Primele autobuze electrice din România, circulă pe străzile municipiului Cluj-Napoca

Primele autobuze electrice din ţară circulă deja în Cluj-Napoca. Oficialii municipalităţii, alături de directorul Companiei de Transport Public (CTP), Liviu Neag au dat startul, joi, intrării în circuitul public a zece autobuze electrice, din cele 11 achiziţionate. .La eveniment a participat şi ambasadorul Elveţiei în România, Urs Herren, autovehiculele fiind achiziţionate printr-un proiect care a beneficiat de finanţare din fonduri elveţiene şi a fost gândit în vederea înnoirii flotei companiei publice de transport clujene.
Potrivit primarului Emil Boc, prin acest proiect, Cluj-Napoca dă semnalul privind direcţia de evoluţie spre transportul public nepoluant. „Pentru prima dată în România se introduc în circulaţie autobuze electrice, fiind un eveniment în premieră naţională. Vreau să mulţumesc cetăţeanului elveţian, pentru suportul financiar acordat acestui proiect. Bugetul total al proiectului este de 32 de milioane de lei, din care 27,2 milioane de lei o reprezintă contribuţia elveţiană, restul fiind acoperit din bugetul local, cu aceşti bani fiind achiziţionate zece autobuze electrice, de producţie poloneză”, a spus edilul, adăugând: „Cluj-Napoca dă semnalul privind direcţia de evoluţie spre transportul public nepoluant, pentru că ne interesează sănătatea fiecăruia dintre noi şi reducerea poluării aerului, astfel că ne propunem ca prioritate strategică schimbarea flotei de transport în comun a CTP care să devină, după 2025, complet nepoluantă”, a subliniat Boc.
În opinia directorului CTP, Liviu Neag, „astăzi, putem spune că la Cluj-Napoca este ziua transportului public din România, a unui transport ecologic”, a arătat Neag referindu-se la ziua de joi. Directorul CTP a precizat că prin realizarea acestui proiect se preconizează reducerea de costuri, dar şi a emisiilor de agenţi poluanţi şi a zgomotului. „Beneficiile sunt în primul rând în zona de poluare. Daca un autobuz cu exploatare motor termic produce până la 4,5 tone de gaze pe lună, înmulţiţi cu un număr de autobuze şi veţi vedea că 130-140 de tone de gaze care produc poluare nu vor mai exista în oraşul nostru. Vă daţi seama că suplimentarea numărului de autobuze la 30, la 80, va reduce vizibil gradul de poluare la nivelul municipiului Cluj-Napoca”, a subliniat Neag. Potrivit acestuia, spre sfârşitul anului vor mai veni încă 60 de autobuze cu echipare motoare Euro 6, ceea ce înseamnă cu grad redus de poluare şi tot pe finele anului vor mai veni încă 10 autobuze electrice. De asemenea, până anul viitor, se va mări numărul de autobuze electrice până la 30 sau chiar 40. Proiectul prevede şi instalarea a 11 staţii de încărcare lentă a autobuzelor electrice şi a trei staţii de încărcare rapidă, la care bateriile pot fi încărcate în zece minute până la 15%. „Încărcarea în staţiile de încărcare lentă este de 6 ore. În oraş există 14 puncte de încărcare, dintre care, 11 sunt staţii cu încărcare lentă, poziţionate la capetele de linii şi încă 3 staţii mobile”, a arătat directorul CTP. Totodată, Neag a ţinut să precizeze că autobuzele au o garanţie de 5 ani de zile, ceea ce înseamnă, că în această perioadă, tot ce ţine de mentenanţă şi de consumabile vor fi suportate de către furnizor.
Momentan, autobuzele electrice vor fi folosite pe traseele liniilor 27, 28, 30 şi 32, dar pe măsură ce vor veni şi alte autobuze, numărul acestora va creşte.
Cele zece autobuzele electrice puse în circulaţie joi sunt extrem de silenţioase şi nu poluează deloc. Capacitatea unui autobuz este de 78 de locuri şi are o autonomie de 120 km-200 de km după o încărcare completă. Autovehiculele sunt prevăzute cu aer condiţionat, rampă pentru persoanele cu dizabilităţi şi WI-FI, fiind dotate cu sistem de supraveghere video, sistem de contorizare a numărului de călători care urcă şi coboară şi softuri de eficientizare a traseelor.
Costul unui autobuz este de 500.000 de euro.
Prezent la eveniment, ambasadorul Elveţiei în România, Urs Herren, a pus accentul pe importanţa soluţiilor care protejează mediul şi pe dezvoltarea durabilă. „Nu dorim doar înlocuirea unor autobuze vechi cu altele noi, ci dorim orientarea spre un sistem de transport electric, care foloseşte energie curată, nepoluantă, un transport prietenos cu mediul”, a arătat acesta.
Precizăm că proiectul gestionat de municipalitate prevede achiziţionarea a încă 30 de autobuze electrice, la care se adaugă 25 de tramvaie şi 50 de troleibuze.
Adriana STUPAR

Articole din aceeasi categorie

One Response to Primele autobuze electrice din România, circulă pe străzile municipiului Cluj-Napoca

  1. Zub

    „Costul unui autobuz este de 500.000 de euro.”

    Dar șpaga?