Ofertele de telefonie cu minute „nelimitate” pot fi şi foarte limitate

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) atrage atenţia utilizatorilor care deţin sau achiziţionează servicii de telefonie şi internet în cadrul unor oferte prezentate ca avînd beneficii „nelimitate”, că operatorii telecom pot impune limite de utilizare a minutelor, SMS-urilor sau datelor prevăzute în oferte, depăşirea acestora putînd conduce la restricţionarea accesului la serviciile respective sau chiar la costuri suplimentare.

telefon

Conform ANCOM, ofertele operatorilor telecom promovate ca avînd beneficii „nelimitate” conţin, adesea, restricţii sau condiţii de utilizare, cu scopul de a preveni fraudele sau utilizarea abuzivă a serviciilor de voce sau date comercializate de furnizori. Operatorii sînt obligaţi să includă informaţii despre eventualele restricţii aplicabile în contractele încheiate cu utilizatorii finali, atît în cazul abonamentelor, cît şi în cazul cartelelor preplătite.

De exemplu, pentru a reduce riscul fraudelor, operatorii pot restricţiona sau întrerupe accesul la serviciul de telefonie în cazul utilizatorilor care depăşesc un consum lunar considerat ca fiind rezonabil, detaliat contractual prin anumite praguri (de exemplu, apeluri lunare de peste 5.000 de minute). De asemenea, operatorii pot limita beneficiile contractuale în situaţiile în care traficul lunar de voce efectuat în afara retelei are valori mult mai mari faţă de traficul de voce primit din afara reţelei, sau pot reduce vitezele de transfer al datelor după consumarea unei anumite cantităţi de trafic de date (de exemplu, 5 GB). In plus, pentru a evita utilizarea abuzivă, operatorii pot specifica în contract faptul că serviciile oferite nu pot fi folosite decît pentru nevoile proprii ale utilizatorilor şi nu pentru testarea de echipamente, recomercializarea serviciului către terţi ori folosirea unor sisteme automate pentru expedierea de SMS-uri în masă, efectuarea de apeluri sau transferul de date cu scopul obţinerii de profit în cadrul unei activităţi comerciale.

Dacă utilizatorii nu respectă condiţiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restricţiona serviciile oferite, de exemplu prin blocarea iniţierii apelurilor pînă la finalul lunii de facturare (cu excepţia apelurilor de urgenţă), pot rezilia unilateral contractele în vigoare sau pot aplica penalităţi ori solicita despăgubiri din partea clienţilor.

ANCOM îi sfătuieşte pe utilizatori să citeacă cu atenţie condiţiile contractuale la achiziţionarea unor servicii de telefonie şi internet cu beneficii nelimitate, pentru a evita astfel de situaţii. Dacă constată că operatorul nu i-a informat în scris cu privire la eventualele restricţii aplicabile beneficiilor nelimitate, utilizatorii pot sesiza ANCOM.

Articole din aceeasi categorie