Românii – minţiţi prin publicitate înşelătoare

Publicitatea înșelătoare, clauzele contractuale abuzive și pachetele turistice neconforme sunt printre cele mai puțin cunoscute practici neloiale care încalcă drepturile consumatorilor din România, se arată într-un studiu recent realizat de Kantar Public pentru Comisia Europeană.

Deși mulţi consumatori români (61%) au întâmpinat probleme la cumpărarea / utilizarea de bunuri și servicii în ultimul an, 17% dintre aceștia nu au luat nicio poziție. Cele mai cunoscute drepturi europene la care apelează consumatorii români sunt: returnarea produselor achiziționate online în termen de 14 zile calendaristice și garanția gratuită de doi ani pentru produsele achiziționate online sau în magazin.

Reprezentanții Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorului subliniază riscurile la care se expun cetățenii în ceea ce privește publicitatea înșelătoare, cel mai puțin cunoscut drept al consumatorilor atât în România, cât și la nivelul Uniunii Europene. În cazul achizițiilor online, publicitatea trebuie să fie precisă în ceea ce privește disponibilitatea produsului și a componentelor acestuia. Consumatorii trebuie să verifice pe site datele de identificare ale comerciantului, stocul existent, prețul afișat cu mențiunea dacă conține sau nu TVA-ul sau dacă acesta include și costul de livrare.

Consumatorii trebuie să fie atenți la formele de prezentare a produselor. Publicitatea capcană este printre cele mai frecvente practici neloiale, prin care comercianții promovează produse / servicii la un preț foarte mic, cu un stoc disponibil limitat. Consumatorii au dreptul să fie informați asupra articolelor disponibile și în privința perioadei de valabilitate a ofertei. O altă practică neloială constă în promovarea de false oferte gratuite, prin care comerciantul pretinde că oferă anumite servicii adiționale gratuite, deși acestea sunt deja incluse în prețul normal. De asemenea, publicitatea mascată în așa-zisele materiale informative este considerată o încălcare a drepturilor consumatorilor. Materialele publicate în presa scrisă, radio sau TV, care promovează produsele unei companii, trebuie să fie marcate ca fiind sponsorizate, prin imagini, cuvinte sau sunet. În plus, comercianții nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite”, solicitând ulterior cumpărătorului să le plătească pentru a intra în posesia lor.

Inițiată de departamentul pentru justiție al Comisiei Europene, campania #YourEUright, care promovează drepturile consumatorilor, se desfășoară simultan în zece țări din Uniunea Europeană și se adresează în special tinerei generații, cu vârsta între 18 și 35 de ani, care are un interes ridicat pentru tehnologie și utilizează rețelele de socializare. Detalii despre drepturile europene și cum pot fi exercitate suntdisponibilela adresa: www.europa.eu/youreuright/_ro

Articole din aceeasi categorie