Previziuni: Preţul energiei electrice creşte şi în 2018

Prețul energiei va fi mai mare anul viitor, însă nu ca urmare a liberalizării totale a pieței de la 1 ianuarie 2018, ci din cauza condițiilor din piață, a declarat Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER).

„De la 1 ianuarie 2018, când piața va fi complet liberalizată, nu se vor întâmpla lucruri fundamentale, ci dispare acea pondere de 10% din factură care acum este la tarif reglementat”, a afirmat Lungu, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, liberalizarea are loc concomitent cu creșterea prețurilor în piață, ceea ce este o coincidență, întrucât scumpirile nu sunt cauzate de liberalizare, ci de condițiile din piață. „Nu aș vrea să se creeze confuzia că din cauza liberalizării au crescut prețurile, ci din cauza condițiilor din piață”, a continuat Lungu.

El a arătat că, pe Piața pentru Ziua Următoare (PZU), adică piața spot a bursei OPCOM, media aritmetică a prețurilor pe primele 8 luni din 2017 a crescut cu 64% față de anul trecut, creștere pe care a catalogat-o ca fiind „substanțială”, în condițiile în care cantitatea tranzacționată a fost doar cu 3% mai mare. „În ceea ce privește contractele cu livrare anul următor, în special cele de pe OTC (platforma Over the Counter), observăm o creștere de 3,5% pentru luna aprilie, 8,8% pentru luna mai și de 23% pentru august, comparativ cu contractele încheiate în anul 2016 pentru 2017″, a spus președintele AFEER, care a adăugat că “este de așteptat ca și prețurile din noile oferte ale furnizorilor către consumatorii finali să fie mai mari decât prețurile de anul trecut, pentru că, atât pe piețele pe termen scurt, cât și pe cele pe termen lung, prețurile au crescut, deși nu putem pune acest lucru pe seama liberalizării”.

Un alt aspect asupra căruia au atras atenția oficialii AFEER este faptul că ofertele furnizorilor se referă la prețul propriu-zis al energiei, și nu la factura finală. „Concurența la furnizorii privați este atât de mare încât nu este loc de prea mari diferențe între prețuri. Furnizorii trebuie să adauge ceva valoare la preț, pentru că prețul nu mai poate să facă față acestei competiții extrem de mari de la consumatorii finali”, a spus președintele Asociației. Astfel că, potrivit acestuia, companiile energetice vor veni cu tot felul de adaosuri pentru a-și atrage clienții, precum oferte la alte servicii furnizate, parteneriate cu lanțuri de magazine sau cu diverși furnizori pentru a oferi echipamente cu discounturi.

Articole din aceeasi categorie