Pași către metrou și trenul metropolitan- s-au semnat contractele pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate

Primarul Emil Boc a semnat, joi, contractul pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru proiectul metrou și tren metropolitan la Cluj-Napoca.

În urma licitației, asocierea SWS Engineering SPA(Italia) – SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering SRL (România) va realiza documentațiile necesare.

La semnarea contractului, primarul Emil Boc a subliniat că suntem în prezența celui mai important proiect de mobilitate din istoria Clujului, cu o puternică componentă economică și de calitate a vieții.

„Clujul nu poate rămâne captiv în granițele administrative pe care le are azi, adică proiectul nostru are în vedere dezvoltarea economică viitoare a zonei metropolitane Cluj. Prima componentă e legată de trenul metropolitan, iar avantajul este că avem deja infrastructura pe teren, avem cale ferată, avem proiectul Ministerului Transportului de electrificare a căii ferate între Cluj și Episcopia Bihor și stațiile de pe traseu. În octombrie 2024 ar trebui finalizată electrificarea acestei căi ferate. În acest context avem în vedere dezvoltarea pe o rază de 100 km de la Huedin la Dej, iar trenul metropolitan va permite mobilitatea forței de muncă”, a declarat primarul municipiului Cluj-Napoca.

Conform edilului, zona de bază studiată este cea de la Nădășel până la Bonțida și va viza inclusiv crearea unor stații noi.

„De exemplu, între Baciu și Baciu Triaj va mai fi o stație intermediară, vom avea o stație nouă la Tetarom, o stație nouă la Podul Ira, unde metroul se va intersecta cu trenul metropolitan. După Podul Ira va urma aeroportul, astfel încât oricine să poată ajunge pe cale ferată până la aeroport”, a mai spus Emil Boc.

Edilul a mai precizat că, în ceea ce privește metroul, proiectul prevede două etape de implementare: „prima este din Florești, într-o zonă stabilită de specialiști care să permită cât mai multor locuitori să acceseze metroul, se va trece pe la viitorul spital de urgență, Polus, după care metroul intră în Cluj-Napoca și continuă până la Podul Ira, cu stațiile aferente, pe o lungime de aproximativ 20 kilometri. În Florești ne gândim să avem metrou de suprafață, așa reducem costurile, mai ales că aici avem și celălalt proiect, al centurii metropolitane care va lua din presiunea de trafic. La aceste stații de metrou vor ajunge mijloace de transport în comun care să preia călătorii și să îi transporte spre diferite zone din oraș și de asemenea, au fost prevăzute soluții de park and ride. Etapa a doua este din Gilău până în Florești”.

Emil Boc a mai subliniat că valoarea estimată inițial pentru contract era de aproximativ 11 milioane euro, însă în urma licitației, valoarea adjudecată este de aproximativ 7,4 milioane euro. Finanțarea pentru aceste proiecte va fi multiplă și va fi asigurată din fonduri europene, locale și naționale, inclusiv fonduri private, printr-un parteneriat public privat. În ceea ce privește termenul de livrare a studiilor la metrou, acesta este de 26 de luni.

Anca M. Colibășanu

 

Articole din aceeasi categorie

One Response to Pași către metrou și trenul metropolitan- s-au semnat contractele pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate

  1. Aurel Bria

    Zona metropolitatanå Cluj ar trebui extinsa de la Bontida la Gherla-Dej, mai intåi ca zonå pre-metropolitanå cu un nucleu de „filialå ” economicå a Cluj Napoca in zona Gherla-Dej atåt pentru mobilitate cåt si pentru sustinere agro alimentarå,zonå rezidentialå, zonå pentru timp liber…