale Orientului şi Occidentului cu Stradivaria şi Ansamblul Baroc Transylvania

joi 20 iunie, 19. 00 * Sudioul de concerte

În cadrul Sezonul România-Franța 2019, Stradivaria – Ensemble Baroque de Nantes Daniel Cuiller/vioară & conducerea muzicală, Jay Bernfeld/viola da gamba, Jacques-Antoine Bresch/flaut drept, Jocelyne Cuiller/clavecin, Anne Magouet/soprană – călătoreşte pe urmele istoriei francofoniei comune, invitând Baroque Ensemble Transylvania la o îmtâlnire între muzicieni la porţile Orientului. Diversitatea ritmurilor, influenţa folclorică, utilizarea celebrei secunde mărite, descoperirea influenţelor vieneze sau ţigăneşti, toate acestea se împletesc în dansurile şi melodiile Europei de Est.

Telemann, Marin Marais şi François Couperin, cu elevatul lor discurs baroc întâlnesc exotismul melodiilor orientale, demonstrând dinamismul ce se crează între un Occident codificat şi un Orient în mişcare…

Din 1987, Stradivaria – Ensemble Baroque de Nantes, condus de violonistul Daniel Cuiller, revigorează muzica marilor compozitori ai Barocului, abordând repertoriul secolelor XVII-XVIII. În bogata sa activitate de peste trei decenii, ansamblul a concertat pe scene europene, dar şi la festivaluri din Canada, Japonia, China, Vietnam şi India, realizând în acelaşi timp şi o vastă discografie.

Activând din 1995, Ansamblul Baroc „Transylvania” Mátyás Bartha/ vioară, Zoltan Majo / flaut drept, Ciprian Câmpean/violoncel, Erich Turk/clavecin – este unul dintre cele mai longevive şi active ansambluri de muzică veche din ţară, acumulând de-a lungul anilor peste 500 de concerte în ţară şi străinătate (Olanda, Germania, Austria, Germania, Franţa, Marea Britania, Portugalia, Italia, Ungaria, Serbia, Republica Moldova). Ansamblul se dedică în mod special muzicii autohtone.

Program: Stradivaria – Occident: Georg Philipp Telemann (1681-1767) – ‘Concerto 1 în Re major Quatuor Parisien’; Marin Marais (1656-1728) – ‘Pièce en trio pour flûte, violon et dessus de viole’ (sol minor); François Couperin (1668-1733) – ‘Le Parnasse ou L’Apothéose de Corelli’. Grande Sonade en Trio (Corelli, la poalele Parnasului roagă muzele să-l primească; Corelli, fermecat de buna primire, îşi manifestă bucuria; Corelli bea din izvorul lui Ipocrene; Entuziasmul lui Corelli cauzat de apele lui Ipocrene; Corelli adoarme, şi alaiul său cântă următorul cântec de leagăn; Muzele îl trezesc pe Corelli, şi îl plasează lângă Apollo; Mulţumirile lui Corelli)

Program: Ansamblul Baroc “Transylvania”: Codex Caioni (1634-1671) – diverse piese:Orazio Tarditi (1602-1677): La Romana; Alessandro Grandi (1586-1630): Benedictus; Alessandro Grandi: Fantasia; Heinrich Schütz (1585-1672): O Jesu, nomen dulce; Melchior Franck (1579-1639): Intrada

Finalul propune un melanj al celor două orchestre, în program figurând lucrări de Johann Sartorius din „Arii pentru duminicile şi sărbătorile anului liturgic”:Sonntag Invocavit, Sonntag Septuagesimä, 24. Sonntag nach Trinitats

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie