2019 Anul Cărţii în România

p { margin-bottom: 0.1in; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 10); line-height: 120%; text-align: left; }p.western { font-family: „Liberation Serif”,serif; font-size: 12pt; }p.cjk { font-family: „Droid Sans Fallback”; font-size: 12pt; }p.ctl { font-family: „FreeSans”; font-size: 12pt; }

Legea privind instituirea anului 2019 ca Anul Cărţii în România este perfect justificată şi absolut necesară. Target – ul vizează transmiterea către copii, adolescenţi şi adulţi preocuparea pentru lectură, dezvoltarea gustului pentru lectura de cărţi bune şi foarte bune, atât la nivel şcolar, cât şi la extraşcolar.

Mai mult chiar… Legea nr 357/2018 este urmarea studiilor sociologice potrivit cărora în România a scăzut drastic numărul persoanelor pasionate de lectură. Rezultatele cercetării relevă un aspect extrem, extrem de îngrijorător, faptul că 22% dintre cei intervievaţi au declarat că nu citesc deloc cărţi, dar şi faptul că doar unul din cinci români a citit o carte cu mai mult de un an în urmă!!! Trist, foarte trist şi cred că orice alte comentarii sunt de prisos.

Trist este faptul că interesul copiilor pentru carte şi citit a scăzut considerabil în ultimii ani în România, asta în condiţiile în care în mai multe ţări europene au fost lansate campanii de promovare a lecturii şi a literaturii în general. Sunt de amintit campaniile de promovare a cărţii şi lecturii în Bulgaria, Polonia, Turcia, c ampanii care şi-au dovedit din plin utilitatea. Exemplul cel mai elocvent îl oferă Polonia şi programul Toata Polonia citeşte copiilor, cu beneficii majore pentru întregul sistem educaţional.

2019 Anul Cărţii înseamnă programul naţional România citeşte, cu desfăşurare în unităţile şcolare de învăţământ (primar şi gimnazial) prin organizarea de întâlniri săptămânale ale elevilor cu personalităţi ale vieţii publice, scriitori români contemporani în special.

Mai trebuie menţionat un lucru, la fel de trist şi el. În Uniunea Europeană, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte piaţa de carte. Ceea ce înseamnă că în România există o criză a lecturii

Legea a fost publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 3 din 3 ianuarie 2019 şi a devenit efectivă începând cu 6 ianuarie.

Nu ne rămâne decât şi aşteptăm primele evenimente de gen primele întâlniri, primele rezultate ale acestui demers altfel generos şi binevenit.

Ca părere personală, şansele reuşite sunt la jumăttate. Gustul pentru lectură se formează în timp şi ţine strict de tânărul în cauză, tânăr interesat mai mult de formele electronice de distracţie. În majoritatea şcolilor interesul pentru lectură este pur formal şi la nivel declarativ, prea puţini fiind cei cu aplecare constantă spre citit. Aşa că nu ne rămâne decât să aşteptăm…

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie