Românii cred că acest an va fi mai bun decît 2014

Aşteptările românilor pentru 2015 în ceea ce priveşte nivelul de trai sînt mai mari în acest an faţă de anul anterior, în condiţiile în care 35,2% consideră că nivelul de trai este unul mai bun faţă de 2014, comparativ cu 26,1% dintre respondenţi care afirmă reversul.

Conform unui studiu realizat de Millward Brown. 3,9% dintre subiecţi afirmă că 2015 va fi un an mult mai bun decât precedentul, şi numai 14,5% dintre respondenţi consideră că nivelul de trai în acest an va fi mai rău, iar 6,9% că va fi mult mai rău,
Deşi venitul mediu net lunar pe membru de familie este mai ridicat la începutul lui 2015 (232 euro) faţă de 2014 (201 euro), românii rămîn prudenţi în ceea ce priveşte intenţia de achiziţie de bunuri în rate şi intenţia de efectuare de excursii plătite în ţară sau în străinatate. Deşi mai mulţi respondenţi au afirmat ca nivelul de trai din 2014 a suferit mai degrabă o deteriorare decît o îmbunătăţire (33,2%), procentul celor cu o viziune negativă s-a redus faţă de cel din anul anterior, de la 44% la 33,2%.
Românii nu mai sînt la fel de activi ca şi în urmă cu cîţiva ani în încercarea de a-şi rotunji veniturile şi par mai relaxaţi în privinţa cheltuielilor. Ponderea venitului disponibil este aceeaşi cu cea din 2013, deşi venitul mediu net pe membru de familie a crescut. Situaţia angajaţilor în companii pare să se fi stabilizat în comparaţie cu 2013, în sensul că a scăzut ponderea românilor care au asistat la micşorări salariale, eliminări de bonusuri sau reduceri ale beneficiilor non-salariale în firmele în care lucrează. De asemenea, mai puţini români lucrează ore suplimentare şi mai rar. Totodată, intenţia de a demara o afacere rămâne aproape la fel cu cea din 2014, respectiv 13% dintre respondenţi faţă de 14,7% în 2014.

Deşi cea mai frecventă îngrijorare a românilor în acest an continuă să fie creşterea preţurilor (79,3% dintre respondenţi), apar tot mai pregnant temeri legate de izbucnirea unui război în regiune (67%), de apariţia unor epidemii (59,4%) şi de terorism (54,8%).

În ceea ce priveşte tipurile de mărci cumpărate, un număr mai mare de români preconizează că îşi vor menţine obiceiurile în 2015. Astfel, 7 români din 10 anticipează că îşi vor păstra obiceiurile de cumpărare în 2015, în ceea ce priveşte tipul mărcilor achiziţionate. Mai mult de două treimi (67%) au declarat că nu îşi vor schimba deloc obiceiurile de cumpărare, 14,6% dintre respondenţi susţin că vor cumpăra mărcile cu care s-au obişnuit, dar în cantităţi mai mici, iar 17,4% au menţionat că se vor orienta către mărci mai ieftine.
Studiul urmăreşte, din 2008, evoluţia nivelului de trai al populaţiei din România, din mediul urban, şi perspectivele asupra anului curent.

Articole din aceeasi categorie